شناسهٔ خبر: 31269955 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گزارشی از یک نشست،

نقش تبریز و آذربایجان در پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی

تهران- ایرنا- علی اصغر شعردوست رییس هیات امنای موزه‌ استاد شهریار به مناسبت سالگرد قیام مردم تبریز با تبیین «نقش تبریز و آذربایجان در پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی» گفت: مردم این سامان با ولایت و رهبری میثاقی استوار و گسست ناپذیر دارند. تبریز عشق به امام خمینی(ره) را در جریان انقلاب اسلامی و به ویژه در قیام ٢٩بهمن ١٣٥٦ و سال های دفاع مقدس به اثبات رساند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا، به مناسبت بزرگداشت سالگرد قیام مردم تبریز در ٢٩بهمن ١٣٥٦ و به منظور تبیین «نقش تبریز و آذربایجان در پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی» نشستی در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزارشد. در این نشست شاعران، ادبا و چهره های نامدار علم و فرهنگ خطه آذربایجان حضور داشتند.

در این مراسم «علی اصغر شعردوست» رییس هیات امنای خانه شهریار با تجلیل از نقش برجسته مردم دیندار و هوشیار تبریز در انقلاب اسلامی، گفت: ایران سرزمینی ایستاده بر فرازین چکاد حماسه های تاریخ است. سرزمینی که شعله ورترین روزهای تاریخ را درنوردیده است. سرزمین شعر و شهد و شهید و در این سرزمین فرهنگ با نام خدا آغاز می شود و جاری در بستر همه زبان ها و ایل ها و قبیله ها به اقیانوس امت واحده می پیوندد اما وسعتش با همه مردمان و زبان هایش سوگنددار اهتزاز آن سه رنگ مقدس، سبز و سفید و سرخ است.

وی در ادامه سخنانش اظهار داشت: آذربایجان به تعبیر مقام معظم رهبری سَرِ ایران، کهن دیاری که در همه روزگاران، در برابر طوفان ها سینه سپر کرده و در تاریخ نام و نشانی جاودانه یافته است. چکادهای سرافراز این خطه گواهان دلیری و پایمردی اند، رودهای خروشان این سرزمین رودپردازان مهر و وفا هستند.

رییس خانه موزه شعریار ادامه داد: در نهضت مشروطیت بود که آذربایجان جانباز در برابر خودکامگان به پا خواست و پایمردی و جانفشانی ها کرد و اینگونه هم بلاگردان ایران و هم آغازگر حاکمیت قانون و اراده مردم شد. ایران و ایرانی آزادی و قانون را به بهای جان های عزیز غیور مردان آذربایجان به دست آورده است، اگر گوش بسپاریم هنوز فریادهای ثقة الاسلام شهید شیخ سلیم، ملاحمزه خیابانی را از می شنویم که همپای ستارخان و باقرخان مردم را به مبارزه برای آزادی و قانون فرامی خوانند. مساجد، بازارها، باغ ها، حیاط ها و خانه های دیرسال تبریز نه فقط جلوه هایی از میراث فرهنگی نیاکان ما که نشانگر مبارزه مستمر مردمانی دیندار و هشیار با مظاهر ظلم در تاریخ این سرزمین هستند.

شعردوست در بخش دیگری از سخنان خود قیام هوشیارانه مردم ظلم ستیز تبریز در ٢٩ بهمن سال ١٣٥٦ را حکایتی دیگر از مبارزه این مردم شهر حماسه و خون ذکر کرد و گفت: تبریز شهری آکنده از شور است که مشعل قیام ١٩ دی سال ١٣٥٦ شهر قم را به خون مشتعل نگاه داشت.

وی سپس گوشه هایی از قصه آن روز اثرگذار در تاریخ انقلاب اسلامی را که خود از شاهدان آن بود را در شعر استاد ذوالفقار کمالی مرور کرد که یک روز پس از ٢٩ بهمن بازگو کرده و در ماه های بعد ورد زبان مردم شد. ئعنوان شعر«بهمنین ییرمی دوققوزو» یعنی بیست و نه بهمن است:
ائللر دئییردی تبریزی
کؤینک گئیمیشدی قیرمیزی
آذربایجانیمین اؤزو
ظولمدن قورتارسین بیزی
بهمنین ییرمی دوققوزو.

وی گفت: در پی قیام خونین مردم تبریز که به وسیله عمال رژیم سر سپرده به خاک و خون کشیده شد، امام خمینی (ره) پیامی که به تعبیر ایشان «غمنامه» بود را با این مضمون «سلام بر اهالی شجاع و متدین آذربایجان عزیز. درود بر مردان برومند و جوانان غیرتمند تبریز. درود بر مردانی که در مقابل دودمان بسیار خطرناک پهلوی قیام کردند و با فریاد «مرگ بر شاه» خط بطلان بر گزافه گویی های او کشیدند. زنده باشند مردم مجاهد عزیز تبریز که با نهضت عظیم خود، مشت محکم بر دهان یاوه گویانی زدند که با بوق های تبلیغاتی، انقلاب خونین استعمار را که ملت شریف ایران با آن صددرصد مخالف است، انقلاب سفید شاه و ملت می نامند و این نوکر اجانب و خود باخته مستعمرین را نجات دهنده ملت می شمارند.»

شعردوست در ادامه بیان داشت: پیام امیدوار کننده امام خطاب به مردم هوشیار تبریز، آنچنان تأثیری گذاشت که روزها و ماه های بعد از آن همه مردم یکی شدند و تا روز پیروزی نهضت از پا ننشستند زیرا که از نسل سردار ملی و شهید خیابانی بودند، از نسل بزرگانی که برای صیانت از کشور و دین و آزادگی بپا خواستند و بعضاً بر شانه های مردم بازگشتند. یک روز از روزهای خدا که مردم در بستر زمان جاری و نام و یاد شهیدان خود را کوچه به کوچه زمزمه می کرد، شاعری همراه با مردم دل خود را سرود و شاعر شهریار شد و در حنجره همگان خانه کرد:
جوانه های شهیدان شکوفه زارانند به این خزان زدگی سرگل بهارانند
به نونهالی اگر شاخ و برگهاست لطیف ستبر ساقه و از ریشه استوارانند
به باغبانی اینان سری فرود آرید که شاخصند و برومند شاخسارانند

رییس هیات امنای خانه شهریار تبریز و آذربایجان را از کهن پیشینه ترین کانون های تشیع در تبریز و جهان دانست و اظهار داشت: خواستگاه فرزانگانی چون علامه امینی، علامه طباطبایی، علامه جعفری و... هم از این روی عشق و ارادت به خاندان عصمت و طهارت در این سامان نمودی صدچندان دارد. از تبریز و مراغه تا اردبیل و مغان واز خوی تا ارومیه بر جای جای آذربایجان مِهر اهلبیت پرتو افکنده است، و قیام ٢٩ بهمن تبریز در این پیشینه ریشه داشت.

پس از طلوع فجر زرین پیروزی نیز، تبریز هرگز بیرق انقلاب اسلامی را از کف ننهاد و هرچند برخی از پیغام گذاران نهضت همچون آیت الله قاضی طباطبایی و آیت الله مدنی سر در سجده خون نهادند اما بیرق عاشورا هیچگاه از پای نیفتاد و در سال های دفاع مقدس به دست سترگ سردارانی چون شهیدان باکری، یاغچیان و آذرابادی و دیگر عاشوراییان بر فراز چکادهای فتح برافراشته شد.

وی خاطر نشان کرد: مردم این سامان را با ولایت و رهبری میثاقی استوار و گسست ناپذیر است. اگر تبریز عشق به امام خمینی(ره) را در جریان انقلاب اسلامی و به ویژه در قیام ٢٩بهمن ١٣٥٦ و سال های دفاع مقدس به اثبات رساند، اینک همه ساله در سالگرد آن حماسه باشکوه در روز ٢٩ بهمن به حضور مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای شرفیاب می شوند و شیفتگی خویش را به مقام والای ولایت می نمایانند.

شعردوست در پایان سخنان خود جواد حق شناس عضو شورای شهر تهران را که از میهمانان این مراسم بود را مخاطب قرار داد و گفت: شهریار سیدالشعرای انقلاب اسلامی است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب حکیم است و هرکاری برای وی بشود کم است. به عنوان خواسته ای از سوی دوستداران شهریار از شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری تهران خواهانیم که نام پارک بهجت آباد که نقش مهمی در زندگی استاد داشته است، به نام استاد شهریار تغییر یابد. همچنین در پایان مراسم قطعاتی از سروده های استاد شهریار به وسیله گروه های موسیقی اجرا شد.

در این مراسم بعد از شعرخوانی جمعی از شعرا در توصیف انقلاب و تکریم جانبازی های آذربایجان در پیش و بعد از انقلاب اسلامی، محمدجواد حق شناس عضو شورای اسلامی شهر تهران به ایراد سخن پرداخت. وی ضمن تجلیل از نقش برجسته تبریز در انقلاب از استاد شهریار به عنوان چهره ماندگار تاریخ ادبیات ایران نام برد و شعری از استاد شهریار قرائت کرد.

پژوهشم**9117**9131

نظر شما