شناسهٔ خبر: 31255076 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

کشتی‌های غرق شده تاریخی +تصاویر

دنیایی زیرآب همیشه برای انسان جذاب بوده است به ویژه اگر یک کشتی در آن‌جا غرق شده باشد. در این مقاله با جذاب‌ترین مکان‌های دنیا برای دیدن کشتی‌های غرق شده آشنا می‌شوید.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تابناک، بسیاری از دریانوردان هم تصور می کنند که کشتی‌هایی که غرق می‌شوند هرگز تا قعر دریا فرو نمی‌روند، بلکه در عمق معینی معلق باقی می‌مانند؛ گویا آب آن منطقه ‌به علت فشار طبقات بالایی به غلظت مناسبی رسیده است تا کشتی را معلق در آب نگه دارد. نویسنده‌ی کتاب بیست هزار فرسنگ زیر دریا نیز بی‌شک با دریانوردان موافق است.

ژول ورن در این کتاب خود یک کشتی شکسته‌ای را توصیف می‌کند که در اعماق دریا معلق و بی‌حرکت ایستاده است. در فصل دیگر نیز او توجه خوانندگان را به کشتی‌هایی جلب می‌کند که آزاد و معلق در وسط آب ایستاده‌اند و به تدریج در حال پوسیدنند. ممکن است فکر کنید که این ادعاها بی اساس نیستند، زیرا فشاری که آب اقیانوس‌ها بر طبقات زیرین خود وارد می‌سازد واقعاً بسیار زیاد است؛ اما مهم نیست که این فرضیه درست باشد یا خیر،‌ مهم این است که در دنیا کشتی‌های بی‌شماری در طول تاریخ غرق شده‌اند. تعدادی از این کشتی‌ها به خاطر شرایط خاصی به ویژه جایی که غرق هستند؛ الان به یک جاذبه‌ی توریستی محبوب برای عاشقان دنیایی زیر آب و غواصی تبدیل شد‌ه‌اند.

کشتی غرق شده

برخی از محبوب‌ترین تصاویر موجود در اینترنت، اشیا و وسایل قدیمی در دل کشتی‌های غرق شده هستند. اگرچه ممکن است مشاهده این تصاویر کمی ترسناک و مخوف باشد، ولی طرفداران زیادی هم در اینترنت و هم در دنیایی واقعی دارد. رمزآلود بودن دلیل غرق شدن کشتی‌ها و سرنوشت نافرجام آدم‌های روی آن دلایلی شده است تا این تصاویر به یکی از پر بیننده‌ترین عکس‌های دنیا تبدیل شوند. پرطرفدارترین لاشه‌های کشتی در دنیا می‌توانند پر از اسرار عجیب و غریب باشند و داستان مرگ بسیاری از آن‌ها در نوع خود جالب است.

کشتی غرق شده

دلیل دیگری برای محبوبیت کشتی‌های غرق شده در این است که چیزهای جالبی را در خود جای داده بودند. در طول تاریخ کره‌ی زمین گنج‌های بسیاری یافت شدند که در دل خاک نهفته بودند. اما بخش بزرگی از زمین را آب فرا گرفته است، آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که دریاها و اقیانوس‌ها چه گنج‌های بی‌شماری که توسط کشتی‌ها حمل می‌شد را در دل خود جا داده‌اند. همین باعث شده است تا کاوش در دل کشتی‌های غرق شده به یک شغل ثابت برای عده‌ای تبدیل شود. حتی این موضوع باعث شده است که برخی از باستان‌شناسان در غواصی هم مهارت بالایی کسب کنند تا بتوانند به کشف مکان‌ها و اشیای ناشناخته در اعماق آب‌ها بپردازند که به این افراد عنوان «باستان‌شناسان دریایی» گفته می‌شود.

کشتی غرق شده

شاید وقتی اسم کشتی‌های غرق شده آورده شود،‌ بسیاری به یاد یک منطقه‌ی خاص بیافتند. جایی در میان اقیانوس اطلس و منطقه‌ای اسرارآمیز به نام مثلث برمودا که به نام مثلث شیطان شناخته می شود. منطقه‌ای که تاکنون بیش از ۵۰ کشتی و ۲۰ هواپیما در آن‌جا به طرز مشکوکی ناپدید شده‌اند. همین حوادث شگفت‌انگیز باعث شد تا دانشمندان زیادی در این باره به تحقیق بپردازند و نظریه‌های مختلفی را ارایه دهند که البته تا به حال کمک زیادی به حل معمای مثلث برمودا نکرده است. اما بعضی از این نظریه‌ها آن‌قدر به حقیقت علم نزدیک هستند که می‌توان با بررسی‌های بیشتر صحت آن‌ها را آزمایش کرد. هر چند مثلث برمودا معروف‌ترین منطقه برای کشتی‌ها و حتی هواپیماهای غرق شده است، ولی در این مقاله می‌توانید با سایر نقاط معروف در دنیا که به خاطر کشتی‌های غرق شده به مکانی توریستی تبدیل شده‌اند؛ آشنا شوید.

تالاب تروک، کشور میکرونزی

کشتی غرق شده

در این منطقه لاشه‌های غرق شده بیش از ۶۰ کشتی ژاپنی وجود دارد که در طول جنگ جهانی دوم و در  سال ۱۹۴۴ با آمریکا، توسط نیروهای ایالات متحده نابود شده‌اند. درست در پایین لنگرگاهی بکر در کشور میکرونزی قرار دارند. در حالی که همچنان خانواده های ژاپنی بسیاری برای ادای احترام نسبت به از دست دادگانشان در این کشتی‌ها به این منطقه می‌آیند، غواصانی از سرتاسر جهان برای یافتن نشانه‌هایی از اجساد جنگ جهانی دوم به زیر آب می‌روند. لاشه‌های کشتی‌های باری ژاپنی، کشتی‌های حامل سوخت و جنگنده‌های ژاپنی موسم به «صفر» به وفور در این بندرگاه دیده می‌شوند. براندون کول، عکاس زیرآب و غواص اسکوبا، درباره این مکان دیدنی می‌گوید:

برای برخورد با تجارب عجیبی آماده می‌شوم. غواصی در اینجا به معنی آشنایی با ابعاد فاجعه‌آمیز جنگ است. پیدا کردن برخی وسایل شخصی، یک مسواک، یک کفش، تکه‌هایی از یک لباس، تأثیر عمیقی روی من گذاشتند. این تجارب برای من در رابطه با دیدن اسلحه، مهمات و تانک وجود نداشت. نفوذ به اعماق آب و مشاهده‌ی برخی کشتی‌های ویران می‌تواند در عین‌حال که ترسناک باشد، تا حد هم هیجان‌انگیز باشد.

رودخانه اسکاپا، ایسلند

کشتی غرق شده

جالب توجه است که آب‌های یخی مجمع‌الجزایر «اورک نِی» (Orkney) در ایسلند، امکان مشاهده کشتی‌های غرق شده از جنگ جهانی اول را به بازدیدکننده‌ها می‌دهند. در سال ۱۹۱۹، بیش از ۷۰ فروند کشتی جنگی از ناوگان دریایی آلمان در این منطقه مورد حمله متفقین قرار گرفتند. در حالی که بسیاری از آن‌ها، در نهایت نجات یافتند، ولی هنوز هم در زیر سطح آب‌های رودخانه‌ی اسکاپا، کشتی‌های جنگی و کروزرهای آلمانی غرق شده زیادی، در عمق بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ متری قرار دارند. در سمت راست رودخانه، در حدود ۸۰ متری عمق آب، بیشترین لاشه‌ها موجود در این منطقه را قرار دارند. اما غواصان در حین بازدید از این منطقه باید با احتیاط زیادی، در میان لایه‌هایی از فولاد به کار گشتن خود ادامه دهند. ماریک ریچارد ایوانز، سردبیر مجله «غواصی اسکوبا» (Scuba Diver Magazin) درباره این منطقه می‌گوید:

در این منطقه و خارج از آب؛ وضعیت همه چیز عالی است، برج‌ها، پل‌ها و سایر ویژگی‌های زندگی مدرن شهری، اما در فاصله‌ی چند متری از سطح آب دریا، فجایع جنگی بسیاری پنهان شده است.

فلوریدا، ایالات متحده آمریکا

کشتی غرق شده

جاذبه‌ی دریایی طولانی، همراه با صخره‌های کم عمق در اطراف سواحل فلوریدا، آن را تبدیل به یکی از بهترین مناطق غواصی در سرتاسر این کره‌ی خاکی کرده است. استفان فرکن، ناشر مجله‌ی «آلرت درایو» (Alert Diver) درباره این منطقه می‌گوید:

کشتی‌هایی که از این آب‌ها عبور می‌کردند، گاهی در معرض خطر برخورد با صخره‌های مرجانی قرار می‌گرفتند. بسیاری از آن‌ها در اثر این برخوردها غرق شدند و بقایای آن‌ها اکنون جاذبه‌های غواصی جالبی را به نمایش گذاشته است، بقایایی پوشیده شده با مرجان‌ها که حیوانات آبزی فراوانی در اطراف آن‌ها زندگی می‌کنند. در این‌جا غواصان در در عمق ۲۸۷ متری با چیزهای جالبی روبه‌رو می‌شوند.

دریاچه‌های بزرگ میشیگان، ایالات متحده آمریکا

کشتی غرق شده

حتی غواصان مبتدی نیز می‌توانند با انبوه بزرگی از کشتی‌هایی غرق شده در عمق کم و قابل دسترس دریاچه‌های بزرگ میشیگان روبه‌رو شوند. هزاران کشتی در این منطقه غرق شده‌اند، چرا که زمانی در این منطقه همه چیز در بخار آب ناپدید و غرق شد. اندی موریسون یک عکاس زیرآب است، که سرپرسی یافتن لاشه‌ی کشتی غرق شده‌ای به اسم «نوردمیر» را به عهده دارد (این کشتی در سال ۱۹۹۶ در جزیره تاندر واقع در خلیج شول غرق شد). او درباره این منطقه می‌گوید:

تا همین چند سال پیش، بسیاری از این کشتی‌ها روی آب بودند و مردم در طول شب روی آن‌ها می‌ماندند. اما در حال حاضر بیشتر کشتی‌های غرق شده به زیر آب رفته‌اند. در عمق ۴۰ متری آب، چاله‌های پر پیچ و خمی وجود دارد که بهترین مکان برای یافتن کشتی‌های غرق شده است. غواصان فنی و حرفه‌ای که تحت آموزش‌های پیشرفته قرار گرفته‌اند، ممکن است بتوانند لاشه‌های کشتی معروف دیترویت را که در طوفان سال ۱۸۷۳ در عمق ۲۰۰ متری آب غرق شده است، را از نزدیک و با چشمان خود ببینند.

جزایر اوآهو در هاوایی، ایالات متحده آمریکا

کشتی غرق شده

در آب‌های این جزیره در ایالت هاوایی آمریکا، بنای یادبوی از کشتی ۲۵۷ ناوگان دریایی ایالات متحده آمریکا قرار دارد، که در این نقطه غرق شده‌اند. جایی که کشتی‌های عبوری در معرض طوفان‌های شدید قرار گرفته و بقایای خدمه‌ی غرق شده‌ی آن‌ها توسط عقاب‌ها و کوسه‌های سفید از بین می‌رود. یکی از پروژه‌های بزرگ غواصی در این منطقه؛ پروژه «وِیکی بیچ» (Waikiki Beach) است. هدف این پروژه که بیرون کشیدن لاشه‌های کشتی «سی تایگر» (Sea Tiger) که یک کشتی ماهیگیری چینی بود. اجرایی شدن این پروژه باعث شده است که این منطقه مورد توجه گردشگرها نیز قرار بگیرد. البته این کشتی چینی عاقبت خوبی نداشت و در اوایل دهه ۱۹۹۰ و در حالی که مشغول قاچاق انسان بود،‌ غرق شد.

ساردینا، ایتالیا

کشتی غرق شده

آب‌های اقیانوسی جزیره‌ی کاگلیاری در کشور ایتالیا، برای برخی از بهترین غواصان دریای مدیترانه، نقطه رویایی برای دیدن کشتی‌های غرق شده است. درست جایی که چندین کشتی و زیردریایی از زمان جنگ جهانی دوم غرق شده‌اند. کشتی ایتالیایی «اِنتِلان» (Entellaan) کشتی مخصوص حمل زغال سنگ بود که در سال ۱۹۳۴ بر اثر برخورد با یک کشتی بزرگبریتانیایی غرق و در آب‌های این جزیره مدفون شد. زندگی زیر دریا در این منطقه باعث شده است که هم اکنون این کشتی به یک جاذبه‌ی جالب عکاسی‌های زیر تبدیل شود. به لطف شرایط نور مناسب در زیر آب و حضور موجودات دریایی؛ صحنه‌های زیبایی در این کشتی خلق می‌شود. البته کشتی بریتانیایی مسئول غرق شدن یکی دیگر از کشتی‌های ایتالیایی در این منطقه هم هست. کشتی رومانا، که از دو قسمت شکسته شد و بعد به زیر آب رفت. لاشه‌ی این کشتی با حضور اسفنج‌ها، مارماهی‌ها و انواع دیگر از ماهی‌های که در آن زندگی می‌کنند به یکی از زیباترین کشتی‌های غرق شده در جهان تبدیل شده است.

مثلث برمودا

کشتی غرق شده

حتی با احتساب همه مکان‌های دنیا که یک کشتی در آن‌جا غرق شده‌ باشد، بدون شک مثلث «برمودا» لقب پایتخت کشتی‌ها و حتی هواپیماهای غرق شده در دنیا را به خود اختصاص می‌دهند. صخره‌های مرجانی سفید رنگ این جزیره، برای بسیاری از کشتی‌های غرق شده در عمق ۳۰۰ متری، عامل مرگ به حساب می‌آید. یکی از عجیب‌ترین داستان‌ها در رابطه با مثلث برمودا، داستان کشتی مجلل «کریستوبال کلن» است. یک کشتی کروز کراس لوکس اسپانیایی که در سال ۱۹۳۶ در فضای مرجانی این جزیره غرق شد. غواصان در کاوش‌های زیردریایی‌شان برای پیدا کردن بقایایی این کشتی لوکس، با انبوهی از لوله‌ها و آهن‌پاره‌های تلنبار شده روی هم مواجه شدند، اما هرگز نتوانستند چیزی بیشتر از این کشتی را پیدا کنند. تارا برادلی، مدرس شیرجه در موسسه «پادی» (PADI) درباره داستان رازآلود این کشتی می‌گوید:

غواصی در برمودا، هیجان‌انگیزتر از آن است که تصور کنید. هرگز نمی‌دانید که در اثر جریان آب یا طوفان یا هر چیز دیگری ممکن چه چیزهایی کشف و چه چیزهای را برای همیشه گم کنید.

دریای قرمز، مصر

کشتی غرق شده

آب‌های آرام ولی شفاف مصر، محل سکونت یکی از جادویی‌ترین کشتی‌های غرق شده در جهان است. تریسی مارشال، که در این منطقه غواصی می‌کند، اعتقاد دارد چیزهایی در این دل این آب‌ها نهفته است را باید هر غواصی ببیند. به عنوان مثال یک کشتی دریایی تجاری که در سال ۱۹۴۱ در این منطقه غرق شده بود که لاشه‌ی آن در جستجوهای دهه‌ی ۱۹۵۰ توسط غواصی به نام ژاک کوزتو کشف شد. مارشال درباره این کشتی می‌گوید:

این واقعاً شگفت‌انگیز است، زیرا تمامی محموله‌های کشتی و تجهیزاتی که نیروهای متفقین با آن به اسکندریه آورده بودند، به طور کامل در کشتی وجود دارند. هنگامی که وارد این کشتی غرق شده‌ می‌شوید، می‌توانید جای بمب‌های آلمانی را روی بدنه‌ی آن ببنید؛ همچنین تمام محموله‌های این کشتی‌ یعنی وسایلی مانند کپسول‌ها، کامیون‌ها، موتورسیکلت‌ها، تفنگ‌ها، مهمات و یک عامله چکمه‌ها با مارک ولینگتون قابل دیدن هستن که در بستر دریا روی هم انباشته شده‌اند.

نظر شما