شناسهٔ خبر: 31265589 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

هشت مصوبه مرتبط با ابزارهای مالی اسلامی در جلسه امروز مجلس

گروه اقتصاد ــ نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی لایحه بودجه سال 1398 کل کشور با انتشار اوراق مالی اسلامی برای استفاده در پروژه‌های مختلفی موافقت کردند.

صاحب‌خبر -

هشت مصوبه مرتبط با ابزارهای مالی اسلامی در جلسه امروز مجلس

به گزارش ایکنا، نمایندگان مجلس در جلسه امروز سه شنبه 30 بهمن‌ماه، به دولت اجازه دادند بدهی‌های خود به اشخاص حقیقی و حقوقی و مؤسسات عمومی غیردولتی را از طریق اسناد تسویه خزانه پرداخت و تسویه کند.
نمایندگان در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 98 کل کشور با جز (1) بند (و) تبصره (5) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در جز (1) بند (و) تبصره (5) آمده است: دولت از طریق اسناد تسویه خزانه، بدهی‌های قطعی خود به اشخاص حقیقی و حقوقی (تعاونی و خصوصی) مؤسسات عمومی غیردولتی که در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط تا پایان سال 1397 ایجاد شده، با مطالبات قطعی معوق دولت از اشخاص مزبور مشروط به پرداخت بیست و پنج درصد(25%) بدهیها به صورت نقدی تا مبلغ پنجاه هزار میلیارد (50.000.000.000.000)ریال (موضوع ردیف درآمدی 310106 جدول شماره (5) و ردیف 48-530000 جدول شماره (9) به‌صورت جمعی- خرجی تسویه کند. مطالبات قطعی دولت از اشخاص فوق‌الذکر که در اجرای بند(پ) ماده (2) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب 1/2/1394 به شرکتهای دولتی منتقل شده با بدهی دولت به شرکت‌های مذکور و مطالبات اشخاص حقیقی و حقوقی (تعاونی و خصوصی) از دولت بابت طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با بدهی اشخاص یادشده به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی از طریق تسویه بدهی‌های بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی به دولت به‌ وسیله این اسناد قابل تسویه است.

شایان ذکر است نمایندگان با پیشنهاد نصرالله پژمانفر مبنی براینکه دولت بتواند بدهی خود به «مؤسسات عمومی غیردولتی» را از طریق اسناد تسویه خزانه پرداخت کند با 104 رأی موافق، 49 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

پنج هزار میلیارد تومان اوراق بهادار برای بازپرداخت اصل و سود اوراق مالی منتشر می‌شود

نمایندگان مردم در خانه ملت دولت را مجاز به انتشار اوراق مشارکت برای بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 98 کل کشور با بند (ح) تبصره (5) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بند (ح) تبصره (5) آمده است: دولت برای بازپرداخت اصل و سود اوراق سررسید شده در سال 1398 تـا معــادل پنجاه هزارمیلیارد (50.000.000.000.000)ریال اوراق مالی اسلامی ریالی برابر قوانین و مقررات منتشر کند. اصل و سود و هزینه‌های مترتب بر انتشار این اوراق در بودجه‌های سنواتی کل کشور پیش‌بینی می‌شود.

دولت مجاز به انتشار اسناد خزانه اسلامی برای استمرار پرداخت‌های خزانه‌داری شد

نمایندگان همچنین دولت را مجاز به انتشار اسناد خزانه اسلامی تا مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان برای استمرار جریان پرداخت‌های خزانه‌داری کل کشور کردند. نمایندگان در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 98 کل کشور با بند (ز) تبصره (5) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بند (ز) تبصره (5) آمده است: دولت به‌منظور استمرار جریان پرداخت‌های خزانه‌داری کل ‌‌کشور، تا مبلغ یکصد هزار میلیارد (100.000.000.000.000) ریال اسناد خزانه اسلامی با سررسید کمتر از یک سال منتشر کند.

استفاده از اسناد خزانه اسلامی برای تأدیه بدهی تملک اراضی بلامانع است

نمایندگان در نشست علنی صبح امروز سه شنبه، 30 بهمن ماه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 98 کل کشور، با بند 2 الحاقی تبصره 5 ماده واحده این لایحه با 155 رأی موافق، 14 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 210 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند که براساس آن استفاده از خزانه اسلامی برای تأدیه بدهی ناشی از تملک اراضی بلامانع است.

در بند 2 الحاقی تبصره 5 آمده است؛ استفاده از اسناد خزانه اسلامی برای تأدیه بدهی ناشی از تملک اراضی مربوط به همان طرح در طرح‌ها و پروژه‌های ملی و استانی در چهارچوب قانون برنامه پنجساله ششم توسعه و این قانون بلامانع است.

شایان ذکر است که نمایندگان با تبصره 5 ماده واحده لایحه بودجه سال 98 با 155 رأی موافق، 14 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 210 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

هرگونه اوراق مالی و اسناد منتشره سال ۹۸ از پرداخت مالیات معاف می‌شود

نمایندگان مجلس همچنین در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 98 کل کشور، با بند ل تبصره 5 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بند مذکور آمده است؛ اوراق و اسناد این تبصره مشمول مالیات نمی‌شود.


دولت مجاز به انتشار اسناد تسویه خزانه جهت تسویه بدهی بانک‌ها و مؤسسات غیربانکی شد

مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه ، با جزء 2 بند و تبصره 5 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بند مذکور آمده است؛ به دولت اجازه داده می‌شود در صورت درخواست متقاضیان، مطالبات قطعی اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی و تعاونی که در چهارچوب قوانین و مقررات تا پایان سال 1397 ایجاد شده و همچنین مطالبات نهادهای عمومی غیردولتی، صندوق‌های بازنشستگی، بانک‌ها، پیمانکاران محرومیت‌زدایی قرارگاه خاتم‌الانبیاء، پیمانکاران سازمان نوسازی مدارس، شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های تابعه و وابسته به آنها و نیز شرکت‌های دولتی تابعه وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی بابت یارانه قیمتهای تکلیفی از دولت که در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط تا پایان سال 1396 ایجاد شده است را با بدهی اشخاص یاد‌شده به بانک مرکزی یا بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی که تا پایان سال 1396 ایجاد شده از طریق تسویه بدهی‌های بانک‌ها و مؤسسات غیربانکی به بانک مرکزی تا مبلغ استفاده نشده جزء(1) بند(و) تبصره(5) قانون بودجه سال 1397 به صورت جمعی- خرجی از طریق انتشار اسناد تسویه خزانه به شرح زیر تسویه نماید.

گفتنی است نمایندگان با پیشنهاد جبار کوچکی‌نژاد مبنی بر افزودن عبارت «پیمانکاران محرومیت‌زدایی قرارگاه خاتم‌الانبیاء و پیمانکاران سازمان نوسازی مدارس» به جزء 2 بند و تبصره 5 با 132 رأی موافق، 59 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 229 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند، موافقت کردند

وزارت نفت، صنعت و نیرو مجاز به انتشار اوراق مالی اسلامی برای طرح‌های زیربنایی و توسعه‌ای شدند

نمایندگان در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 98 کل کشور، با بند ط تبصره 5 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بند مذکور آمده است؛ به‌منظور‌ سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفت و گاز با اولویت میادین مشـترک وزارت نفت و طرح‌های زیربنایی و توسعه‌ای وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو وزارتخانه‌های مذکور از طریق شرکت‌های تابعه ذی‌ربط و با تصویب شورای اقتصاد، اوراق مالی اسلامی (ریالی یا ارزی) در سقف سی و پنج هزار میلیارد (35.000.000.000.000) ریال منتشر کند و بازپرداخت اصل و سود این اوراق توسط شرکت‌های مذکور از محل افزایش تولید همان میادین (برای طرحهای وزارت نفت) و عایدات طرح (برای طرح‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت) تضمین کنند.

شایان ذکر است که نمایندگان با پیشنهادی مبنی بر اینکه به وزارت نیرو نیز اجازه داده شود برای طرح‌های زیربنایی و توسعه‌ای خود اوراق مالی اسلامی منتشر کند با 135 رأی موافق، 36 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 224 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.


وزارت نفت مجاز به انتشار ۳ میلیارد دلار اوراق مالی اسلامی با تصویب هیئت وزیران شد

منتخبان مردم در خانه ملت همچنین در جلسه امروز  با بند ی تبصره 5 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بند مذکور آمده است؛ وزارت نفت از طریق شرکت‌های دولتی تابعه ذی‌ربط تا سقف معادل سه میلیارد (3.000.000.000) دلار اوراق مالی اسلامی(ریالی یا ارزی) با تصویب هیئت‌ وزیران منتشر کند.

نظر شما