شناسهٔ خبر: 31259216 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مشاور سابق سنای آمریکا:

دمکرات ها به طور جدی در پی برکناری ترامپ هستند

نیویورک- ایرنا- مشاور سابق جمهوریخواهان در سنای آمریکا گفت دمکرات ها با تمام توان از تحقیقات درباره فساد و تبانی ترامپ بهره خواهند گرفت تا زمینه را برای برکناری یا شکست وی در انتخابات آینده ریاست جمهوری فراهم کنند.

صاحب‌خبر -

'جیمز جورج جترس' روز سه شنبه طی گفت وگوی اختصاصی با ایرنا درباره تحقیقات بازپرس ویژه 'رابرت مولر' و تاثیر آن بر وضعیت رئیس جمهوری آمریکا افزود: به نظر می رسد تحقیقات مولر درباره تبانی تیم انتخاباتی ترامپ با روسیه به شواهد محکمه پسندی دست پیدا نکرده باشد و در این خصوص، بیش از هر چیز ما با یک جنجال سیاسی روبرو هستیم.
وی با ابراز تردید درباره انتشار علنی نتیجه تحقیقات مولر ادامه داد: دمکرات ها برای ضربه زدن به ترامپ به سراغ مسایل دیگری چون فرار مالیاتی و رسوایی های اخلاقی او خواهند رفت و ترامپ را برای استیضاح به مجلس نمایندگان فراخواهند خواند.
این تحلیلگر سیاسی آمریکایی افزود: دمکرات ها امیدوارند با کمک موج رسانه ای و تبلیغاتی، برخی سناتورهای جمهوریخواه را با خود همراه کرده تا شاید بتوانند ترامپ را از ریاست جمهوری به زیر بکشند.

** تحقیقات بی نتیجه مولر
جترس درباره جنجال سیاسی و رسانه ای در آمریکا پیرامون دخالت روسیه در انتخابات آمریکا گفت: بعید است که از تحقیقات مولر چیزی نصیب دمکرات ها شود. اکنون چهار روند تحقیقاتی درباره ترامپ در کنگره و بیرون آن در جریان است.
وی توضیح داد: آنچه درباره 'تبانی' تیم انتخاباتی ترامپ با روسیه مطرح می شود، هیچ مبنای حقوقی ندارد. حتی این اصطلاح در جرم شناسی در ایالات متحده، شناخته شده نیست و اینها اتهام هایی سیاسی است که مخالفان بهبود روابط با روسیه مطرح می کنند.
این فعال جمهوریخواه تاکید کرد: واقعیت این است که به نظر من چیزی از این تحقیقات و اتهام ها حاصل نخواهد شد اما این ها به تلاش و فشار خود برای یافتن سند و مدرک ادامه می دهند.
جترس در پاسخ به اینکه انگیزه مخالفت سران دمکرات و جموریخواه با کاهش تنش با مسکو چیست، گفت: به طور اساسی همه دمکرات ها، بجز یکی دو نماینده همچون تولسی گابارد، مخالف بهبود روابط با روسیه هستند. وضعیت جمهوریخواهان نیز همین است. به نظر من انگیزه آنها، به کارهای روسیه ارتباط ندارد، به مسایل داخل آمریکا مربوط می شود.
وی ادامه داد: آنها فکر می کنند بهبود روابط با روسیه، به سیطره ایالات متحده در سطح جهانی ضربه می زند. آنها هر کشوری، چه روسیه باشد چه ایران، چین یا ونزوئلا، اگر در برابر نظم مورد نظرشان کرنش نکند، مورد حمله قرار می دهند.

** طرح احتمالی اتهام علیه خانواده ترامپ
جترس در پاسخ به اینکه آیا احتمال طرح اتهام از سوی مولر علیه اعضای خانواده ترامپ وجود دارد؟ گفت: بله، ممکن است. البته برخی شایعات حکایت از اتمام تحقیقات مولر دارد. هنوز بحث درباره دیدار پسر ترامپ در برج ترامپ با روس ها و مطرح شدن تحریم های روسیه، جدی است. ممکن است این مساله به طرح اتهام علیه پسر ترامپ منجر شود.
وی افزود: ماموریت مولر این است که یک نفر از اطرافیان ترامپ را به تور انداخته تا بر اساس اعتراف های وی، سراغ شخص رئیس جمهوری بروند.
ایرنا پرسید، اساسا آیا نتایج تحقیقات بازرس ویژه منتشر خواهد شد؟
این تحلیلگر سیاسی پاسخ داد: هیچ چیز معلوم نیست. انتشار آن یک روند قضایی خواهد داشت. این احتمال وجود دارد که اعلام شود برخی از مفاد این تحقیقات مسایل امنیت ملی دارد و بر این اساس، از انتشار نتایج جلوگیری شود.

** امکان استیضاح ترامپ
این مشاور سابق در کنگره آمریکا با اشاره به اکثریت جمهوریخواهان در سنای آمریکا گفت: تصور عمومی این است که استیضاح موفق ترامپ در سنا شدنی نخواهد بود اما نباید فراموش کرد که بسیاری از جمهوریخواهان درباره تبلیغات رسانه ها نسبت به خود حساسیت شدیدی دارند.
جترس خاطرنشان کرد: جمهوریخواهان نگران هستند که در رسانه ها به مسایلی همچون نژادپرستی یا ضد زن بودن متهم شوند. این اتهام های سیاسی، برای آنها همیشه موجب نگرانی هستند. من این احتمال را می دهم که اگر مدارک جدی علیه ترامپ رو شود، خیلی از جمهوریخواهان در سنا مرعوب موج رسانه ای برای پیوستن به جریان استیضاح و برکناری رییس جمهوری شوند.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تحقیقات مولر ظاهرا به جایی نرسیده است، دمکرات ها به سراغ فعالیت های مالی و کارنامه مالیاتی و اخلاقی ترامپ خواهند رفت. آنها دنبال چیزی هستند که بتوانند موج راه انداخته و جمهوریخواهان را مرعوب کنند، طوری که نمایندگان جمهوریخواه بگویند 'ما نمی توانیم از این کار دفاع کنیم'.
این فعال سیاسی آمریکا ادامه داد: دمکرات ها به اکثریت مجلس نمایندگان نیاز دارند که در اختیارشان هست، به اضافه دو سوم سنا تا رئیس جمهوری را برکنار کنند. برای همین کار را برای رسوا کردن ترامپ ادامه خواهند داد.

** شکاف داخلی در حزب دمکرات
مشاور سابق سنای آمریکا وضعیت داخلی حزب دمکرات را بد ارزیابی کرد و افزود: یک دلیل اینکه دمکرات ها به آب و آتش می زنند که ترامپ را در کنگره افشا کنند، شکاف عمیق در داخل این حزب است که عملا آن را به دو جناح تقسیم کرده است. یک جناح سوسیالیست به رهبری سندرز و الکساندریا کورتز و دیگر جوانان حزب و یک جناح وال استریت به رهبری کسانی همچون هیلاری کلینتون و جو بایدن.
جترس تصریح کرد: به نظر می رسد که دمکرات ها در وضعیت دو دستگی وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری 2020 خواهند شد. مساله اینجاست که سیاست های پوپولیستی ترامپ و توجه طبقات کارگری به وی، زمینه ساز پیروزی دوباره وی خواهد شد. دمکرات ها این را می دانند و می خواهند کاری کنند که ترامپ به انتخابات بعدی نرسد.
وی ادامه داد: راهبرد دمکرات ها این است که ترامپ را فرسوده و اعتبار وی را خراب کنند و حتی اگر شد، او را با استیضاح به زیر بکشند.
اروپام*م.ع*1429**1485

نظر شما