شناسهٔ خبر: 31250173 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

یک کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با «پاد»:

ستاره خلیج فارس نمونه بارز اقدام موفق در راستای اقتصاد مقاومتی است

فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس امروز توسط رئیس جمهوری افتتاح شد تا با افزایش تولید بنزین و ذخیره سازی آن، ایران رسما به جمع صادرکنندگان این فرآورده نفتی بپیوندد. با اهتمام دولت به توسعه پالایشگاه ها و استفاده از ظرفیت و توان داخلی، ظرفیت تولید بنزین در پنج سال گذشته دو برابر شده است. در سال ۱۳۹۱ و هنگام روی کارآمدن دولت تدبیر و امید ، ظرفیت تولید بنزین ٥٨ میلیون لیتر بود و این میزان در سال جاری به ١٠٥ میلیون لیتر رسیده است که این مساله به خصوص در شرایط تحریم از اهمیت زیادی برخوردار است. دکتر جواد نوفرستی، کارشناس حوزه انرژی دو برابر شدن تولید بنزین در پنج سال گذشته را مصداق بارز اجرای فرامین اقتصاد مقاومتی عنوان کرده و با اشاره به تحریم های ظالمانه ایران از سوی آمریکا به پایگاه اطلاع رسانی دولت می گوید: وابستگی به واردات بنزین مخاطراتی برای کشور داشت و خوشبختانه با اهتمام وزارت نفت، شاهد خودکفایی در تولید بنزین و علاوه بر آن صادرات این فرآورده نفتی هستیم که ارزش افزوده برای کشور به همراه دارد.

صاحب‌خبر -

این کارشناس حوزه انرژی، توسعه پالایشگاه های کشور و افتتاح رسمی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس را موفقیتی ارزشمند و رکوردی در خاورمیانه برای ایران عنوان کرد و گفت: با توسعه پالایشگاه ها و افزایش تولید فرآورده های نفتی از جمله بنزین و گازوئیل شاهد خودکفایی در تولید بنزین هستیم و این موضوع در راستای اقتصاد مقاومتی و آسیب پذیر نبودن اقتصاد کشور در مقابل تحریم هاست.

وی با اشاره به واردات بنزین در سال های گذشته گفت: اگر قرار بود این روند در شرایط تحریم ادامه می یافت بدون شک با مشکلاتی همراه می شدیم و این در حالی است که در حال حاضر نه تنها واردکننده نیستیم بلکه با تولید روزانه 105 میلیون لیتری و مصرف حدود 90 میلیون لیتری امکان ذخیره روزانه 15 میلیون لیتر بنزین وجود دارد. این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه این دستاوردها از اهمیت زیادی برای کشور برخوردار است گفت:  توسعه پالایشگاه و افزایش تولید بنزین در کشورمان، مورد توجه رئیس جمهوری آمریکا نیز قرار گرفت تا جایی که پی برد که نمی تواند ایران را از ناحیه بنزین تحریم کند.

نوفرستی با اشاره به آمارهایی از نقش پررنگ جوانان در توسعه پالایشگاه ستاره خلیج فارس و اینکه میانگین سنی آنها حدود 32 سال بوده است گفت: استفاده از ظرفیت و توان داخلی و جوانان یک ضرورت است و افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس نمونه بارز فعل «خواستن توانستن» است که نشان می هد اگر اراده کنیم می توانیم کارهای مشکل را با استفاده از ظرفیت و توان داخلی به سرانجام برسانیم.

وی صادرات بنزین در شرایط تحریم را جبران بخشی از صادرات تحریم شده نفت عنوان کرد و اظهار کرد:  با توجه به ارزش افزوده بنزین این مساله درآمدهای کشور را افزایش می دهد و این در حالی است که خام فروشی نفت این امکان را فراهم نمی کند.

 

برچسب‌ها:

نظر شما