شناسهٔ خبر: 31268043 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

وضعیت زیستگاههای خرس سیاه بلوچی در نیکشهر پایش شد

به گزارش ایرنا از اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان وحید پورمردان روز سه شنبه در این باره اظهار داشت: برنامه دوربین گذاری زیستگاه های حیات وحش به

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا از اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان وحید پورمردان روز سه شنبه در این باره اظهار داشت: برنامه دوربین گذاری زیستگاه های حیات وحش به منظور بررسی وضعیت حیات وحش زیستگاه ها و پایش جمعیت خرس سیاه در منطقه، توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان با نصب چند دستگاه دوربین تله ای در زیستگاه های منطقه نیکشهر آغاز شد.
وی افزود: به دلیل اینکه خرس سیاه آسیایی بیشتر شبگرد است و به ندرت می توان او را در طبیعت دید، با نصب دوربین های تله ای در منطقه نیکشهر می توان اطلاعاتی در خصوص جمعیت، پراکنش و رفتارهای اکولوژیکی این گونه جهت برنامه های حفاظتی بدست آورد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: خرس سیاه بلوچی که در گویش مردم بلوچستان با نام های «مم» و «حرس» شناخته شده یکی از شاخص ترین گونه های حیاط وحش در جنوب استان است.
وی بیان کرد: خرس سیاه آسیایی دارای جثه متوسط در بین گونه های دیگر خرس است که روی قفسه سینه ‌اش لکه سفیدی به علامت V نقش بسته و طول بدن این جانور با توجه به شرایط محیطی و نوع تغذیه ای که انجام می دهد متغیر بوده و از 130 تا 180 سانتی متر است.
پورمردان افزود: مهمترین منبع غذایی اینگونه خرماست که 85 درصد رژیم غذایی آن را در برمی‌ گیرد و میوه‌ های باغی نیز در درجه دوم قرار دارند.
وی در زمینه وضعیت حفاظت و تعارضات این گونه با جوامع محلی گفت: IUCN این گونه را در فهرست گونه های در خطر انقراض و در رده آسیب ‌پذیر قرار داده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان اظهار داشت: به دلیل خشکسالی، بیشتر زیستگاه ‌های جنگلی خرس سیاه از بین رفته و سطح زیر کشت محصولات کشاورزی و باغی در زیستگاه های این گونه افزایش یافته و گاهی شاهد تقابل مردم محلی و خرس سیاه در برخی از مناطق هستیم.
9923**3213
انتهای پیام

نظر شما