شناسهٔ خبر: 31263424 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

همایش تجلیل از خادمان قرآن برگزار شد؛

تکریم ۱۳ چهره قرآنی/ اعطای لوح خادم افتخاری قرآن به وزیر ارشاد

در بیست و سومین همایش تجلیل از خادمان قرآن کریم از ۱۳خادم قرآن در بخش‌هایی همچون قرآن‌پژوهی، قرائت و حفظ قرآن تجلیل شد. همچنین به سید عباس صالحی نیز لوح خادمی افتخاری قرآن اعطا گردید.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرنگار مهر، بیست و سومین همایش تجلیل از خادمان قرآن شامگاه ۲۹ بهمن‌ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هتل پارسیان انقلاب برگزار شد.

در این مراسم علاوه بر ۱۳چهره فعال در حوزه قرآنی به سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد لوح خادمی افتخاری قرآن اعطا شد.

در بیست‌و سومین آیین تجلیل از خادمان قرآن با حضور صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید مجیدی کارگردان پرآوازه ایرانی و رضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر، محمد علی باشه آهنگر به عنوان سینماگر خادم قرآن انتخاب شد.

در این مراسم ۱۳ چهره قرآنی به شرح زیر تجلیل و تکریم شدند.

محمدرضا حکیمی؛ چهره ماندگار قرآن‌پژوه

محمدرضا حکیمی متولد ۱۳۱۴، متفکر، نویسنده، ادیب، اسلام‌شناس، قرآن‌پژوه و حدیث‌شناس معاصر است. وی دانش‌آموخته حوزه علمیه مشهد مقدس است و در محضر اساتیدی همچون محمدتقی ادیب نیشابوری، شیخ مجتبی قزوینی، سیدمحمدهادی میلانی و سیدابوالحسن حافظیان، علوم مختلف حوزوی از قبیل فقه، اصول، فلسفه، ادبیات عرب، نجوم، تقویم، علوم غریبه، حدیث و درایه را فرا گرفته است.

در سال ۱۳۴۸ موفق به دریافت اجازه نقل حدیث و اجتهاد از آیت‌الله شیخ آقابزرگ تهرانی شد.

اندیشه متعالی و قلم توانای او از عوامل بسیار موثر در رشد تفکر حماسی و تحرک‌آفرین در پیدایش انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) در دهه‌های چهل و پنجاه است.

مجموعه گران‌سنگ «الحیاه» از تألیفات ارزشمند ایشان است که با همکاری دو نفر از برادران محقق ایشان انتشار یافته و در جهان اسلام از شهرت خاصی برخوردار است.

برخی از آثار ایشان عبارت است از: «خورشید مغرب»، «بیدارگران اقالیم قبله»، «ادبیات و تعهد در اسلام»، «امام در عینیت جامعه»، «سرود جهش‌ها» «شرف‌الدین»، «بعثت»، «غدیر»، «عاشورا»، «مهدی (عج)»، «دانش مسلمین» و ...

امیر آقایی در رشته حفظ کل قرآن کریم

این حافظ کل قرآن کریم که متولد ۱۳۴۷ است، پس از گذراندن دوره روخوانی و روان‌خوانی و تجوید قرآن کریم، در ۱۵ سالگی با مکتب‌الباقر(ع) آشنا شد و به حفظ سوره‌های قرآن علاقه‌مند شد.

امیر آقایی در ۱۹سالگی با گذراندن دوره‌های تخصصی و حرفه‌ای حفظ قرآن کریم زیر نظر استاد «سیدموسی میرموسایی» موفق به حفظ کل قرآن کریم شد.

در مسابقات سراسری و کشوری اوقاف در سال‌های ۷۱، ۷۲ و ۷۵ مقام سوم، دوم و اول را کسب کرده است. در سال ۱۳۷۱ نیز به عنوان نماینده جمهوری اسلامی در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور سوریه حضور یافت که مقام اول آن رقابت‌ها را به خود اختصاص داد.

اوج کار آقایی در عرصه مسابقات بین‌المللی قرآن به کسب رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن ایران بازمی‌گردد که در سال ۱۳۷۱ اتفاق افتاد.

حسین آیات در رشته خوشنویسی و کتابت قرآن کریم

حسین آیات سال ۱۳۴۳ به دنیا آمد. هنر خوشنویسی را در خردسالی نزد پدر آغاز کرد و در سال ۱۳۶۱ موفق به دریافت گواهی‌نامه ممتاز شد و از سال ۱۳۶۴ مدرس انجمن خوشنویسان ایران شد. در سال ۱۳۸۷ نیز گواهینامه استادی را دریافت کرد. او تا کنون سه دوره قرآن کریم را به خط نستعلیق کتابت کرده است. سومین قرآن وی در سال ۱۳۹۱ چاپ و منتشر شده است.

از دیگر آثار خوشنویسی ایشان کتابت «دفتر سوم و چهارم مثنوی مولوی»، «اقبال‌نامه نظامی گنجوی» و«منتخب غزلیات سعدی» است.

وی موفق شد چهار دوره فرمان امیرالمؤمنین علی(ع) را به مالک اشتر کتابت کند و تاکنون سه دوره دیوان حافظ را نیز کتابت کرده است.

علاوه بر هنر خوشنویسی در عرصه تلاوت کلام وحی نیز موفقیت‌های داشته و در سن بیست سالگی به عنوان قاری ممتاز در مسابقات حج انتخاب شد که منتهی به اعزام وی به حج تمتع شد.

کارشناسی و تحلیل تلاوت استادان بزرگ مصری در رادیو قرآن و اعزام به کشورهای «پاکستان»، «مالی»، «مالزی» و «فیلیپین» جهت اجرای قرائت قرآن در ماه مبارک رمضان از جمله فعالیت‌های ایشان در حوزه قرائت قرآن است.

محمدعلی باشه آهنگر در رشته کارگردانی قرآنی

محمدعلی باشه آهنگر متولد ۱۳۴۱، دانش‌آموخته رشته سینما و فارغ‌التحصیل دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر است.

فعالیت‌های هنری وی شامل نویسندگی و کارگردانی چندین فیلم کوتاه، مستند، سریال تلویزیونی و چند فیلم سینمایی است.

باشه‌آهنگر نخستین فیلم سینمائی خود را با نام «نیمه گمشده» در سال ۱۳۷۸ آغاز کرد و با توجه به اینکه از دفاع مقدس به سینما آمده و فضای جنگ را تجربه کرده بود، آثار قابل تأمل با ویژگی‌های انسانی، ملی و میهنی در دفاع مقدس از خود به جای گذاشته است.

توجه زیبا و هنرمندانه به مفاهیم ارزشمندی چون انسانیت، غیرت و شرف، مفاهیم انسانی و دینی قرآنی اقوام مختلف، پرهیز از اغراق و شعارزدگی در آثار او مشهود است.

آموزه‌های قرآنی او انگیزه‌ای برای خلق فیلم‌هایی چون «ملکه»، «فرزند خاک» و «سرو زیر آب» شد که این فیلم‌ها جملگی با رویکرد جهاد و شهادت برگرفته از آیات شریفه قرآن کریم تهیه شده است.

برخی دیگر از فیلم‌های ساخته ایشان عبارت از؛ «بیداری رویایی» و «نیمه گمشده» است که در شانزدهمین جشن خانه سینما برنده ۱۰ تندیس از جمله بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد، بهترین کارگردانی و بهترین تدوین شد.

اکبر خاکساری در رشته مدیریت قرآنی

اکبر خاکساری متولد ۱۳۴۱، موسس دارالقرآن بنیاد مستضعفان و جانبازان کشور و مسئول برگزاری ۴۶ دوره مسابقات کشوری جانبازان و فرزندان آنها بوده است.

وی با برنامه‌ریزی و اقدام جهت تشکیل کلاس‌های روخوانی و روانخوانی و تدریس، زمینه آموزش بیش از ۵ هزار نفر از کارکنان بنیاد مستضعفان و جانبازان را طی ۱۲ سال فراهم نموده است.

مسئولیت رسانه‌ای هشت دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در تهران، مدیر رسانه‌ای برگزاری نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به مدت پنج سال، مدیر نمونه در جشنواره رمضان صدا و سیما و عضو کمیته طرح و برنامه ستاد عالی مسابقات قرآن کریم از دیگر فعالیت‌های این چهره در عرصه فعالیت‌های قرآنی است.

رحیم خاکی در رشته قرائت قرآن کریم

رحیم خاکی، این قاری بین‌المللی قرآن متولد ۱۳۵۳ است. روانخوانی و قرائت قرآن را از کودکی نزد پدرش فرا گرفت و در جلساتی که در منزل پدری برگزار می‌شد، با صوت زیبا قرآن را به سبک استاد عبدالباسط تلاوت می‌کرد و پس از مدتی با تقلید از استاد منشاوی سبک او را برگزید.

رحیم خاکی پس از اخذ مدرک دیپلم در شهرستان مراغه به تهران آمد و در دانشگاه علامه طباطبایی در رشته زبان و ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی پذیرش شد و در حال حاضر دانشجوی دکترای مدیریت رسانه دانشگاه تهران و عضو هئیت علمی جهاد دانشگاهی است.

او دوره‌های تخصصی تجوید و قرائت را در حضور اساتید برجسته به ویژه استاد «علی‌اکبر حنیفی» تکمیل کرد و خود نیز به تدریس فن قرائت در مساجد و محافل پرداخته و در عین حال از کارشناسان صدا و سیما در رشته تجوید و قرائت است.

خاکی در سال ۱۳۷۳ رتبه نخست مسابقات دانشجویان کشور را کسب کرد و در سال ۱۳۷۹ با کسب رتبه اول مسابقات کشوری به مسابقات بین‌المللی راه یافت. وی نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن کشور سوریه در سال ۱۳۷۶ و همچنین رتبه‌دار مسابقات بین‌المللی تهران در سال ۱۳۷۹ است.

موسس و مدیر عامل خبرگزاری قرآن، موسس و مدیر عامل دو هفته نامه خبری «رایحه»، دبیر اولین و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، مشاور امور قرآنی وزارت ورزش و جوانان، رئیس مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی از جمله مسئولیت‌های این چهره بوده است.

هادی قبادی در رشته مدیریت قرآنی

قبادی متولد ۱۳۴۵ در شهرستان کوهدشت استان لرستان است. وی تحصیل علوم دینی را در حوزه علمیه قم از سال ۱۳۶۲ آغاز کرد و پس از اتمام دروس با شرکت در درس خارج فقه و اصول آیت‌الله سبحانی و جلسات تفسیری آیت‌الله جوادی آملی به تکمیل آموخته‌های خود پرداخت.

همزمان تحصیلات دانشگاهی را در دانشگاه تهران رشته الهیات و معارف اسلامی ادامه داد و مدرک فوق لیسانس را در این رشته دریافت کرد.

تدریس علوم قرآنی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، عضو فعال در کارگروه‌های مختلف و شوراهای قرآنی همچون «طرح جامع قرآنی کشور»، «جایزه علامه طباطبایی»، «سرای قرآن و اندیشه»، «سیاست‌گذاری بین‌المللی قرآن پژوهی دانشجویان کشور» از جمله فعالیت‌های وی طی این سال‌ها بوده است.

هادی قبادی همچنین مدیریت برگزاری مسابقات سراسری و نیز بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران را طی چندین دوره بر عهده داشته است. از دیگر سوابق مدیریتی وی می‌توان به «مدیر کل بنیاد مستضعفان و جانبازان استان سمنان»، «مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان»، «مدیر کل دفتر آموزش و مسابقات قرآنی سازمان اوقاف»، «مدیر کل مراکز و اماکن منتسب به حضرت امام خمینی(ره)»، «مشاور ریاست سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملی ایران و ... اشاره کرد.

حسین علمی در رشته آموزش قرآن کریم

حسین علمی در سال ۱۳۳۳ در شهر نجف متولد شده است. او از کودکی در زادگاهش نجف اشرف به فراگیری قرآن کریم پرداخت و دوره‌های لازم را در فن قرائت و تجوید گذراند. از سال ۱۳۵۶ با تشکیل کلاس‌های آموزش قرآن کریم در مشهد مقدس به جذب شاگردان مستعد به کار تدریس پرداخت.

تدریس در دانشگاه علوم رضوی و دانشگاه فردوسی از جمله خدمات علمی ایشان است. علمی، علاوه بر آموزش و تدریس، مسئولیت‌های از قبیل؛ مسئول دارالقرآن بسیج استان خراسان، امور قرآنی آستان قدس رضوی و اداره کل زندان‌ها و صدا و سیمای خراسان را بر عهده داشته است.

علی اکبر ملکشاهی در رشته قرائت قرآن کریم

ملشکاهی متولد ۱۳۴۰ در استان کرمانشاه است که از اوان نوجوانی با استماع قرائت قاریان بزرگ جهان اسلام و تمرین مداوم به سبک استاد مصطفی اسماعیل و استاد عبدالعزیز حصان وارد عرصه قرائت قرآن شد.

در ایام دفاع مقدس با حضور در جبهه‌های نبرد علاوه بر انجام وظایف خود، در زمینه آموزش قرائت قرآن و تشکیل جلسات قرآنی در مناطق جنگی فعال بود.

وی در سال ۱۳۷۰ به کسب رتبه نخست مسابقات سراسری نیروهای مسلح جمهوری اسلامی و در سال ۱۳۷۱ به کسب رتبه اول مسابقات جانبازان کل کشور نائل آم. او همچنین در سال ۱۳۷۴ رتبه اول مسابقات سراسری سازمان اوقاف و امور خیریه را کسب کرد.

ملکشاهی که هم‌اینک مشغول تحصیل در مقطع دکتراست، با اجرای ترتیل کامل قرآن کریم از محضر شیخ رفعت علی ادیب به دریافت مدرک اجازه قرائت نائل شده است.

وی با ۲۳ سال داوری در سطوح مختلف ملی و بین‌المللی و ۳۰ سال تدریس در سازمان‌ها و نهادهای مختلف و برخی مراکز علمی از جمله دانشگاه شهید رجایی و امام حسین(ع) شاگردان زیادی را در علم قرائت و تجوید قرآن کریم تربیت کرده است.

نسرین نافذ کلام در رشته آموزش قرآن کریم

نسرین نافذ کلام، بانوی فعال در عرصه آموزش قرآن کریم دارای مدرک کارشناسی حقوق قضایی و کارشناسی ارشد علوم قرآنی است و در سال ۱۳۴۲ متولد شده است.

او علاوه بر داوری در مسابقات کشوری و بین‌المللی و تدریس در دوره‌های مختلف آموزشی در سراسر کشور، دارنده لوح تقدیر اولین همایش بانوان قرآن‌پژوه است که لوح خود را از دستان رییس جمهور وقت دریافت کرد. این بانوی قرآنی در پنجمین همایش بانوان فعال قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و نیز شانزدهمین همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی شهر تهران تکریم شده است.

فتح‌الله نجارزادگان در رشته تحقیق و پژوهش‌های قرآنی

فتح‌الله نجارزادگان متولد ۱۳۳۷ است که پس از اخذ دیپلم ریاضی، به دلیل اشتیاق به علوم دینی وارد حوزه علمیه اصفهان شد و بعد از گذراندن دوره‌ مقدماتی به شهر قم عزیمت کرد و به فراگیری سطوح عالی فقه و اصول پرداخت.

همزمان با تحصیل علوم حوزوی در سال ۱۳۷۳ موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد در رشته علوم قرآنی از دانشگاه تربیت مدرس شد و در سال ۱۳۷۸ از رساله دکترای خود در رشته علوم قرآنی در دانشگاه تهران دفاع کرد و به عنوان عضو هیئت علمی مشغول به کار شد

او دارای تألیفات و آثار متعدد و ارزشمند در حوزه قرآن و حدیث از جمله «معناشناسی رب در نظام تعالیم وحی»، «رهیافتی به پدیده معجزه»، «مصاف بی‌پایان با شیطان» و «آسیب‌شناسی جریان‌های تفسیری» است.

سیدیحیی یثربی در رشته ترجمه قرآن کریم

یثربی که استاد تمام فلسفه و عرفان و مفسر و مترجم قرآن کریم است، در سال ۱۳۲۱ متولد شده است. وی پس از گذراندن دوره مقدمات علوم اسلامی در شهرستان تکاب و زنجان وارد حوزه علمیه قم شد و سطوح عالی فقه و اصول و فلسفه را نزد اساتید بنام حوزه از جمله علامه طباطبایی، آیت‌الله سلطانی، آیت‌الله مفتح، آیت‌الله منتظری و آیت‌الله سبحانی فرا گرفت. همزمان دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری رشته فلسفه و حکمت اسلامی را در دانشگاه تهران گذراند.

وی از نظریه‌پردازان علمی و فلسفی در حوزه معرفت‌شناسی و دین‌پژوهی است که معتقد به تفکیک دیانت اسلامی از مکاتب تصوف و عرفان اصلاحی است. تألیف و انتشار یک دوره کامل تفسیر قرآن کریم با نگاه عقلی کاربردی با عنوان « تفسیر روز» در هفت مجلد از خدمات علمی ایشان به علاقمندان قرآن کریم است.

برخی از دیگر آثار این مترجم قرآن عبارت از «عرفان عملی در اسلام»، «عرفان نظری»، «از یقین تا یقین» و .... است. ترجمه قرآن کریم با قلمی روان و خواندنی از دیگر فعالیت‌های قرآنی ایشان است که به تازگی چاپ و منتشر شده است.

سیدمرتضی نیکزاد در بخش ناشر برتر قرآنی

سیدمرتضی نیکزاد، مدیر انتشارات موسسه قرآنی روشندلان است که خدمات مربوط به چاپ و نشر قرآن و دیگر کتب مذهبی به خط بریل را با سابقه‌ای بیش از ۱۰ سال در سراسر کشور ارئه می‌کند.

از دیگر خدمات ارزشمند این انتشارات از نظر گستردگی و کمی و کیفی، چاپ و نشر بیش از صد هزار جلد قرآن بدون ترجمه، ادعیه و زیارات، کلیات مفاتیح الجنان، صحیفه سجادیه است که تماماً به خط بریل جهت استفاده نابینایان منتشر شده است.

نظر شما