شناسهٔ خبر: 31265144 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

اولین جشن دانش‌آموختگی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی استان مرکزی برگزار شد

گروه اجتماعی ــ اولین جشن دانش‌آموختگی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی استان مرکزی با حضور رؤسای کشوری و استانی این دانشگاه و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی در استان مرکزی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علمی ـ کاربردی استان مرکزی، اولین جشن دانش‌آموختگی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی استان مرکزی با حضور محمدحسین امید، رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی کشور، مهدی رئوفی رئیس دانشگاه علمی ـ کاربردی استان مرکزی، محسن نجفی رئیس دانشگاه صنعتی استان مرکزی، رؤسای مراکز آموزش علمی کاربردی استان مرکزی و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی در استان مرکزی برگزار شد.
در این مراسم که در سالن فرهنگسرای شهر اراک با حضور بیش از 150 دانش‌آموخته و خانواده‌های آن‌ها برگزار شد، مهدی رئوفی ضمن خیر‌مقدم و اشاره به جایگاه آموزش‌های مهارتی دانشگاه گفت: مسیر پیشرفت و توسعه کشور از راه آموزش‌های مهارتی و تولید فناوری‌های جدید صورت می‌پذیرد و آموزش‌های مهارتی دانشگاه می‌تواند راه‌گشای مسائل و مشکلات مختلف در کشور باشد.
وی برگزاری جشن دانش‌آموختگی را فرصتی برای آشنایی دانش‌آموختگان با هم دانست و گفت: مهارت‌های مختلفی که دانشجویان طی تحصیل کسب می‌کنند در کنار هم می‌توان منجر به تولید علوم جدید مورد انتظار جامعه شود و بهره‌گیری از مدرسان با اخلاق و ماهر و به کار‌گیری تجهیزات حرفه‌ای در مراکز آموزش علمی ـ کاربردی در امر آموزش از تفاوت‌های بین این دانشگاه و سایر دانشگاه‌ها است و اگر بخواهیم کشور را متحول کنیم مسئولان باید به آموزش‌های مهارتی بیشتر بپردازند؛ چراکه مسیر اصلی توسعه توجه و اهتمام در آموزش‌های مهارتی است.
محمد‌حسین امید، رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی کشور نیز که در مراسم حضور داشت با اشاره به تعداد مراکز آموزش علمی ـ کاربردی کشور گفت: در حال حاضر حدود 550 مرکز آموزش علمی ـ کاربردی در کشور وجود دارد و بر اساس یکی از احکام برنامه ششم توسعه سهم آموزش مهارتی در کشور باید به 30 درصد کل آموزش‌ها برسد و این سهم بسیار بزرگ است. چیزی نزدیک به یک میلیون و دویست هزار دانشجو باید در این آموزش‌ها مهارت ببینند که در حال حاضر این عدد در کل کشور کمتر از نصف است.
وی ادامه داد: در دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی ظرفیت‌سازی به اندازه کافی صورت پذیرفته و این امکان در دانشگاه وجود دارد تا همه ظرفیتی که برنامه ششم از ما خواسته را پرکنیم.
امید با تأکید بر نقش دانش‌آموختگان دانشگاهی در معرفی دستاوردهای آموزشی گفت: ما در حال‌ حاضر ظرفیت کافی برای همه استان‌ها ایجاد کرده‌ایم ولی متقاضیان آموزش‌های مهارتی به دلیل عدم شناخت کافی از این آموزش‌ها کافی نیستند و ظرفیت‌های ما خالی هستند. در سال جاری در مهرماه چیزی بالغ بر 400 هزار ظرفیت و در بهمن‌ماه 300 هزار ظرفیت داشتیم ولی جمع پذیرش در دو نیمسال کمتر از 100 هزار نفر است و این به خاطر ناشناخته‌بودن آموزش‌های مهارتی است.
وی گفت: امیدواریم رفتار، نقش و عملکرد شما در سازندگی جامعه به‌گونه‌ای باشد که گرایش جوانان به سمت آموزش‌های مهارتی از گذشته بیشتر شود و حضور موفق شما در محیط‌های اجرایی، محیط‌های فرهنگی، صنعتی و کشاورزی باعث شود که کارفرمایان و مدیران ما در دستگاه‌های اجرایی به توانمندی‌های شما آگاه شوند و این آموزش‌ها را تشویق و ترغیب کنند و شما نمایندگان خوب و شایسته‌ای برای دانشگاه باشید و بتوانید دانشگاه را به بهترین نحو ممکن معرفی کنید.
رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی افزود: من به‌‌طور میانگین عرض می‌‌کنم شما دانش‌آموختگان، می‌دانید که از هم دوره‌ای‌های خود که در دوره‌های نظری تحصیل کرده‌اند به مراتب آماده‌تر برای ورود به کار و صنعت هستید و این برمی‌گردد به مهارتی که کسب کرده‌اید، مدرسان خوبی که داشته‌اید و آموزشی که گذرانده‌اید.
امید افزود: خوشبختانه در استان مرکزی به دلیل اینکه یک استان صنعتی است و جایگاه بسیار ارزشمندی در صنایع مختلف و صنایع سنگین به‌ویژه صنایع نفت و گاز و صنایع ریلی دارد مراکز خیلی خوبی شکل گرفته است و دانشجویان خیلی خوبی را هم تربیت می‌کنند و دانش‌آموختگان خیلی خوبی از این مراکز بیرون آمده‌اند.
این مقام مسئول در ادامه گفت: یکی از مشکلاتی که در دانشگاه وجود دارد این است که دانشجویان در مراکز متفرق و دور از هم تحصیل می‌کنند. نه در محیط خوابگاه همدیگر را می‌بینند و نه در اجتماعات حضور دارند و این امر به تدریج باعث شده هویت دانشگاه به‌عنوان یک دانشگاه دولتی بزرگ کمرنگ شود. برگزاری این‌گونه برنامه‌ها در طول سال و جشنواره‌های مختلف اعم از فرهنگی، ورزشی و هنری و جشنواره‌های قرآن کمک می‌کند که همبستگی و ارتباط شما با هم بیشتر شود و برگزاری این جشن نیز در همین راستا در کشور در حال برگزاری است.
وی در خصوص انتخاب لباس دانش‌آموختگان نیز گفت: برای اولین بار در دانشگاه طراحی لباس دانش‌آموختگان دانشگاه در سال گذشته به مسابقه گذاشته شد و جالب است بدانید لباس را یکی از مراکز آموزش علمی کاربردی طراحی کرد. شاید نزدیک به 50 طرح در مسابقه شرکت کردند که در مرحله اول 5 طرح برگزیده شد و در مرحله دوم لباس کنونی انتخاب شد.
امید درباره زمان جشن دانش‌آموختگی اضافه کرد: مقرر است این گردهمایی هر سال در ایام مهر و آبان در سراسر کشور به‌‌‌طور همزمان و طی چند هفته متوالی برگزار شود.
وی همچنین در باره قرائت سوگند‌نامه در این جشن گفت: انتظار می‌رود به سوگندی که می‌خورید دقیق باشید و وفادار باشید، به چیزی که عهد می‌بندید به مردم و دانشی که کسب نموده‌اید وفادار باشید و از دانشی که کسب کرده‌اید برای ساختن میهن و استان خود بهره ببرید، به آموزش‌هایی که دیده‌اید و به مردم وفادار باشید.
رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی اظهار امیدواری کرد دانش‌آموختگان در محیط‌های اشتغالی که هستند و یا در آینده قرار می‌گیرند بدرخشند و نشان دهند که آموزش‌های مهارتی راه‌حل مشکل بیکاری و تولید در کشور است و راه تولید پایدار و اقتصاد مقاومتی از آموزش‌های مهارتی می‌گذرد.
امید ادامه داد: انتظاری که از دانشجویان فاقد شغل وجود دارد این است که در مراکز نوآوری که در کنار مراکز علمی ـ کاربردی تاسیس شده است و در حال حاضر در استان مرکزی نیز 5 مرکز تاسیس شده است ایده‌های خود را با دیگران به مشارکت بگذارید و شرکت تشکیل دهید، شرکت‌هایی که ایده‌های نوآورانه شما را به طرح‌های تولیدی در همه زمینه‌ها تبدیل کنند. دانشگاه به کسانی که بخواهند در این مراکز شرکت تأسیس کنند هم تسهیلات ارزان قیمت می‌دهد و هم خدمات مشاوره‌ای و حقوقی ارائه می‌دهد تا بتوانند کارآفرینی نمایند و خود شغل ایجاد کنند.
وی گفت: در حال‌ حاضر با بیش از یک میلیون و 700 هزار دنش‌آموخته و بیش از 300 هزار دانشجو می‌توانیم بگوییم به لحاظ جمعیتی بزرگترین دانشگاه دولتی زیر نظر وزارت علوم، تحخقیقات و فناوری هستیم و این به این جهت اهمیت دارد که دوره‌های آن مهارتی و فنی هستند، دوره‌هایی که شما کسب کرده‌اید و کسب می‌کنید. قرار نیست ما هم به جمع فارغ‌التحصیلان بیکار سایر دانشگاه‌ها بپیوندیم ما باید خود کار‌آفرین باشیم و شغل ایجاد کنیم و دیگران را نیز به کار مشغول سازیم. من اطمینان دارم به واسطه درسی که در مراکز علمی کاربردی خوانده‌اید قادر خواهید بود برای خودتان شغل ایجاد کنید و قادرخواهید بود دیگران را نیز به کار بگیرید و به کمک آن‌ها در تولید نقش موثری داشته باشید و این انتظاری است که ما از شما داریم.
رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی افزود: از سال گذشته مجمع دانش‌آموختگان و کانون دانش‌آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی به ثبت رسیده است و پیشنهاد می‌کنم عضو این کانون شوید. در این کانون به همه اعضا ایمیل با پسوند uast داده می‌شود و این پسوند معرف آکادمیک بودن شماست، پسوند ac در آدرس‌های ایمیل یک پسوند ارزشمند است و برای شما یک هویت دانشگاهی ایجاد می‌کند.
دانشگاه سعی دارد موقعیت‌هایی که پیش می‌آید را به اطلاع دانش‌آموختگان برساند، همچنین دوره‌ها و رشته‌هایی که ایجاد می‌شود به اطلاع شما رسانده شود تا علاقمندان به ادامه تحصیل در دانشگاه بتوانند در این دوره‌ها شرکت نمایند.
این جشن با قرائت سوگند‌نامه و تقدیم یادبود مراسم به تمامی دانش‌آموختگان و اجرای برنامه‌های فرهنگی و متنوع به پایان رسید.
یادآور می‌شود، یکی از دانش‌آموختگان با تقدیم یکی از آثار هنری خود به دکتر امید به نیابت از سایر دانش‌آموختگان از حضور ایشان در مراسم قدردانی کرد.
انتهای پیام

نظر شما