شناسهٔ خبر: 31254434 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همدلی | لینک خبر

ازجنگ نهراسید این چیدمانی دیپلماتیک است

صاحب‌خبر -
محمود اشرفی ‪-‬ در نشست ورشو و کنفرانس امنیتی مونیخ، ایالات متحده آمریکا دورنمایی از یک جنگ نیابتی علیه ایران را به جهانیان نشان داد. جنگی که پیاده نظام آن را اسراییل و عربستان تشکیل خواهند داد. جنگی که ماجرای تروریستی در سیستان و بلوچستان آشکار ساخت که تنها از جانب مرزهای غربی کشورمان نخواهد بود. گویا قرار است ماجراجویی‌ها تا مرزهای شرقی ایران نیر گسترده شود. سفر ولیعهد عربستان‌سعودی بلافاصله پس از حمله تروریستی به پاکستان نشان‌دهنده حدود جغرافیایی ماجراجویی‌های دست‌نشاندگان آمریکا است.
تهدیدات اسراییل و اشاره وزیر امور خارجه کشورمان به احتمال برخوردهای نظامی هراس جنگ را در ذهن شهروندان نشاند. اما این رویارویی نظامی تنها یک انگاره ذهنی بوده و برخاسته از یک چیدمان دیپلماتیک است. رویارویی اسراییل با ایران و گشودن یک جبهه نظامی از طریق تجاوز هوایی به کشورمان به‌طور قطع منجر به بروز تنش‌های نظامی گسترده با کشورهایی خواهد شد که اسراییل با آنها اتصال ارضی دارد. بنابراین اسراییل هیچگاه چنین ریسکی را نخواهد کرد. رویارویی اسراییل با ایران به مفهوم گشودن جبهه‌ای جدید در ورای مرزهای همسایگان خود است. همسایگانی که اختلافات ارضی دیرینه با اسراییل داشته و مترصد جبران گذشته های دور و نزدیک‌اند.
کنش‌های دیپلماتیک اخیر عربستان‌سعودی در آن سوی مرزهای شرقی کشورمان و سفر ولیعهد این کشور به پاکستان از نظر امنیت ملی مخاطره‌ای برای کشورمان نخواهد داشت. پاکستان از سرمایه‌گذاری‌های پنهان و آشکار سعودی‌ها شادمان شده اما هیچگاه تلاش‌های دیپلماتیک عربستان به برخورد نظامی ایران و پاکستان نخواهد انجامید. زیرا کنش‌های دیپلماتیک عربستان در پاکستان با محدودیت‌هایی روبه‌رو است. بزرگترین عامل محدود‌کننده سردی روابط پاکستان و هند است.
از زمان اتحاد شوروی و وارث آن روسیه؛ کشور هندوستان در حوزه منافع حیاتی روس‌ها قرار داشته است. بنابراین روسیه به شدت هر گونه تحرک نظامی در پاکستان را زیر نظر دارد. عامل دیگر که مرزهای شرقی کشورمان را ایمن می‌سازد؛ موضوعات قومی و نژادی است. هر چند دردوران کنونی به حق و به طور مناسبی مساله نا خوشایند نژاد‌پرستی و قومیتی کم رنگ شده است. اما به عنوان یک ناظر بی‌طرف باید گفت ریشه تعلقات و علاقه مردم پاکستان به ایران علاوه بر اشتراکات مذهبی از ریشه‌های کهن و قدرتمند پیوستگی‌های قومیتی و نژادی نیز سرچشمه می‌گیرد. این مانع بزرگی فرا راه جنگ‌افروزی کشورهای عرب کرانه جنوبی خلیج فارس است.
استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع میباشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه

نظر شما