شناسهٔ خبر: 31255207 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کلید توسعه آذربایجان غربی در افزایش مبادلات مرزی نهفته است

R41361/P/S6,48/CT7

به‌تازگی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی از افزایش ۱۵۷ درصدی صادرات از مرزهای این استان در ۱۰ ماه امسال نسبت به سال گذشته خبر داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، مرزهای زمینی آذربایجان غربی با کشورهای عراق، ترکیه، جمهور نخجوان و جمهوری آذربایجان که از سردشت در جنوب استان تا پلدشت شمال غرب این استان امتداد دارد فرصت بی‌نظیر و منحصربه‌فردی برای انجام انواع فعالیت‌های اقتصادی مرزی با سه کشور است که نزدیک‌ترین مناسبات سیاسی با آنها از سوی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

هم مرزی با یک کشور با مشخصات و مختصاتی که ارائه شد می‌تواند منشأ تعاملات گسترده و تحول ساز برای هر استانی باشد و این در حالیست که آذربایجان غربی سه امتیاز و ویژگی از این هم مرز بودن‌ها را یکجا دارد اما نا آشنایی مدیران دولتی در طول دوره‌های متمادی با اصول برقرار مراودات تجاری، بازرگانی و اقتصادی با کشورهای همسایه در شهرهای مرزی سبب شده عملاً این ظرفیت‌ها مورد غفلت قرار گرفته و چشم امید مرزنشینان به جای تمرکز بر فرصت‌های مبادلات مرزی بر ته مانده‌های بودجه ارسالی از پایتخت باشد.

نیمی از شهرستان‌های آذربایجان غربی مرزی هستند

پلدشت، ماکو، چالدران، خوی، سلماس، ارومیه، اشنویه، پیرانشهر و سردشت همگی دارای مرز مشترک با کشوهای همسایه هستند و این بدین معنی است که نیمی از شهرستان‌های آذربایجان غربی مرزی هستند بنابراین می‌توان در آنها کسب‌وکارهای مرزی را رونق داد تا منشأ تحول در مسیر توسعه محلی و ملی باشند.

در این میان موضوع سرمایه‌گذاری در این خطه از خاک کشور و متناسب با شرایط جغرافیایی و فراهم بودن بستر مبادلات مرزی و انجام صادرات به کشورهای مختلف مبحثی است که مثل خود فرصت‌های مبادلات مرزی مورد غفلت چندین ساله قرار گرفته و همچنان وجود نگاه سنتی دولتی که بسیار کم‌تحرک و فاقد کارآمدی بوده و صرفاً گزارش محور بر روی کاغذ قابلیت ارزیابی دارد سبب شده این مؤلفه مهم برای توسعه نیز از اقبال و رضایت عمومی برخوردار نباشد چه آنکه هم اینک بر روی زمین آنچه که بر روی کاغذ مدیران گزارش عملکرد سرمایه‌گذاری ادعا می‌شود قابل‌مشاهده نیست.

ضرورت توسعه تجارت مرزی و فرامرزی در آذربایجان غربی

امروز در آخرین جلسه مرکز خدمات سرمایه‌گذاری آذربایجان غربی یک بار دیگر ظرفیت‌های مبادلات مرزی و سهولت انجام سرمایه‌گذاری در این استان و ضرورت رفع مشکل سرمایه‌گذاران برای چندمین بار مرور شد و طی آن معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی از جمله استان‌های امن از نظر فضای کسب‌وکار است، سال آینده را سال جهش سرمایه‌گذاری عنوان کرد و اظهار داشت: باید برای ایجاد اشتغال، فضای کسب‌وکار را بهبود بخشید که این کار شروع و سال آینده اتفاق‌های خوبی در خصوص سرمایه‌گذاری را شاهد خواهیم بود.

رضا حسینی که همزمان قصد داشت به حواشی یکی دو هفته اخیر مبنی بر بی‌برنامه بودن دولت در آذربایجان غربی نیز پاسخ دهد با بیان اینکه در تمامی زمینه‌ها برنامه داریم و با برنامه پیش می‌رویم گفت: در خصوص تجارت فرامرزی دو برنامه در حوزه حمل‌ونقل نهاده‌های دامی به عنوان پیشران کلیدی در بخش خدمات تعریف شده است که پیش‌بینی می‌شود به 2 میلیون تن در سال برای تأمین نهاده‌های دامی شمال غرب برسد که با احتساب این رقم به‌صورت غیرمستقیم برای 8 هزار نفر فرصت شغلی فراهم می‌شود.

حسینی، ارتقا و بهبود فضای کسب‌وکار را عمده برنامه استان اعلام کرد و افزود: این در حالی محقق می‌شود که تمامی دستگاه‌های اجرایی همکاری و همیاری لازم را داشته باشند و در این خصوص حرکت‌های لازم صورت گرفته و جزو برنامه‌های کاری ما محسوب می‌شود.

افزایش 157 درصدی صادرات از مرزهای آذربایجان غربی

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی استفاده از ظرفیت‌های مرز یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و ظرفیت استان به حساب می‌آید  به طوری که صادرات استان نسبت به سال گذشته 157 درصد افزایش داشته درحالی‌که میانگین صادرات در استان‌های دیگر 13 درصد بوده است.

حسینی خاطرنشان کرد: برنامه‌های خوبی در حوزه تجارت مرزی، فضای کسب‌وکار، حوزه جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و نوسازی و احیا مجدد واحدهای تولیدی شروع‌شده و همه این‌ها نشان از این دارد که استان با برنامه پیش می‌رود.

بنا بر اعلام او در حوزه اشتغال در شرایط فعلی آمار ما رو به بهبود و مثبت است و در واقع 2.8 درصد ارتقای اشتغال داشته‌ایم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی گفت: در حوزه اقتصاد و امور زیربنایی نیز حرکت‌هایی شروع شده و اقداماتی صورت گرفته که اگر این اقدامات در سال‌های گذشته انجام می‌شد امروز یکی از استان‌های موفق در حوزه کسب‌وکار بودیم.

وی از اجرای پنجره واحد سرمایه‌گذاری در تمام دستگاه‌های اجرایی نیز خبر داد و گفت: نرم‌افزار پنجره واحد سرمایه‌گذاری در تمامی دستگاه‌های اجرایی نصب و تعریف شده است و بنا داریم در پروژه‌های کلیدی و اصلی استان از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی استفاده کنیم یعنی تصمیمی به اداره استان تنها از محل منابع دولتی نداریم.

سرمایه گذاریهای کاغذی و پروژه‌های سرمایه‌گذاری تحت تملک بانک‌ها

در همین جلسه مدیرکل دارایی و امور اقتصادی آذربایجان غربی و نایب‌رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری این استان نیز از ثبت 241 درخواست از سوی متقاضیان سرمایه‌گذاری در این سامانه خبر داد که 123 مورد آن منجر به نتیجه مطلوب شده و 59 درخواست نیز در حال بررسی است.

داود غفارپور از وجود 762 فرایند ثبت شده دستگاه‌های اجرایی در حوزه سرمایه‌گذاری خبر داد که 504 مورد آن مربوط به اخذ استعلامات و 258 مورد نیز مربوط به اخذ مجوز بوده است.

غفارپور پیش از این در جلسه کمیسیون هماهنگی بانک‌های عامل آذربایجان غربی نیز با اشاره به سند راهبردی وزارت اقتصاد و الزام تدوین نقشه راه سرمایه‌گذاری ملی و استانی، خواستار اطلاع‌رسانی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری تحت تملک بانک‌های عامل استان و فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود در این حوزه شده بود.

نایب‌رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری آذربایجان غربی در همان جلسه از طراحی 160 فرصت سرمایه‌گذاری در قالب summery shit (خلاصه وضعیت) و ارسال 42 طرح به تهران خبر داده بود و همزمان برای تسهیل جریان سرمایه‌گذاری خواستار راه‌اندازی نمایندگی بانک مرکزی در استان آذربایجان‌غربی نیز شده بود.

گزارش از محمد آقایی پر

انتهای پیام/ش

نظر شما