شناسهٔ خبر: 31251690 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

از تاجر لوازم‌التحرير تا دادستان انقلاب در هيات امناي حسينيه ارشاد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران- ايرناپلاس- ماجراي پيش آمده در تشييع پيکر مرحوم پوران شريعت رضوي اين سوال را به وجود آورده که چه کساني حسينه ارشاد را اداره مي‌کنند؟

ممانعت حسينيه ارشاد از برگزاري نماز ميت همسر دکتر شريعتي خبرساز شده است. عيسي فرهادي فرماندار تهران گفته اين نهاد مجوز لازم را صادر کرده بود، ولي در اين زمينه هماهنگي لازم با حسينه ارشاد و هيات امناي آن صورت نگرفته است.
در شرايطي که اين حسينيه پايگاه شريعتي و دوست داران او تصور مي‌شد، حالا سوال اين است که چه کساني اين حسينيه را اداره مي‌کنند که در زمان مراسم درهاي حسينيه را بستند و مانع برگزاري آن شدند.
*اسامي هيات امنا
يافتن اسامي هيات امنا کار سختي نيست. چهارم آبان 1396 و در شماره 21156 روزنامه رسمي آگهي معرفي اعضاي هيات امناي اين حسينيه با عنوان رسمي «خيريه تعليماتي و تحقيقات علمي و ديني حسينيه ارشاد» منتشر شده است.
«آقاي عليرضا زرين وژده نژاد، به سمت رئيس هيات امناء، آقاي مهدي هادوي، به سمت عضو هيأت امناء، آقاي حميد نديمي، به سمت عضو هيأت امناء، خانم سوده هادوي، به سمت عضو هيأت امناء، خانم زينب کرد احمدي، به سمت عضو هيأت امناء، آقاي محسن زرين وژده نژاد، به سمت عضو هيأت امناء؛ کليه اوراق و اسناد بهادار موسسه، با امضاء آقاي عليرضا زرين وژده نژاد رياست دائمي هيأت موسس و امناء و يکي از اعضاء هيأت امناء معتبر مي‌باشد.»
اما اين افراد چه کساني هستند؟ عليرضا زرين وژده‌نژاد طبق اطلاعات موجود، يک لوازم‌التحرير فروش در خيابان کريم خان تهران (فروشگاه کتيبه) است. او البته رئيس هيات مديره صندوق اندوخته نيکان هم هست که يک نهاد خيريه مالي است. در مورد محسن زرين وژده‌نژاد اطلاعاتي نداريم ولي احتمالا با عليرضا نسبتي داشته باشد و شايد پسر او باشد.
مهدي هادوي در اين فهرست (که نبايد او را با آيت الله مهدي هادوي تهراني از علماي قم اشتباه گرفت) همان اولين «دادستان کل انقلاب»، «رئيس دادگاه عالي انتظامي قضات» و «عضو شوراي نگهبان» در سال‌هاي ابتداي انقلاب است که بعد از سال 88 هم درپي دستگيري فرزندش نامه‌اي انتقادي نوشت. او اين روزها 92 ساله است و سوده هادوي هم دختر اوست.
حميد نديمي در اين فهرست، احتمالا همان استاد دانشکده معماري دانشگاه شهيد بهشتي است که طراح نشان يا همان آرم جمهوري‌اسلامي هم هست.
در مورد خانم زينب کرد احمدي هم اطلاعاتي موجود نيست، اما نام فاميلي‌اش شبيه حاج ابوالفضل کرد احمدي، عضو هيات امناي جامعه تعليمات اسلامي و عضو هيات مديران موسسه علوي (مدرسه) است و شايد با او نسبتي داشته باشد.
*تاريخچه حسينيه
حسينيه ارشاد در سال 1345 توسط سه نفر يعني محمد همايون، ناصر ميناچي مقدم و عبدالحسين علي‌آبادي تاسيس شده است. همايون و علي آبادي در کنار سه روحاني يعني مرتضي مطهري، سيد علي شاهچراغي و محمد تقي جعفري، اولين اعضاي هيات مديره آن مي‌شوند.
استاد مطهري از ابتدا در جريان تشکيل اين مؤسسه بود و از همان ابتدا همکاري خود را آغاز کرد. اما بعدها با گسترش اختلاف‌ها بين ميناچي و شهيد مطهري و اعتراض به انحراف حسينيه از مسير اصلي، شهيد مطهري اواخر سال 1349 آن را ترک کرد و از آن به بعد مؤسسه با سخنراني‌هاي آتشين شريعتي به راه خود ادامه داد. سرانجام در سال 1351 ساواک به دستور شاه، حسينيه را تعطيل کرد که تا انقلاب بازگشايي نشد.
از ميان جمع موسسان، ناصر ميناچي مقدم، به حکم اعضاي مجمع عمومي هيات موسسان از بعد از انقلاب تا سال 1392 يعني تا زمان مرگ خود، مشغول اين سمت بود. آن طور که در شماره 20084 مورخ 26 بهمن 1392 روزنامه رسمي کشور درج شده، به موجب تصميم مجمع عمومي به طور فوق‌العاده از اين روز يعني کمتر از يک ماه بعد از مرگ ناصر ميناچي، عليرضا زرين وژده نژاد به جاي او و به مدت نامحدود رئيس حسينيه ارشاد مي‌شود.
*سوالي همچنان بي جواب
در سالهاي بعد از انقلاب و به ويژه در دوره اصلاحات، حسينيه ارشاد پاتوق روشنفکران ديني و طيف ملي مذهبي بوده، با اين حال بعد از حوادث سال 88 حساسيت‌ها بر اين مرکز نيز بيشتر شد. اما از آنجا که حسينيه ارشاد هويتي خاص در ميان ديگر مراکز فرهنگي داشته، پرسش اين است که اکنون حسينيه ارشاد را چه کساني هدايت مي‌کنند؟ در اين دو روز با وجود تماس‌هاي ما با دفتر حسينيه، پاسخي نيافته و همچنان اين سوال را بي پاسخ گذاشته است.
انتهاي پيام /*

نظر شما