شناسهٔ خبر: 31255233 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

گذری کوتاه بر آنچه در «کارگاه مستند» اهواز گذشت

حوزه/ وحید چاووش از مستندسازان برتر کشور در کارگاه آموزشی «مستند» به ارائه تجربیات خود در زمینه تولید آثار ارزشمند و انقلابی پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، همزمان با هفته هنر و رسانه اشراق در خوزستان، کارگاه آموزشی «مستندسازی» با حضور جمعی از علاقه‌مندان و مستندسازان استان خوزستان در سالن اجتماعات دفتر تبلیغات اسلامی این استان برگزار شد.

در این کارگاه که از سوی مرکز فرهنگی و هنری دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، وحید چاووش از مستندسازان برتر کشور به بیان تجارت خود در زمینه تولید مستند پرداخت.

وی به ملزومات مستندسازی اشاره کرد و گفت: بنده برای ساخت مستند یک سناریوی کلی دارم که هر لحظه می‌توانم آن را عوض کنم، اما با این حال هرچه به تجربیاتم اضافه می‌شود، حس می‌کنم که باید از منابر دیگران استفاده کنم تا چیزهای جدید یاد بگیرم حتی اگر پای منبر یک کودک سه ساله باشد.

چاووش، با تاکید بر این نکته که نباید پای هر منبری نشست، خاطرنشان کرد: گاهی آموزه‌های ذهنی خودم را کنار می‌گذارم و پای منبر دیگران می‌نشینم تا بر اندوخته‌های خود بیفزایم.

وی نکاتی را هم درباره مستندسازی بیان کرد و گفت: برای ساخت مستند باید کمترین دخل و تصرف را انجام داد که خودم هم تلاش می‌کنم دخل و تصرف‌ها حداقل باشد.

چاووش عنوان داشت: در مستندسازی ممکن است یک موضوع بسیار ساده باشد ولی باید تلاش کرد تا از زاویه جدیدی به آن پرداخت تا جذاب باشد.

این مستندساز یادآور شد: بنده برای ساخت مستند کلیات را در ذهن خود دارم ولی نمی‌دانم جزئیات آن چیست، اما می‌دانم چه چیزی نمی‌خواهم، مثلاً برای ساخت مستند اصلاً مصاحبه نمی‌گیرم.

وی با بیان اینکه فیلم جادوگری و سحر نیست اضافه کرد: فیلم باید صاف باشد و برای ساخت آن باید قوانین خاص خود را رعایت کرد، اگر قرار است ۲ دوربین کار را انجام دهند می‌بایست بر اساس قانون این کار فیلم‌برداری صورت پذیرد.

چاووش با بیان اینکه هنوز در تعریف مستند و گزارش مشکل داریم، افزود: باید برای کارهای خود خرج کنیم زیرا ما شخصیت‌های زیادی داریم که سوژه‌های خوب و بکری برای ساخت فیلم هستند.

لازم به ذکر است، «وحید چاووش» متولد ۱۳۴۹ در تهران و فارغ‌التحصیل رشته‌ كارشناسي شيمي كاربردي است. او از سال ۱۳۷۴ در حوزه‌های مختلف تولید فیلم مستند مشغول به فعالیت بوده و تاکنون تهیه‌کنندگی و کارگردانی بیش از 40 عنوان فیلم مستند را بر عهده داشته است.

«چاووش» پیش از این بیشتر با ساخت مستندهای مرتبط با دفاع مقدس همچون «نیست اما هست» و «سقف آسمان» و کسب جوایز مختلف از جشنواره‌های سینما حقیقت، فیلم کوتاه تهران، جایزه‌ شهید آوینی و جشنواره‌ دفاع مقدس شناخته می‌شد. اما حالا چند سالی است که همزمان با رونق گرفتن ائین پیاده‌ روی اربعین در عراق، او تمام اهتمام خود را صرف ثبت این بزرگترین راهپیمایی جهان اسلام کرده است.

 

انتهای پیام./

نظر شما