شناسهٔ خبر: 31263495 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

روایتی از فعالیت نظامیان چینی در نزدیکی مرزهای افغانستان

R36461/P36446/S8,87,1413/CT10

چین که نسبت به سرایت ناامنی‌ها از افغانستان به این کشور نگران است در چهار سال گذشته برای مبارزه با شورشیان، فعالیت و حضور نظامی خود را در نزدیکی گذرگاه «واخان» آغاز کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، دو مایل بالاتر از سطح دریا در بلندی‌های غیرقابل سکنی در آسیای مرکزی چین به عنوان یک قدرت جدید، مسیر قدیمی که به افغانستان راه دارد را نظاره می‌کند.

براساس مصاحبه‌ها، تصاویر ماهواره‌ای و مشاهدات دست اول خبرنگاران «واشنگتن پست» دستکم در 3 سال گذشته نظامیان چینی بطور آرام مرز افغانستان را تحت بررسی دارند.

باوجودی که این حضور بطور مخفیانه بوده است اما بیش از 20 ساختمان و برج‌های نگهبانی نشان می‌دهد چطور قدرت نظامی چین در کنار رشد اقتصادی این کشور در حال گسترش است.

حضور پایگاه نظامی چین در تاجیکستان، در نزدیکی کریدور واخان در افغانستان، بطور عمومی توسط دولتی تایید نشده است، اما در حالی که آمریکا احتمال توافقی مبنی بر خروج نیروهای خود در افغانستان را بررسی می‌کند به نظر می‌رسد چین بطور آهسته در حال ورود به این منطقه بی‌ثبات است که که برای امنیت خود و جاه‌طلبی‌های این کشور بسیار مهم است.

«واشنگتن پست» گزارش می‌دهد که در حال سفر در مسیر مرز افغانستان-تاجیکستان خبرنگار این روزنامه آمریکایی با یکی از قرارگاه‌های نظامی و گروهی از نظامیان چینی در نزدیکی یکی از شهرهای تاجیکستان مواجه می‌شود.

براساس این گزارش علامت روی یقه یونیفرم این نظامیان مانند یگان ارتش چین در سین کیانگ است.

سین کیانگ ایالتی در غرب چین است که مقامات این کشور براساس برآوردها حدود یک میلیون اویغور، اقلیت قومی و مسلمان در چین، را دستگیر کرده‌اند.

یکی از نظامیان چینی با دیگر همراهش توسط یک مترجم تاجیک در حال خرید بود. این نظامیان طی 3 تا 4 سال اخیر در این منطقه حضور دارند.

وقتی از این نظامی چینی پرسیده شد که آیا این یگان تاکنون از ورود کسی از مرز افغانستان جلوگیری کرده نیز گفت: باید از رویکرد دولت نسبت به پنهان کاری مطلع باشید.

وی بدون ارائه جزئیات گفت: می‌توانم بگویم که این منطقه بسیار آرام بوده است.

جزئیاتی درباره فعالیت و زیرساخت‌های نظامی چین که برخی نمادهای ارتش چین یا تاجیکستان دارند در اختیار عموم قرار نگرفته است. همچنین مناسبات درباره تامین مالی، ساختمان و مالکیت این زیر ساخت‌ها وجود ندارد.

در ادامه این گزارش آمده است که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد چندین ساختمان، سربازخانه و زمین‌های آموزشی در 16 کیلومتری دهانه کریدور واخان، نواری باریک در شمال شرق افغانستان قرار دارد.

واشنگتن پست در بطور جدا نیز با یک تیم اکتشافی کوهستان از آلمان گفت‌وگو کرد که به گفته آن‌ها در سال 2016 توسط نظامیان چینی که در حال گشت‌زنی در این کریدور واخان بودند مورد بازجویی قرار گرفتند.

تصاویر منتشر شده توسط این افراد خودروهای زرهی چینی را در حال گشت‌زنی نشان می‌دهد و با توجه به گزارش‌های فزاینده درباره حضور نظامیان چینی در افغانستان احتمال انجام عملیات نظامیان چینی در خاک افغانستان را افزایش می‌دهد.

با وجود این گزارش‌ها اما وزارت دفاع چین و وزارت خارجه تاجیکستان وجود پایگاه و یا حضور نظامیان چینی در خاک افغانستان را تکذیب می‌کنند.

انتهای پیام/.

ما را در فیسبوک، توییتر و تلگرام دنبال کنید.

برچسب‌ها:

نظر شما