شناسهٔ خبر: 31262105 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

سمیع‌زاده در گفتگو با آنا:

نخبه‌های شنا به‌خاطر کمبود امکانات شبانه تمرین می‌کنند

مدیرفنی تیم‌های ملی شنا گفت: نخبه‌های شنای ایران به‌خاطر کمبود استخر ناچارند شبانه تمرین کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، رشته ورزشی شنا با وجود آنکه یکی از ورزش‌های پایه است، ولی همواره در ایران غریب بوده و ورزشکاران این رشته در کسب مدال‌های معتبر جهانی و کسب سهمیه المپیک با مشکلات زیادی مواجه بوده‌اند.

محسن سمیع‌زاده درباره علت رکود موفقیت شناگران ایران به خبرنگار ورزشی آنا گفت: شنا بدون تردید یکی از ورزش‌های پایه و پرمدال در بازی‌های المپیک و آسیایی است ولی ما در تمام سال‌های اخیر فقط شعار مدال‌آوری داده‌ایم و در عمل کار خاصی انجام نداده‌ایم. این در حالی‌ است‌که در تمامی کشورهای صاحب سبک، سرمایه‌گذاری عملی را شاهد بودیم و این موضوع منجر به این شده که بسیاری از کشورهایی که تا چند سال پیش در شنا حرفی برای گفتن نداشتند امروزه به یکی از کشورهای مدعی تبدیل شده‌اند.

وی ادامه داد: ما 31 استان داریم و در هر استان هیئت شنا مشغول به کار است. اگر فوتبال را کنار بگذاریم، در بیشتر ورزش‌ها برای رشد یک رشته ورزشی باید هیئت‌های آن استان را به‌خوبی تغذیه کنیم تا آنها بتوانند باعث رشد ورزشکاران شوند ولی جالب است بدانید که تنها پنج استان ایران دارای استخر هستند و هیئت‌های شنای 26 استان بدون استخر به انجام امورشان مشغول هستند و بدون تردید نمی‌توانند کار توسعه را آن‌طور که شایسته است اجرا کنند. آنها ناچار به اجاره استخر هستند و در این میان هیئت‌های استانی که صاحب استخر هستند نیز برای آنکه بتوانند پول مزایده خرید استخری که صاحب آن شده‌اند را بدهند، ناچار به اجاره دادن همان استخر هستند تا بتوانند از آن مکان درآمدزایی کنند.

مدیرفنی تیم‌های ملی شنا خاطرنشان کرد: وضعیت شنا در سالیان اخیر به‌گونه‌ای است که خانواده‌ها نمی‌توانند فرزندشان را به‌خوبی تحت پوشش قرار بدهند تا بتوانند در این ورزش پیشرفت کنند. در دنیا شناگران روزی دو نوبت تمرین می‌کنند ولی این اتفاق در ایران صورت نمی‌گیرد. جای تأسف دارد که بگویم شناگران ملی‌پوش ایران شب‌ها از ساعت 10 تا 12 تمرین می‌کنند و بدون تردید این موضوع به کیفیت عملکرد آنها لطمه می‌زند.

وی یادآور شد: شنا ورزشی پرمدال است ولی در بخش دوم صحبت‌هایم باید به بودجه این ورزش اشاره کنم. اعتبار سه میلیاردی که در اختیار فدراسیون شنا قرار می‌گیرد تنها برای رشته شنا صرف نمی‌شود و به واترپلو و شیرجه هم اختصاص می‌یابد. هزینه‌های ورزش شنا برابر با دوومیدانی، واترپلو برابر با والیبال و شیرجه با ژیمناستیک یکسان است. فدراسیون اگر سه برابر این بودجه داشت شاید بهتر می‌توانست سه رشته ورزشی را تحت پوشش قرار دهد ولی نبود چنین اعتباری باعث شده تا به شنا ضربه وارد شود.

سمیع‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: اگر توجه ویژه‌ای به شناگران صورت پذیرد آنها می‌توانند بدرخشند و به‌راحتی به سهمیه المپیک و مدال در میادین معتبر برسند. با وجود همه کمبودها در رسیدگی به ملی‌پوشان شنا آنها رکوردهایی ثبت کرده‌اند که با آنها موفق شده‌اند بورسیه تحصیلی در آمریکا داشته باشند هرچند این موضوع را هیچ‌کدام قبول نکرده‌اند. سینا غلامپور الان با بورسیه فدراسیون جهانی در تایلند تمرین می‌کند، مهدی انصاری در مشهد حضور دارد، بنیامین قره‌حسنلو شاگرد خود من است و نفرات دیگری چون علیرضا یاوری، جمال چاوشی‌فر، فرهاد اکبری، امیرعباس امراللهی، مهرشاد افقری و متین سُهران از استعدادهای شنای کشور هستند که به‌شرط حمایت می‌توانند موفقیت‌های فراوانی را کسب کنند.

مدیرفنی تیم‌های ملی شنا اظهار کرد: برای انجام ورزش فوتبال نیاز به زمین چمن است. برای شنا هم نیاز به استخر داریم. وقتی که برای شناگران استخر برای تمرین نیست، می‌توانیم انتظار پیشرفت از آنها را داشته باشیم؟ باید دو مشکل بزرگ شنای ایران که سخت‌افزار و اعتبارات کم است حل شود تا بتوانیم نخبه‌های شنای ایران را که از ساعت 10 تا 12 شب تمرین می‌کنند به زمین تمرینی مناسبی برسانیم تا آنها بتوانند در آینده عامل پیشرفت ورزش شنا در ایران شوند.

انتهای پیام/4051/4048/

نظر شما