شناسهٔ خبر: 31254990 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

یکه‌تازی قیمت‌ها در سبد خانوارهای استان خراسان جنوبی

R41348/P4001/S6,56/CT7

این روزها که مردم در تکاپوی تهیه مایحتاج زندگی در آستانه سال نو هستند اما قیمت‌ها ساز مخالف با جیب مردم می‌زند و قیمت‌ها از این مغازه تا آن مغازه تفاوت زیادی دارد که جا دارد مسئولان نظارت بیشتری داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، زن جوان در حالی که سبد خرید در دستش است قیمت‌ها را از این مغازه و آن مغازه جویا می‌شود اما پول کافی در جیب ندارد. صبح به فرزندش که نمره خوبی گرفته وعده غذای خوشمزه داده است و از این رو برای گرفتن گوشت مرغ به بازار آمده است.

با اینکه چند ساعتی تا ظهر باقی نمانده اما هنوز نتوانسته در آشفته بازار قیمت‌ها در حد وسع خود چیزی تهیه کند. سرگردان و ناراحت به خانه برمی‌گردد.

این قضیه تنها به گوشت مرغ ختم نمی‌شود بلکه مردم در این روزها برای خرید کالاهای اساسی با مشکل مواجه می‌شوند و افزایش قیمت‌ها همه را دچار شوک کرده است.

ملایی خانم مسنی است که در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از گرانی‌ها و کمبود نظارت می‌گوید که چرا باید قیمت از این مغازه تا آن مغازه تفاوت‌های زیادی داشته باشد و وقتی هم از مغازه‌دار دلیل گرانی کالا را می‌پرسی در جوابت می‌گوید که «الان چه چیز که گران نشده، دوست دارید خرید کنید و دوست ندارید خرید نکنید».

خانم رضاپور هم که دل پری از گرانی‌ها دارد در گفت‌وگو با تسنیم این گونه می‌گوید: تنها کافی است زنبیل را بر دست بگیری و در کوچه بازار شهر برای گرفتن یک مرغ پرسه بزنی، قیمت‌ها از این مغازه تا آن مغازه تفاوت زیادی دارد و گویی خبری هم از نظارت‌ها نیست. در یک راسته خیابان تفاوت قیمت تخم مرغ از این مغازه تا آن مغازه 700 تومان است.

وی با بیان این‌که وقتی از مسئولان نسبت به تفاوت قیمت‌ها می‌پرسیم مطرح می‌کنند با واحدهای متخلف و گران فروش برخورد می‌شود اما اگر واقعا برخورد می‌شود چرا تفاوت قیمت وجود دارد.

رضاپور با بیان اینکه اگر برای تخلف و گران‌فروشی درب مغازه‌ای پلمب شود و با پارچه‌ای بزرگ نوشته شود که به چه دلیل پلمب شده مابقی مغازه‌دارها حساب دستشان می‌آید.

خبری از نظارت نیست

ملک‌آبادی هم که بازنشسته آموزش و پرورش است از افزایش کالاهای اساسی گلایه‌مند است و می‌گوید: این را کجا باید بنویسیم و  فریاد بزنیم که برای خرید یک کیلو مرغ باید 15 هزار تومان هزینه کنیم.

وی گفت: خبری از نظارت نیست و چرا باید قیمت گوشت قرمز در یک واحد 68 هزار تومان و در مغازه آن طرف‌تر 65 هزار تومان به فروش برسد؟ کسی به داد مردم نمی‌رسد و اگر صدای شما به گوش مسئولان می‌رسد خواهش می‌کنیم با صدایی بلند بگویید «مسئولان  رسیدگی و نظارت را سرلوحه کار خود قرار دهند».

شجاعی یکی از بانوان بیرجندی است که از یکسان نبودن قیمت‌ها حتی در روز بازارها هم گلایه دارد و می‌گوید: برای خرید یک کیلو سیب درختی در بازار بیرجند باید 10 هزار تومان، موز خارجی 14 هزار تومان، خیار سبز 7 هزار تومان، فلفل دلمه 11 هزار تومان پرداخت کنیم واقعاً از این قیمت‌ها سرسام آور است.

وی با بیان اینکه تا عید نوروز فاصله کوتاهی باقیمانده اما اجناس مایحتاج مردم خیلی گران شده است و باید نظارت‌ها بیشتر از این باشد.

وجود 14 مرکز عرضه مستقیم مرغ در بیرجند

مدیرتوسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با تسنیم گفت: قیمت مرغ درب مراکز توزیع 14 هزار و 350 تومان است و تا وقتی به دست مصرف کننده می‌رسد مغازه‌دار می‌تواند از این قیمت تا 8 درصد بیشتر بفروشد.

وی افزود: در بیرجند 14 مرکز عرضه مستقیم مرغ وجود دارد که در این مراکز قیمت 14 هزار و 350 هزار تومان است.

بیجاری با بیان این‌که قیمت تخم مرغ نیز در مراکز توزیع مرغداری شش هزار و 800 تومان است که مغازه‌دار می‌تواند از این میزان بین 10 تا 14 درصد بیشتر به دست مردم برساند گفت: به دنبال این هستیم بازار عرضه و تقاضا را متعادل کنیم و قیمت‌ها را بشکنیم در یک بازده زمانی یارانه‌ای به ما تعلق گرفت که مبلغ مابه تفاوت را جهاد کشاورزی پرداخت می‌کرد اما این امر سبب شد مرغ به نقاط خارج از استان صادر شود.

مدیرتوسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که رئیس ستاد تنظیم بازار کشور در مصاحبه‌ای اعلام کرده مرغ بیشتر از 11 هزار و 500 تومان نباید به فروش برسد اظهار داشت: بارها اعلام کردیم اگر قرار است مطلبی بیان شود باید از حرف به مرحله اجرایی و روی کاغذ برای استان‌ها اعلام شود.

وی با بیان این‌که اگر قرار است قیمت قطعی 11 هزار و 500 تومان باشد باید از طریق اعلام نامه به استان‌ها ابلاغ شود افزود: یکی از راهکاری کاهش قیمت این است نرخ مصوبی را برای همه کشور تصویب و به استان‌ها ارسال کنند تا در همه استان‌ها نرخ یکسان باشد و سبب ارسال مرغ به دیگر استان‌ها نشود.

بیجاری گفت: در حال حاضر صادرات مرغ و تخم مرغ به خارج کشور ممنوع است اما در داخل استان‌ها ممنوع نیست و وقتی قیمت در استان ما پایین و در استان مجاور بالا باشد تولیدکننده مرغ را به استان دیگر ارسال می‌کند.

مدیرتوسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه برای مناسب شدن و کاهش قیمت‌ها باید به صورت سراسری همه اعم از جهاد کشاورزی، صنعت معدن و اصناف پای‌کار باشند.

معاون اتحادیه میوه و تره بار در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: در حال حاضر اگر پیاز به بیش از چهار هزار تومان رسیده به دلیل صادرات است.

حیدری با بیان اینکه علت افزایش قیمت موز خارجی هم به دلیل گرانی دلار است و چون موز وارداتی است با بالا رفتن دلار قیمت آن هم تغییر می‌کند افزود: موز ایرانی تنها در چند استان توزیع می‌شود که یکی از آن استان‌ها خراسان جنوبی است.

وی اظهار کرد: شاید باورش برای مردم سخت باشد اما با بالا رفتن دلار قیمت میوه‌ها هم افزایش می‌یابد چون برخی میوه‌ها وارداتی است و این دلیل افزایش قیمت است اما پیش‌بینی می‌شود در اسفندماه شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم.

انتهای پیام/ح

نظر شما