شناسهٔ خبر: 31255065 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

میرتاج الدینی در گفت‌وگو با «حوزه»:

حمایت از کالای ملی در هر کشوری یک استراتژی اساسی است/ روشن کردن چراغ کارخانه ها با خرید کالای ایرانی

حوزه/ نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی در بازار سراغ کالای داخلی می‌رویم، در واقع چراغ یک کارخانه یا واحد تولیدی را روشن نگه‌داشته‌ایم، روشن بودن چراغ کارخانه و چرخیدن چرخ‌های یک واحد تولیدی یعنی اشتغال جوانان این ملت.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با تاکید بر لزوم تلاش برای تحقق «حمایت از کالای ایرانی»، اظهار داشت: حمایت از کالای ملی در هر کشوری یک استراتژی اساسی محسوب می‌گردد؛ همچنان که در فرانسه شعار «فرانسوی، کالای فرانسه‌ای بخر» پابرجاست.

ممنوعیت پارک خودروهای آمریکایی در پارکینگ‌های کره جنوبی

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در پارکینگ‌های کره جنوبی می‌نویسند که «برای خودروهای آمریکایی جا نمی‌شود»؛ گاندی لباسی بر تن می‌کرد که موردقبول فقیرترین افراد در هند بود و از پارچه داخلی موسوم به خادی استفاده می‌کرد.

وی افزود: گاندی و پیروانش پارچه لباس‌هایشان را از نخی که خود تولید می‌کردند تهیه و دیگران را به این کار تشویق می‌کردند؛ این رفتار در جامعه‌ای اتفاق می‌افتاد که نه‌فقط اعیان و ثروتمندان بلکه حتی اکثر کارگران هندی که بیکار هم بودند، لباس‌های موردنیازشان را از تولیدی‌های صنعتی تحت تملک انگلیس خریداری می‌کردند.

حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی خاطرنشان کرد: گاندی معتقد بود چنانکه هندی‌ها لباس‌های خود را خودشان با چرخ نخ‌ریسی بدوزند بهتر از پارچه فاستونی انگلیسی است و این کار ضربه اقتصادی سنگینی بر پیکره استعمارگران انگلیس در هند وارد خواهد کرد؛ هر ملتی بخواهد اقتصاد خودش شکوفا شود و روی پای خود بایستد باید به کالای ملی و تولید داخلی توجه ویژه‌ای داشته باشد.

حمایت از کالای ایرانی یکی از شعارهای انقلابیون و آزادیخواهان دوران مشروطیت

وی افزود: در تاریخ ایران مخصوصاً از دوره بیداری «اواخر قاجار» و در دوران مشروطیت و پس‌ازآن، یکی از شعارهای انقلابیون و آزادیخواهان، حمایت از کالای ایرانی در مقابل کالای خارجی بود.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: حدود ۱۱۰ سال پیش در آستانه نهضت مشروطیت در تبریز عده‌ای از روحانیون مبارز و مردان آزادی‌خواه دوشادوش هم ضمن مبارزه با استبداد قاجاری برای ترویج کالای ایرانی تلاش می‌کردند.

وی افزود: در کتاب تاریخ مشروطه ایران چنین آمده است که «در سال ۱۲۸۵ یا اندکی پیش از آن نشستی به نام انجمن اسلامیه بر پا کردند که بنام روضه‌خوانی و کوشش به رواج کالاهای ایرانی و جلوگیری از فزونی کالاهای بیگانه باهم نشستند و به گفتگو پرداختند؛ ما از اینان نام‌های حاجی میرزا ابوالحسن چای کناری، شیخ اسماعیل هشترودی و شیخ سلیم و میرزا جواد ناصح زاده و میرزا حسین واعظ را می‌شناسیم»

حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی گفت: شیخ اسماعیل هشترودی از علمای آذربایجان و نماینده دوره دوم مجلس شورای ملی پس از پیروزی مشروطیت بود که از علمای مبارز هشترودی و از یاران شیخ محمد خیابانی و ستارخان بودند و پدر بزرگوار پروفسور هشترودی است؛ شیخ سلیم و میرزا حسین واعظ از خطبای مبارز و از نمایندگان مردم تبریز در انجمن ایالتی بودند و شیخ سلیم از شهدای روز عاشورای تبریز که در کنار شهید ثقه‌الاسلام به دست روس‌ها به دار آویخته شدند.

وی عنوان کرد: رهبران مشروطه در تهران شادروان حجت‌الاسلام طباطبائی و شادروان حجت‌الاسلام بهبهانی و همراهان ایشان از پذیرایی چای در مراسم روضه‌خوانی‌های خود به دلیل آنکه قند و چای کالای بیگانه بود و باید کمتر بکار برده می‌شد، خودداری می‌کردند؛ حتی این مسئله از سوی مخالفین آن‌ها بشدت موردانتقاد قرارگرفته بود که چرا در عزای سبط رسول از دادن چای مضایقه می‌نمایند.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: قبل از این‌ها علماء عصر قاجار در دفاع از کالای ایرانی حدود ۱۱۶ سال قبل، بیانیه صادر کردند؛ ازجمله آن‌ها مرحوم حاج‌آقا نورالله اصفهانی فقیه مبارز و مجاهد که موردعنایت خاص امام خمینی (ره) بود؛ به همراه جمع دیگری از علما هم‌قسم و متعهد شدند در ملزومات کارشان ازجمله نوشتن اسناد و قباله حتماً از کاغذ ایرانی استفاده کنند، البته آن دوران کاغذ تولید داخلی اندک بود نه مثل امروز که الحمدالله این قبیل کالاها در ایران به‌وفور تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها به خرید کالای ایرانی مخصوصاً توسط دولت و شرکت‌های دولتی تأکید کرده‌اند، تصریح کرد: مقام معظم رهبری دستگاه‌های دولت و حاکمیتی را همچنین از خرید کالای خارجی در صورت وجود کالای مشابه داخلی شدیداً منع کرده‌اند و فرموده‌اند که «دولت مصرف کالای خارجی را بر خود حرام کند، در دولت مطرح کنید، اصرار کنید، پافشاری کنید که اشیائی که به‌صورت خرد مصارف دولتی هستند مطلقاً از خارج نیاید؛ از قلم و کاغذ تا ساختمان‌سازی تا بقیه چیزها هر آنچه در داخل قابل‌تولید است وارداتش را ممنوع و بر خود حرام کنید».

حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی گفت: حضرت امام خمینی «ره» نیز در وصیت‌نامه تاریخی خود فرموده‌اند که «بر دولت‌ها و دست‌اندرکاران است چه در نسل حاضر و چه در نسل‌های آینده که از متخصصین خود قدردانی کنند و آنان را با کمک‌های مادی و معنوی تشویق به کارنمایند و از ورود کالاهای مصرف ساز و خانمان‌برانداز جلوگیری نمایند و به آنچه دارند بسازند تا خود همه‌چیز بسازند» و چرخ اقتصاد داخلی و کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی زمانی به حرکت می‌افتد که محصول و تولیدی آن‌ها بازار فروش داشته باشد.

خرید کالای ایرانی عامل روشن نگه‌داشتن چراغ یک کارخانه یا واحد تولیدی

وی افزود: وقتی در بازار سراغ کالای داخلی می‌رویم، در واقع چراغ یک کارخانه یا واحد تولیدی را روشن نگه‌داشته‌ایم، روشن بودن چراغ کارخانه و چرخیدن چرخ‌های یک واحد تولیدی یعنی اشتغال جوانان این ملت.

این فعال سیاسی بیان کرد: روزی باطری خودرو شخصی‌ام خراب‌شده بود با زحمت سراغ یک مکانیک رفتم؛ استادکار گفت باید باطری عوض شود و با فروشگاهی تماس گرفت که باطری بفرستد، گفت که باطری کره‌ای دارد؛ گفتم به ایشان بگویید من می‌خواهم کارگر ایرانی کار کند حتماً باطری ایرانی می‌خواهیم، چون نداشتند مجدداً باطری کهنه را نصب کردند و به‌طور موقت درست کردند و رفتم در جای دیگری باطری ایرانی نصب کردند، وقتی بررسی کردم متوجه شدم کارخانه‌های تولید باطری در داخل فراوان است، در استان‌های قم و آذربایجان و سایر استان‌ها، از جهت قیمت ارزان‌تر بوده و ضمانت خوبی هم دارند و در کیفیت هم چندان تفاوتی با باطری خارجی ندارند.

وی تصریح کرد: ما در خیلی از موارد کالای مشابه داخلی با کیفیت خوب داریم متأسفانه فرهنگ غلط خرید کالای خارجی موجب شده است تا حتی بعضی از تولیدی‌های داخلی با برند خارجی محصول خود را ارائه نمایند.

تولیدکنندگان به‌جای کمیت به کیفیت کالا فکر کنند

حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی با اشاره به اینکه در چه صورتی کالای داخلی رونق می‌گیرد، افزود: درصورتی‌که کالای داخلی از کیفیت خوبی برخوردار باشد و اگر هم برتر از کالای مشابه خارجی نباشد حداقل نزدیک به آن باشد؛ بنابراین تولیدکنندگان داخلی نباید از فرصت حمایت عمومی از کالای ایرانی بهره‌برداری معکوس و منفی کنند و بدون توجه به کیفیت کالا فقط درصدد افزایش کمیت و عرضه به بازار باشند و این موضوع متأسفانه در صادرات هم اتفاق افتاده است.

کیفیت نازل و غیراستاندارد کالا عامل کاهش استقبال از صادرات

وی گفت: برخی بازارهای خارجی ابتدا به کالای ایرانی رغبت نشان داده‌اند لکن در تداوم آن‌وقتی با کیفیت نازل و غیراستاندارد کالا مواجه شده‌اند و با کاستن از کیفیت روبرو گشته‌اند نه‌تنها نسبت به آن کالا نظر منفی پیداکرده‌اند بلکه به سایر کالاهای ایرانی هم بدبین شده‌اند؛ بر این اساس توجه به کیفیت کالا و استاندارد بودن آن به‌عنوان یک اصل اساسی و غیرقابل تغییر باید پذیرفته شود و همه تولیدکنندگان باید تعهد حرفه‌ای و اخلاقی داشته باشند.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به قیمت مناسب و رقابتی بودن کالاهای ایرانی تصریح کرد: در این خصوص دولت وظائفی بر عهده دارد، چرا چین همه بازارهای جهان را تسخیر کرده؟ زیرا قیمت تمام‌شده کالاها را رقابتی کرده است و نیروی کارگر ارزان، تولید انبوه، بالا بردن بهره‌وری و ... از مزیت‌های رقابتی چینی‌هاست حتی به مصارف آمریکا هم رفته است.

وی با بیان اینکه آمریکا با بستن تعرفه‌های سنگین مانع ورود کالاهای ارزان‌قیمت چینی می‌شود و جنگ اقتصادی بین آن‌ها آغازشده است، افزود: برای مناسب بودن قیمت کالا بهره‌وری را باید بالا برد؛ استفاده از تجهیزات نو با فناوری بالا برای تولید انبوه کالا و مصرف کمتر انرژی، یکی از راه‌های بالا بردن بهره‌وری است که در صورت حمایت همه‌جانبه دولت امکان‌پذیر خواهد بود.

رونق بخشی به صادرات و حمایت همه‌جانبه از آن‌یکی از راهکارهای حمایت از کالای ایرانی

حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی با اشاره به اینکه رونق بخشی به صادرات و حمایت همه‌جانبه از آن‌یکی از راه‌کارهای اصلی حمایت از کالای ایرانی و حمایت همه‌جانبه از صادرات است، گفت: ایران ازنظر جغرافیایی و ژئوپولتیک و از جهت انرژی و از جهت فرهنگی- ایدئولوژیک ظرفیت و توانائی تأثیرگذاری بر نظام بین‌المللی را دارد و ازاین‌جهت موقعیت ممتاز در منطقه را داراست.

وی با بیان اینکه ازنظر ژئوپواتیک موقعیت جغرافیایی ایران به صورتی است که در همسایگی قدرت‌ها همچون روسیه و حوزه جنوب خلیج‌فارس (محل نفوذ قدرت‌های بزرگ) قرار دارد، تصریح کرد: ازنظر اقتصادی شاهراه‌های بزرگ تجاری جهان در دریا و خشکی یا از نزدیکی ایران می‌گذرند و بر این اساس ایران با 15 کشور همسایه دارای مرز آبی و خاکی است؛ ضمن اینکه با برخورداری از بخش قابل‌توجهی از انرژی جهان، داشتن تسلط ژئوپولتیکی بر بیش از نیمی از ذخایر انرژی دنیا در منطقه خلیج‌فارس جایگاه مهم در میان کشورهای صادرکننده نفت (اُپک) و نهایتاً نقش بالقوه در تأمین امنیت اقتصادی و انرژی به‌عنوان سوخت سیاست در جهان برجستگی خاصی دارد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه بازارهای خوب در همسایگان ایران بخصوص همسایه‌هایی که مرز خاکی دارند می‌تواند فرصت خوبی برای رونق کالای ایرانی باشد، اظهار کرد: بیش از 70 درصد کالاهای عمومی در پاکستان، عراق و افغانستان قابل تأمین از تولیدات ایرانی است.

وی با اشاره به اینکه جمهوری آذربایجان و ترکیه و ترکمنستان و ارمنستان و بعضی از کشورهای دیگر چون سوریه و تاجیکستان و قرقیزستان و قزاقستان و بعضی کشورهای حوزه خلیج‌فارس می‌تواند مقصد خوبی برای صادرات ایران باشد، افزود: این در حالی است که بعضی از کالاهای ایرانی چون فرش دستباف و برخی محصولات کشاورزی همچون زعفران و خرما و پسته و اقلام خشکباری حتی در بازارهای اروپائی و آسیایی بازار خوبی دارند.

سهم ایران در صادرات جهانی بسیار نازل است

حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی با بیان اینکه اگر صادرات نفت را از وزن صادرات ایران جدا کنیم صادرات غیرنفتی بسیار پائین است، عنوان کرد: با هزاران تأسف باید اذعان کنم سهم ایران در صادرات جهانی بسیار نازل است و درشان کشور بزرگی چون ایران نیست و آمار صادرات ما حتی در مقایسه با بعضی از کشورهای کوچک در سطح بین‌المللی بسیار پائین است.

انتهای پیام/

نظر شما