شناسهٔ خبر: 31250244 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

هشدار درخصوص لزوم استفاده از بخاری‌های استاندارد در مدارس

مسئول واحد سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس شیراز، بر لزوم استفاده از بخاری‌های استاندارد در مدارس و رعایت نکات ایمنی در لوله کشی و نصب آن تاکید شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، هنگامه خضری مسئول واحد سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس مرکز بهداشت شهدای والفجر گفت: اماکن عمومی همواره از خطر بالایی برای حادثه ساز شدن برخوردار هستند و هرچه جمعیت حاضر در محل بیشتر و یا سن افراد کمتر باشد، ریسک خطر و احتمال صدمات جانی بیشتر است.

وی افزود: مدارس و مهد‌های کودک از جمله نقاطی هستند که همواره در معرض خطرات مختلف قرار دارند، کودکان به تنهایی از عهده تامین ایمنی خود برنمی آیند و این مهم، وظیفه مسوولان و مدیران مجموعه است که با کمک تدابیر خاص، محلی ایمن و عاری از خطر را برای آنان فراهم کرده و زمینه رشد و پرورش آینده سازان مملکت را فراهم کنند.

خضری بیان کرد: این کارگاه با محوریت آموزش نحوه کاربرد مواد گندزدا و ضدعفونی کننده در محیط آموزشی مدارس، رعایت ایمنی دستگاه‌های گرم کننده، ساختمان بوفه بهداشتی، اقلام مجاز و غیر مجاز در بوفه مدارس برگزار شد.

کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت شهدای والفجر نیز در خصوص اهمیت رعایت ایمنی دستگاه‌های گرم کننده از جمله بخاری‌های گازی گفت: بخاری‌های گازسوز باید در مدارسی مورد استفاده قرار گیرد که از لوله کشی گاز شهری بهره‌مند هستند، این نوع بخاری‌ها باید از نوع استاندارد باشد و در لوله کشی و نصب آن، نکات ایمنی رعایت شود.

لیلا محمدی با بیان اینکه شلنگ گاز نـــباید با میخ یا پرچ به زمین ثابت شود افزود: لوله‌ای که در داخل کلاس به صورت روکار نصب می‌شود، باید با بست محکم شود، همچنین هیچ گاه از شبکه لوله کشی گاز، انشعابات فرعی گرفته نشود، زیرا از هر شیر گاز تنها یک وسیله گازسوز با استفاده از شلنگ مخصوص مجهز به بست مناسب و حداکثر طول یک و نیم متر می‌تواند تغذیه کند، استفاده از بخاری‌های دیواری با شعله مستقیم و بخاری‌های بدون دودکش در مدارس ممنوع است.

وی ادامه داد: دستورکار روشن و خاموش کردن بخاری باید به طور واضح روی بخاری نصب شود، در این دستورکار تأکید شود فاصله بین خاموش شدن و روشن کردن مجدد باید دست کم پنج دقیقه باشد، همچنین استفاده از انواع بخاری‌های گازسوز که به سیلندر‌های گاز متصل هستند و استفاده از اجاق و روشنایی پیک نیک برای گرمایش و روشنایی در کلاس و آموزشگاه ممنوع است.

محمدی تاکید کرد: در صورت استفاده از بخاری باید اطراف آن با حفاظ فلزی مناسب و مطمئن پوشانیده شود تا دانش آموزان به بخاری دسترسی نداشته باشند و نتوانند سوخت آن را کم یا زیاد کنند، بررسی و کنترل دودکش، شیرقطع کن، روشن یا خاموش بودن بخاری‌ها از سوی خدمتگزار آموزشگاه روزانه قبل از ورود و بعد از خروج دانش آموزان الزامی است، در پایان فصل زمستان بخاری‌ها باید به دقت تمیز شده و برای استفاده بعد در جای مناسبی نگهداری شود.

انتهای پیام/چ

لزوم استفاده از بخاری‌های استاندارد در مدارس

نظر شما