شناسهٔ خبر: 31269035 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

طرح آمریکا برای سازماندهی عشایر «الحشد» و زندانیان تکفیری در عراق

یکی از از فرماندهان سازمان «الحشد الشعبی» اعلام کرد که آمریکا قصد دارد عشایر استان الانبار و عناصر تکفیری را که در بند زندان هستند، زیر نظر خود سازماندهی کند.

صاحب‌خبر -

العالم _ عراق

«قاسم مصلح» از فرماندهان سازمان «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی) عراق تأکید کرد که عشایر استان الانبار حاضر نیستند به دنبال آمریکا حرکت کنند.

مصلح در گفت‌وگو با پایگاه خبری «بغداد الیوم» گفت که «واشنگتن نخواهد توانست عشایر استان الانبار را تجهیز تسلیحاتی کند؛ زیرا آنان نمی‌پذیرند که در پی اشغالگری حرکت کنند».

وی با بیان این مطلب افزود: «حشد عشایر، یک گروه ملی است که تشکیل شده و موجودیت دارد و تحت امر الحشد الشعبی و دولت عراق فعالیت می‌کند».

این فرمانده الحشد با اشاره به تلاش آمریکا برای تجهیزت تسلیحاتی گروه‌های تروریستی و تکفیری که نزد این کشور زندانی هستند، تأکید کرد که واشنگتن به آنان چراغ سبز نشان داده است که بار دیگر سازماندهی شوند.

مصلح با اشاره به حمایت آمریکا از این گروه برای مقابله با الحشد الشعبی، تأکید کرد که الحشد و نیروهای امنیتی در نهایت آمادگی قرار دارند.

وی در پایان خاطر نشان کرد که اگر این گروه‌ها، به فکر حمله بیافتند، الحشد و نیروهای امنیتی عراق پاسخ محکمی به آنان خواهند داد.

یک منبع آگاه شنبه گذشته گفته بود که فرماندهان نظامی آمریکا با شیوخ عشایر استان‌های «نینوی، الانبار و صلاح الدین» در پایگاه «عین الاسد» دیدار کرده بودند.

وی تأکید کرد که در این نشست، «مکانیزم هماهنگی بین عشایر و نیروهای آمریکایی حاضر در این استانها بررسی و توافق شد که نیروهای آمریکایی، عناصر عشایری الحشد را در اردوگاههای الحبانیه و عین الاسد آموزش داده و سلاحهای سبک و نیمه سنگین در اختیار آنان قرار دهند».

در همین راستا، «علی جبار» عضو کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق گفت که نیروهای «آمریکایی حاضر در پایگاه عین الاسد در استان الانبار و سایر استانهای غربی، در حال برنامه‌ریزی برای بیرون راندن نیروهای الحشد الشعبی از این استان‌ها هستند».

جبار تأکید کرد که این نقشه‌ها به خاطر ترس واشنگتن از درگیری با الحشد الشعبی است و اینکه موجب شکل‌گیری افکار عمومی شود که پس از اعمال فشار به دولت، خواستار بیرون راندن نیروهای آمریکایی شود که به صورت غیر قانونی از عراق شود.

کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق شنبه هفته جاری خبر اعلام حمایت نیروهای آمریکایی از شیوخ عشایر و فرماندهان برجسته در استانهای غربی عراق را فاش کرد.

فارس

نظر شما