شناسهٔ خبر: 31255030 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ترامپ سران ارتش ونزوئلا را تهدید کرد

رئیس‌جمهور آمریکا دوشنبه گفت که به دنبال انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در ونزوئلا است، اما همه گزینه‌ها محتمل هستند. او فرماندهان ارتش ونزوئلا را تهدید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانی عصر دوشنبه به وقت محلی گفت که به دنبال انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در ونزوئلا است. 

رئیس‌جمهور آمریکا گفت، با وجود این، همه گزینه‌ها محتمل است. او گفت: «[در ونزوئلا] دنبال انتقال مسالمت‌آمیز قدرت هستیم، اما همه گزینه‌ها محتمل هستند.»

ترامپ با بیان این ادعا که آمریکا به دنبال «احیای دموکراسی» در ونزوئلا است بار دیگر در اظهاراتی مداخله‌جویانه تلاش کرد ارتش این کشور را به نافمانی از «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا ترغیب کند. 

او گفت: «می‌خواهیم دموکراسی را در ونزوئلا احیا کنیم و معتقدیم که ارتش ونزوئلا و سران آن در این فرایند نقشی حیاتی به عهده دارند که باید ایفا کنند.»

رئیس دولت آمریکا در ادامه خطاب به سران ارتش ونزوئلا گفت: «اگر این مسیر را انتخاب کنید از فرصت رقم زدن آینده‌ای ایمن و شکوفا برای تمامی مردم ونزوئلا برخوردار هستید؛ یا اینکه می‌توانید مسیر دوم را انتخاب کنید و به حمایت از مادورو ادامه دهید. اگر این مسیر را انتخاب کنید، نه پناهگاه ایمنی خواهید یافت، نه راه سهلی برای خروج در پیش خواهید داشت و نه راه گریز پیش رویتان خواهد بود. همه چیز را می‌بازید. »

رئیس‌جمهور آمریکا از سوسیالیسم انتقاد کرد. او گفت: «سوسیالیسم وعده رفاه می‌دهد، اما فقر به بار می‌آورد؛ سوسیالیسم وعده وحدت می‌دهد، اما تنفر و تفرقه تولید می‌کند. سوسیالیسم از آینده‌ای بهتر سخن می‌گوید، اما همیشه به تاریک‌ترین فصل‌های تاریخ پس‌روی می‌کند.»

ترامپ همچنین گفت: «سوسیالیسم یک ایدئولوژی غم‌انگیز و بی‌اعتبار است که ریشه در جهل کامل از تاریخ و طبیعت انسان دارد. به همین دلیل است که سوسیالیسم، همواره بایستی به استبداد منجر شود که می‌شود. سوسیالیست‌ها از عشق به تفاوت‌ دم می‌زنند، اما همواره بر همسانی مطلق اصرار می‌ورزند. می‌دانیم که سوسیالیسم نه به دنبال عدالت، نه به دنبال برابری، نه به دنبال ارتقای فقرا بلکه تنها به دنبال یک چیز است: قدرت برای طبقه حاکم.» 

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه ادعا کرد: «هر چه قدرت بیشتر به دست می‌آورند، بیشتر طلب می‌کنند. می‌خواهند کنترل بهداشت را به دست بگیرند، حمل و نقل و امور مالی را قبضه کنند و انرژی، آموزش و پرورش و همه چیز را اداره کنند. آنها می‌خواهند قدرت تعیین اینکه چه کسی برنده می‌شود و چه کسی بازنده، که باید بالا باشد و که پایین، چه درست است و چه غلط و حتی اینکه که باید زندگی کند و که بمیرد، در دستان خودشان باشد.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه مدعی شد هیچ ایده‌ای از سوسیالیسم، غیردموکراتیک‌تر نیست. او مدعی شد سوسیالیسم تحت لوای پیشرفت شکل می‌گیرد اما در نهایت، فقط به «فساد، بهره‌کشی و اضمحلال» منجر می‌شود.

ترامپ، در حالی که در اقدامی مداخله‌جویانه «خوان گوایدو»، رهبر مخالفان ونزوئلا را به رسمیت شناخته، ادعا کرد که کشورش پشتیبان دموکراسی در این کشور است. او در ادامه علیه کوبا هم موضع گرفت: «همزمان با آنکه ایالات متحده از دموکراسی در ونزوئلا پشتیبانی می‌کند،  همبستگی خودمان را با مردم رنجدیده کوبا و نیکاراگوئه هم اعلام می‌کنیم.»

انتهای پیام/ 

نظر شما