شناسهٔ خبر: 31270029 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرطان معده، شایع ترین بیماری سرطانی مردان در استان اردبیل است

اردبیل - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، سرطان معده را شایع ترین بیماری سرطانی در بین مردان این استان اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

دکتر بابک نخستین روز دوشنبه در مصاحبه با ایرنا، میزان شیوع سرطان معده در بین جمعیت مردان استان اردبیل را 41.43 درصد اعلام کرد و گفت: سرطان پوست با 15.73 درصد، سرطان کولورکتال با 12.77 درصد، سرطان ریه با 12.15 درصد و سرطان پروستات با 10.9 درصد شایع ترین بیماری سرطانی در بین جمعیت مردان استان است.
وی میزان مرگ در میان جمعیت زنان و مردان گروه سنی 70-30 سال به علت انواع سرطان ها در مردان را 117.2 نفر در 100 هزار نفر و در بین جمعیت زنان نیز 88 نفر در 100 هزار نفر ذکر کرد.
دکتر نخستین همچنین با اشاره به مخاطرات جدی فشار خون بالا و دیابت، میزان بروز شیوع فشار خون بالا در جمعیت مردن استان اردبیل را 27.5 درصد و دیابت را نیز 11.5 درصد اعلام کرد.
او با اشاره اجرای طرح خطرسنجی مردان در استان اردبیل به مناسبت هفته ملی سلامت مردان اضافه کرد: در مراکز جامع خدمات سلامت و پایگاه های بهداشتی به تمام مردان 59 - 30 سال، خدمات بهداشتی و خطر سنجی به صورت رایگان ارائه می شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین افزود: در حال حاضر از جمعیت 30 سال به بالای زیرپوشش استان، 50.5 درصد جمعیت مردان و 79.2 درصد جمعیت زنان خطرسنجی شده اند.
وی اظهار کرد: به رغم بالا بودن شیوع بیماری های قلبی در مردان، تعداد مراجعه مردان برای انجام خطرسنجی کمتر از جمعیت زنان است و این امر منجر به عدم شناسایی عوامل خطر شده و احتمال خطر سکته های قلبی و مغزی در مردان را افزایش می دهد.
وی بیان کرد: در مراکز جامع خدمات سلامت و پایگاه های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به تمامی مردان 59- 30 سال، خدمات تن سنجی، بررسی الگوی تغذیه ، بررسی وضعیت مصرف مکمل ها و تجویز ویتامین دی به صورت ماهانه، بررسی مصرف دخانیات ، غربالگری مصرف الکل و مواد مخدر و داروهای روانگردان، بررسی سلامت روان، بررسی سوابق بیماری فردی و خانوادگی و بیماری های اولویت دار گروه سنی (قلبی عروقی، دیابت، فشار خون بالا، دیس لیپیدمی) به صورت رایگان ارائه می شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اضافه کرد: انجام آزمایش قند و کلسترول خون، اندازه گیری فشار خون و تعیین محدوده آن، ارزیابی ریسک حوادث قلبی عروقی در 10 سال آینده و انجام اقدامات متناسب با درصد خطر، بررسی شرح حال، علائم و نشانه های سرطان کولورکتال (روده بزرگ) و انجام آزمایش FIT، بررسی فعالیت جسمانی، غربالگری بیماری سل نیز در مراکز جامع خدمات سلامت و پایگاه های بهداشتی به صورت رایگان صورت می گیرد.
دکتر نخستین اضافه کرد: همه ساله در هفته اول اسفندماه با هدف اطلاع رسانی و حساس سازی گروه ‌های مختلف جامعه در خصوص اولویت‌ های سلامت مردان به عنوان نیمی از جمعیت کشور، برنامه هایی به مناسبت هفته ملی 'سلامت مردان ایران' برگزار می‌شود و این مناسبت فرصتی برای آموزش عموم مردم در جهت بهبود وضعیت سلامت مردان جامعه، ترغیب برای مراجعه زودهنگام به پزشک، تشخیص و شروع به موقع درمان بیماری های شایع مردان و در عین حال، فراهم کردن خدمات بهداشتی و درمانی رایگان برای گروه های محروم از این خدمات است.
وی 'مردان فعال تر، مردان سالم تر' را شعار امسال هفته ملی سلامت مردان ذکر کرد و گفت: مردان به عنوان نیمی از جمعیت، نیروی مولد جامعه و ضامن امنیت خانواده و جامعه، با مخاطرات بیولوژیک، فیزیولوژیک و محیط ویژه‌ای روبرو هستند که سلامت آنها را تهدید می کند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل میزان مرگ های زود هنگام (70-30سال) در این استان طی سال گذشته را بین جمعیت مردان 439.4 در 100 هزار نفر و در بین زنان همین گروه سنی 258.9 در 100 هزار نفر اعلام کرد.
1905/6016

نظر شما