شناسهٔ خبر: 31250170 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

زمستان سمنان امسال تا 1.1 درجه سانتیگراد گرمتر آغاز شد

سمنان- ایرنا- مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: متوسط دمای هوای دی 97 در استان نسبت به مدت مشابه بلند مدت 1.1 درجه سانتی گراد گرمتر بود.

صاحب‌خبر -

غلامرضا حسنی غربا عصر دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: افزایش متوسط 1.1 درجه سانتی ‌گرادی دمای هوا با توجه به مقیاس متوسط بلندمدت، عدد بزرگی است که افزایش مصرف آب و تبخیر را به دنبال دارد.
وی با اشاره به اثرات تغییر اقلیم در سمنان، بیان کرد: شدیدترین گرمای تابستان و سردترین زمستان در دهه های گذشته در سال های اخیر رخ داد که از اثرات تغییر اقلیم این استان است.
حسنی غربا، گرم شدن کره زمین و افزایش متوسط دما در تابستان و زمستان را از پدیده های سال های اخیر برشمرد.
وی با بیان اینکه استان سمنان در فصل پاییز نیز افزایش دما نسبت به بلند مدت داشته است، خاطرنشان کرد: متوسط دمای هوا در پاییز 97 در ایستگاه های این استان 12.7 درجه سانتی گراد بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیانگر کاهش دما به میزان 0.1 درجه سانتی گراد است، در حالی که این عدد نسبت به دوره آماری بیانگر افزایش دمای 0.4 درجه سانتی گراد است.
حسنی غربا اضافه کرد: افزایش دما منجر به افزایش تبخیر و از سویی در بخش های آشامیدنی و کشاورزی باعث افزایش مصرف می شود.
وی یادآور شد: وضعیت کم بارش در منطقه خاورمیانه ناشی از عوارض گرمایش جهانی در اثر تغییر اقلیم است و مناطق خشک و نیمه خشک تمام دنیا با این پدیده مواجه هستند.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان بیان کرد: دمای کل کشور در دی ماه 97 نسبت به بلند مدت مشابه 1.8 درجه سانتی گراد افزایش یافته است.
به گزارش ایرنا، تابستان 97 در استان گرمای هوا شدیدتر از تابستان 96 بود و تا یک و نیم درجه سانتی گراد متوسط دمای هوا افزایش یافت.
9891/6103

نظر شما