شناسهٔ خبر: 31248993 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

همکاری نتیجه‌بخش سازمان تنظیم مقررات و پلیس فتا ؛

ارسال‌کنندگان پیامک‌های جعلی قطع یارانه شناسایی شدند

تهران- ایرنا- در هفته‌های گذشته، افرادی با هدف کلاهبرداری، پیامک‌های جعلی قطع یارانه را برای شهروندان ارسال کردند که این اقدام با همکاری سازمان تنظیم مقررات و پلیس فتا به سرانجام نرسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش دوشنبه ایرنا، نزدیک به دو هفته قبل پیامک‌هایی با مضمون «یارانه شما قطع شد، برای فعال‌سازی در لینک yaranehe.com زیر ثبت‌نام کنید» به تلفن همراه هموطنان مخابره شد. تعدادی از آنها به دلیل تشابه نشانی این سایت با سایت اصلی هدفمندسازی رایانه‌ها، طبق دستورالعمل اعلام شده در پیامک، در این سایت جعلی ثبت‌نام کردند.
ظرف مدت کوتاهی از ارسال این پیامک به شهروندان، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به این مساله واکنش نشان داد و در حساب توئیتری خود نوشت: «اخیرا پیامکی از سوی کلاهبرداران به 78هزار نفر ارسال شده که با خبر جعلی قطع شدن یارانه، اطلاعات آنها را به سرقت ببرند. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همراه با پلیس فتا سریعا متوجه شدند و با بستن سرشماره‌ها و سایت کلاهبرداران، اطلاع‌رسانی‌های لازم پیامک را انجام دادند. جزای قانونی در انتظار مخالفان است.»
به این ترتیب‌ سرشماره‌ای که اقدام به این کار کرده بود از سوی سازمان تنظیم مقررات قطع شد و رسیدگی به این کلاهبرداری در دستور کار پلیس قرار گرفت. در همین راستا «سید محمد امامی» مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده از مجموعه‌های سازمان تنظیم مقررات روز دوشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: از حدود دو سال قبل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، فاز اول برخورد با پیامک‌های تبلیغی مزاحم را در دستور کار خود قرار داد. بر این اساس ما از مردم خواستیم، سرشماره‌های شخصی که برای آنها پیامک‌های تبلیغاتی می‌فرستند را در این سامانه درج کنند.
وی در ادامه گفت: «این اتفاق رخ داد و مردم شروع کردند به ثبت شماره‌های مزاحم. زمانی که این شماره‌ها به دست ما می‌رسد، کارشناسان با توجه به رول‌ها و متر و معیاری که داریم مشخص می‌کنند پیامک ارسال شده، در دسته پیامک‌های مزاحم قرار می‌گیرد یا نه و بر همین اساس نیز آنها را قطع و مسدود می‌کنند.
امامی درباره سرشماره جعلی که پیام «یارانه شما قطع شد، برای فعال‌سازی در لینک yaranehe.com زیر ثبت‌نام کنید» را برای مردم ارسال می‌کرد، گفت: این سرشماره طی مدت کوتاهی تعداد 78 هزار پیام برای مشترکان فرستاده بود تا از این طریق بتواند به اطلاعات حساب بانکی آنها دست پیدا کند و از این طریق دست به کلاهبرداری بزند، متخلف تشخیص داده شد و مسدود شد.
امامی در پایان به این مساله اشاره کرد که تا این‌جای کار برعهده ما بود، از آن‌جا به بعد نیز به پلیس سپرده شد. مدت کوتاهی از این ماجرا گذشت تا این که روز گذشته سرهنگ حسین رمضانی معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتا اعلام کرد عاملان ایجاد سایت جعلی اعلام نیازمندی یارانه نقدی به نشانی yaraneh.com دستگیر شده‌اند.
وی گفته است: در این سایت با این عنوان که وابسته به سازمان هدفمندی یارانه‌هاست، اطلاعات هویتی شهروندان نظیر کد ملی سرپرستان خانوار، تعداد اعضای خانوار، میزان درآمد و همچنین اطلاعات کارت بانکی؛ شماره کارت، شماره حساب، رمز دوم، تاریخ انقضا کارت و CCV2 دریافت می‌شد و طبیعی است که دریافت چنین اطلاعاتی با هدف برداشت غیرمجاز از حساب شهروندان است.
او افزود: گردانندگان این سایت در ایام تعطیلات چند روز گذشته اقدام به راه‌اندازی آن کرده و تصور می‌کردند که در ایام تعطیلات کسی متوجه آنان نمی‌شود، در حالی که پلیس فتا وارد عمل شده و با همراهی وزارت ارتباطات با این سایت جعلی برخورد شد. عاملان راه‌اندازی و ایجاد این سایت شناسایی شده‌اند و پس از دستگیری، جزئیات بیشتر از اقدامات آنان اعلام خواهد شد.
علمی* م.ش* 1055

نظر شما