شناسهٔ خبر: 31259457 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

گریفیث صنعا را ترک کرد

فرستاده سازمان ملل به یمن پس از سفر دو روزه به صنعا و دیدار با عبدالملک بدرالدین الحوثی از رهبران انصارالله این شهر را به مقصد امان ترک کرد.

صاحب‌خبر -

 یک منبع در فرودگاه بین‌المللی صنعا اعلام کرد: مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل به یمن با یک فروند هواپیمای متعلق به سازمان ملل این شهر را به مقصد امان پایتخت اردن که دفترش در آن جا مستقر است، ترک کرد.

این منبع مذکور که ترجیح داد نامش فاش نشود، گفت‌: گریفیث هیچ گونه صحبتی درباره سفر خود نکرد.

او شنبه وارد صنعا شده و در دیداری با عبدالملک حوثی درباره آخرین تحولات یمن و راه‌های اجرای توافقنامه سوئد گفت‌وگو کرد.

پیش از این یک منبع در سازمان ملل گزارش داد دو طرف درگیر در یمن به توافقنامه جزئی درباره شهر حدیده دست یافتند که بر اساس آن نیروهای دو طرف از برخی مناطق درگیری و بندر اصلی این شهر و نیز دو بندر "الصلیف" و "راس عیسی" عقب نشینی کند.

یک منبع در دفتر گریفیث گزارش داد: این توافق در پی دور جدیدی از مذاکرات کمیته‌ استقرار مجدد نیروها که شامل نمایندگانی از دولت مستعفی و جنبش انصارالله است و در هتلی در شهر حدیده برگزار شد، به دست آمد و جدول زمانی برای اتمام عملیات عقب نشینی نیروهای یاد شده تعیین نشد.

یک منبع مسئول در دولت مستعفی یمن نیز با "کم اهمیت" جلوه دادن این توافقنامه، گفت‌: توافقنامه استقرار مجدد نیروها بر توافق نامه سوئد که بر خروج نیروهای دو طرف از شهر و استان حدیده دلالت دارد، پیشی می‌گیرد.

این منبع به آناتولی گفت‌: توافقنامه‌ای که رییس ناظران بین‌المللی به آن دست یافته‌اند، مربوط به مسائل حاشیه‌ای است و در این توافقنامه از مساله اصلی یعنی خروج نیروهای انصارالله از بندر و شهر حدیده و تحویل این شهر به مسئولان دولت (مستعفی) یمن غفلت شده است.

در دو ماه گذشته سازمان ملل هیچ گونه پیشروی در پرونده حدیده نداشته و توافقنامه آتش بس دو طرف نیز  شکننده بود.

انصارالله رییس جدید دستگاه امنیت ملی را معرفی کرد

از سوی دیگر برخی از منابع  موثق نزدیک به جنبش انصار الله یمن با صدور بیانیه‌ای از انتصاب رییس جدیدی برای دستگاه امنیت ملی، یکی از شاخه‌های مرکز اطلاعات یمن همزمان با  خروج گریفیث از صنعا خبر دادند.

قرار است انصار الله پس از آن گزارشی از آخرین تحولات یمن به شورای امنیت ارائه کند.

منابع یاد شده افزودند: مهدی المشاط، رییس شورای عالی سیاسی یمن که عالی‌ترین مقام در جنبش انصارالله است، با صدور بیانیه‌ای فواز حسین، را به عنوان رییس دستگاه امنیت ملی انصارالله منصوب کرد.

فواز حسین به جای عبدالرب جرفان، مشهور به ابو طاها که از زمان کنترل انصارالله در صنعا در سال ۲۰۱۴ ریاست دستگاه امنیت ملی این جنبش را بر عهده داشت، منصوب شد.

دستگاه امنیت ملی انصارالله یکی از شاخه‌های مرکز اطلاعات یمن تحت کنترل این جنبش در کنار دستگاه امنیت سیاسی این کشور محسوب می‌شود، همزمان اخباری از تلاش انصارالله برای تشکیل دستگاه سومی به عنوان پیشگیری امنیتی منتشر شده است.  / ایسنا

کلمات کلیدی

گریفیث

صنعا

انصارالله

نظر شما