شناسهٔ خبر: 31255041 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

انقلابیون کدام سفارت جعلی را تسخیر و به مردم فلسطین دادند؟

بعد از انقلاب اسلامی، سفارت جعلی رژیم اشغالگر قدس تسخیر و به مردم فلسطین داده شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب گروه سیاسی آنا، مردم ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به آرمان‌های اصیلی اعتقاد داشتند. یکی از شعارهای انقلابی مردم ایران، حمایت از مردم مظلوم فلسطین بود.

قبل از انقلاب هم گروه‌های مختلف مسلح مخالف حکومت پهلوی، با گروه‌های مقاومت آن روزهای فلسطینی مانند فتح و فرماندهان آن نظیر یاسر عرفات، هانی‌الحسن ارتباط‌های زیادی داشتند.

گروه‌های مسلحی و گاهاً چپی با مقاومت فلسطین آن زمان ارتباط زیادی داشتند. بعدها گروه‌های اسلامگرا مانند شهید منتظری، علی جنتی، شهید چمران، محمد غرضی و برخی دیگر از گروه‌های مسلمان با خط مسلح هم با فلسطینی‌ها ارتباط برقرار کرده و آنها هم برای آموزش‌های نظامی در لبنان و سوریه به انقلابیون ایران کمک می‌کردند.

در همین دوران شاه کمک‌های زیادی از اسرائیل دریافت می‌کرد و متقابلاً نیز نفت‌ ارزان قیمت به این رژیم جعلی صادر می‌شد. محمدرضا پهلوی در دوران جنگ بین اعراب و اسرائیل نفت بسیار ارزان قیمت و در بعضی از وقت‌ها رایگان به این رژیم نفت صادر کرد.

بعد از انقلاب اسلامی، مردم ایران نخستین فعالیتی که انجام دادند، دفتر اسرائیل که در ایران قرار داشت و به انجمن دوستی بین شاه و این رژیم مبدل شده بود را تصرف کرده و آن را در 30 بهمن سال 1357 با حضور یاسر عرفات به مقاومت فلسطین تحویل دادند. اسرائيلی‌های حاضر در سفارت با هواپيمای مسافربری پان آمريكن به فرانكفورت و از آنجا به فلسطین اشغالی رفتند.

يوسف هارملين سفير اسرائيل که همراه با 33 اسرائيلی ديگر هنوز در مخفی‌گاه خود در ایران باقی مانده بود از ژنرال سگف وابسته نظامی اسرائیل خواست با ارتشبد قره‌باغی رئيس ستاد ارتش و سرتيپ پرورش معاون اطلاعات نظامی تماس بگيرد و ترتيب محافظت از چند اسرائيلی را كه هنوز در ايران باقی مانده بودند بدهد. افسران اما اعلام کردند امکان هیچ اقدامی ندارند.

انتهای پیام/4082/

نظر شما