شناسهٔ خبر: 31269016 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استخوان ترامپ لای زخم سوریه

تهران- ایرنا- تلاش واشنگتن برای جلوگیری از مذاکره و ائتلاف نیروهای کُردی با دمشق، مانند استخوان لای زخمی است که حتی در صورت پاکسازی سوریه از تروریسم تکفیری و خروج نظامیان آمریکایی، چشم انداز پایان بی ثباتی در این کشور را در هاله ای از ابهام فرو می برد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، ژنرال «پال لاکامرا» فرمانده ائتلاف آمریکایی در سوریه به تازگی به نیروهای دموکراتیک سوریه هشدار داده است در صورت ائتلاف با دمشق یا مسکو، حمایت های واشنگتن را از دست خواهند داد.
به گفته این ژنرال آمریکایی، نیروهای دموکراتیک سوریه تنها تا زمانی که شریک واشنگتن باشند، از آموزش و تجهیز تسلیحاتی از سوی آمریکا بهره مند خواهند شد.
هشدار فرمانده نیروهای ائتلاف آمریکایی به نیروهای دموکراتیک مبنی بر دوری گزینی از مذاکره با سوریه یا روسیه، از تداوم کارشکنی واشنگتن و چالش آفرینی بر سر راه روند سیاسی در سوریه حکایت دارد.
این در حالی است که اعلام اخیر خبر خروج نظامیان آمریکا از سوریه در کنار آمادگی کُردها برای مذاکره با دولت دمشق، امیدها را برای حل و فصل یکی از مهمترین بخش های بحران سوریه تقویت کرده بود.

**کُردهای سوریه و چالش های گفت و گو با دولت
بخشی از کُردهای سوریه که در سال های اخیر در چارچوب نیروهای دموکراتیک و زیر حمایت آمریکا، جنگ علیه داعش را در مناطق شمال و شمال شرقی کشور پیش برده اند، اکنون و در آستانه شکست کامل تروریست های تکفیری، گفت و گو و مذاکره با دمشق را گزینه ای منطقی می دانند.
هشدار لاکامرا در حالی مطرح شده است که بر اساس برخی منابع، نیروهای دموکراتیک سوریه اخیرا از تمایل خود برای مذاکره با دولت سوریه خبر داده و برای حفاظت از «منطقه امن» احتمالی زیر نظارت جامعه بین المللی در شمال شرقی سوریه اعلام آمادگی کرده بودند.
کردهای سوریه طی یک سال اخیر از عدم همراهی با دمشق و در واقع همپیمانی با آمریکا آسیب دیده اند. تحرکات آمریکا و حساسیت های ترکیه بر فعالیت گروه های مسلح کُردی به ویژه «یگان های مدافع خلق» درگیری هایی را در مناطق شمال غربی چون «عفرین» رقم زد و مردم مناطق کُردنشین را با مشکلاتی جدی مواجه کرد.
حمایت های آمریکا از کُردهای سوریه سال ها است گفت و گوهای ضروری میان کُردها با دولت مرکزی را ناممکن کرده است. این در حالی است که کُردهای سوریه بخشی جدایی ناپذیر از جامعه این کشورند و امنیت و تامین منافع آنان مانند دیگر گروه های سوری در گروی احیای سوریه واحد و یکپارچه است.
از دید ناظران و آگاهان به مسایل منطقه، گفت و گو میان کُردها و دمشق از جمله ضرورت های جدی احیای ثبات و یکپارچگی در کل سوریه است؛ مساله مهمی که در کنفرانس امنیتی مونیخ مورد اشاره مقام های سیاسی روسیه و ایران قرار گرفت.
«سرگئی ورشینین» معاون وزیر خارجه روسیه در کنفرانس امنیتی مونیخ تاکید کرد که اوضاع منطقه شمال شرق سوریه پس از خروج نیروهای آمریکایی باید با مذاکره دمشق و کُردهای سوری حل شود.
تا زمانیکه کُردهای سوریه به جای مذاکره با دمشق بر همپیمانی با آمریکا تکیه کنند، نه تنها به امنیت به عنوان بنیادی ترین نیاز خود دست نخواهند یافت، بلکه با تشدید حساسیت های امنیتی ترکیه، حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی سوریه را هم در معرض آسیب قرار خواهند داد.

** مصرف تبلیغاتی خروج نیروهای آمریکایی از سوریه
روزهای پایانی سال گذشته میلادی یعنی اواخر آذرماه بود که «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا از تصمیم قطعی خود برای خروج نظامیان آمریکایی از سوریه در صورت شکست کامل داعش خبر داد.
بنابر اعلان رسانه های آمریکایی، اکنون روستای «باغوز» در کرانه شرقی رود فرات و در نزدیکی مرز عراق و سوریه به عنوان آخرین منطقه زیر سلطه داعش، در آستانه آزادسازی است و انتظارها برای آغاز خروج نیروهای آمریکایی رو به پایان.
اگرچه ادعای چند روز پیش ترامپ مبنی بر اعلام قریب الوقوع شکست کامل داعش هنوز محقق نشده و پیشروی نیروهای دموکراتیک به خاطر حضور غیرنظامیان به کندی پیش می رود، ولی جهان در انتظار اعلام برنامه واشنگتن برای خروج نظامیان آمریکایی است.
این در حالی است که تحرکات اخیر آمریکا در مناطق شمالی سوریه، چشم اندازی متفاوت از معادلات مورد انتظار درسوریه (پس از خروج 2000 نظامی آمریکایی) پیش روی ناظران قرار می دهد.
این روزها خبرهایی مبنی بر تلاش واشنگتن برای استقرار سامانه ای موشکی در محل های حضور نظامیان آمریکایی در سوریه منتشر شده است. نیروهای دمکراتیک سوریه و کُردها هم به صراحت از گفت و گو با دولت سوریه یا حتی روسیه بازداشته می شوند.
تحرکات مشکوک واشنگتن در بخش های شمالی سوریه، مانند استخوانی تیز و شکسته است که ترمیم زخم سوریه را به تعویق می اندازد.
فاصله زیاد میان حرف و عمل ترامپ نشان می دهد حتی خبر خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه برای او مصرف تبلیغاتی دارد و در چارچوب تلاش برای تحقق وعده های انتخاباتی تفسیر می شود.
ترامپ طی دو سال گذشته تلاش کرده به رغم تحمیل هزینه های غیر منطقی بسیار به دولت، بر تن همه وعده های انتخاباتی خود جامه عمل بپوشاند. خروج از پیمان اقلیمی پاریس، خروج از پیمان همکاری ترانس-پاسیفیک، خروج از برجام، مقابله با ورود مهاجران، لغو قانون بیمه درمانی اوباما و ... همگی در راستای تحقق وعده های انتخاباتی او انجام گرفته است.
در همین راستا به نظر می رسد ترامپ با خروج نظامیان آمریکایی از سوریه که اسباب نگرانی اروپایی ها را فراهم کرده است، اهداف تبلیغاتی را پیگیری می کند، در حالی که از اهداف زیاده خواهانه خود در این کشور چشم پوشی نکرده و با تداوم بی ثباتی در سوریه، منافع بلندمدت تری را دنبال می کند.
پژوهش**9275**9279

نظر شما