شناسهٔ خبر: 31266558 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

تمجید جهانی از ظریف

پولیتیکو: سخنرانی ظریف آنقدر مؤثر بود که به پربحث ترین نطق نشست مونیخ تبدیل شد

صاحب‌خبر -

 دفاع قاطعانه محمد جواد ظریف، وزیر خارجه از حقوق و امنیت کشورمان در مونیخ واکنش‌های مختلفی را به‌دنبال داشته است. ظریف در سخنان خود که در حضور یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان، خاویر سولانا دیپلمات پیشین اسپانیایی، مادلین آلبرایت وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و وندی شرمن دیپلمات پیشین آمریکایی انجام شد، به‌شدت به اروپا و آمریکا تاخته بود.
سایت پولیتیکو در یادداشتی با تمجید از سخنان ظریف در مونیخ نوشت: محمدجواد ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ، در سخنرانی‌اش با مسحور کردن حضار ضمن تاختن به دولت ترامپ، نقطه نظرات تهران را اعلام کرد و از اروپا خواست که بیش از پیش برای حفظ توافق هسته‌ای تلاش کند.
پولیتیکو گزارش داد که سخنرانی ظریف آن قدر مؤثر بود که باعث شد به پربحث‌ترین نطق این نشست تبدیل شود. این نشریه همچنین سخنرانی ظریف را بسیار کوبنده عنوان کرد.
این گزارش همچنین به تقدیر و تمجید از توییت ظریف پس از پایان این نشست پرداخت و نوشت که وی می‌تواند از اصطلاحات انگلیسی به نفع خود بهره جوید. محمدجواد ظریف هم در توییت خود نوشته بود: اروپا اگر می‌خواهد خلاف جهت موج خطرناک یکجانبه‌گرایی آمریکا شنا کند، باید خود را به آب بزند.
طبق این گزارش، سخنرانی بی‌پرده ظریف و تمایلش در جدل با مجری‌ای که می‌خواست ایران را برای ستیزه‌جویی‌های نظامی و خلاف‌های برون‌مرزی مسئول بداند باعث خرسندی برگزارکنندگان این نشست سالانه شد.
 در داخل، روزنامه‌های اصولگرا ازجمله کیهان و جوان به تمجید از مواضع ظریف پرداختند. کیهان در صفحه نخست خود دفاع ظریف از توان موشکی کشور را قاطع توصیف کرد.
ظریف در سخنان خود در رابطه با فعالیت موشکی ایران گفته بود: آیا ایران باید مثل مرده دراز بکشد و به همه خواسته‌ها تن بدهد؟ من برای راضی‌کردن آقای لودریان وزیر خارجه فرانسه کشورم را بی‌دفاع نمی‌کنم، هنوز مردم زیادی در کشور ما هستند که به‌خاطر سلاح‌های شیمیایی که اروپایی‌ها در اختیار صدام قرار دادند اذیت می‌شوند.
رضا نصری، کارشناس مسائل بین‌الملل درخصوص اظهارات ظریف در توییتر نوشت: ظریف از هر تریبون بین‌المللی - مونیخ، بروکسل (پارلمان اروپا) و نیویورک - برای پیش کشیدن بحث حمایت غرب از صدام استفاده می‌کند. حال باید یک قدم فراتر بگذاریم و جدی‌تر بپرسیم چرا دولت آمریکا و برخی متحدین اجازه ندادند موضوع جنگ ایران و عراق و جنایات جنگی در دادگاه صدام مطرح شود؟
ظریف در رابطه با برجام هم به اروپا هشدار داده بود که باید سرعت بیشتری در اقدامات خود در زمینه اینستکس داشته باشد.
وزیر امور خارجه کشورمان پس از بازگشت از مونیخ هم در توییتر نوشت: «ایران نمی‌تواند برای همیشه همه هزینه‌های حیاتی امنیت جهانی را بپردازد؛ خواه برجام باشد، خواه مبارزه با قاچاق مواد‌مخدر یا قاچاق انسان. وقت آن است اروپا برای شنا کردن خیس شود وقتی می‌خواهد در مقابل یکجانبه‌گرایی آمریکا بایستد.»
پرویز اسماعیلی ، معاون ارتباطات دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به پخش سخنان صهیونیست‌ها از رسانه ملی در توییتر خود نوشت: امیدوارم دفاع منطقی و انقلابی ظریف از مواضع ایران در مونیخ به‌اندازه سخنان مقام اسرائیلی برای رسانه ملی مهم باشد.

 تجلیل در فضای مجازی

سخنان ظریف در فضای مجازی هم بازتاب زیادی داشت، یکی از کاربران با تمجید از سخنرانی ظریف در توییتر نوشت: ظریف یک‌تنه و شاید به‌تنهایی از عزت ایران و از تمامیت ارضی ایران در مناسبات بین‌المللی دفاع می‌کند، تاریخ را خوب بخوانیم که ممکن است خدای ناکرده افسوس نبود شخصی مثل او را بخوریم. کاربر دیگری هم درباره ظریف نوشت: نه از ناسزا ترسید، نه از پیامک. هم توهین و تهمت شنید و هم از پشت خنجر خورد. در پیام توییتری یکی دیگر از کاربران آمده است: سخنان سنجیده و تهاجمی ظریف علیه نیروهای آمریکا که 10‌هزار کیلومتر سفر کرده‌اند تا در تمام مرزهای ما پایگاه ایجاد کنند. اصلا پرشور می‌شوم از شور این مرد.


 

نظر شما