شناسهٔ خبر: 31247560 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بیانیه اولین همایش ملی اقتصاد آموزش ‌و پرورش:

هدف از «اقتصاد آموزش و پرورش» کاستن منابع نظام تعلیم و تربیت نیست

در بیانیه اولین همایش ملی اقتصاد آموزش ‌و پرورش آمده است: هدف از اقتصاد آموزش و پرورش، کاستن منابع در اختیار نظام تعلیم و تربیت نیست بلکه هدف استفاده بهینه از منابع است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، اولین همایش ملی اقتصاد آموزش ‌و پرورش به همت وزارت آموزش‌ و پرورش، دانشگاه علامه طباطبایی، سازمان برنامه ‌و بودجه کشور و مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در سالن اجتماعات دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

این همایش با هدف مدیریت منابع انسانی و مالی (چالش‌ها، مسائل و راهکارها) و با تأکید بر تحقق سند تحول بنیادین برگزار شد که 460 چکیده مقاله و 126 مقاله علمی به دبیرخانه این همایش ارائه شد.

در بیانیه پایانی این همایش آمده است: اولین همایش ملی اقتصاد آموزش و پرورش: مدیریت منابع انسانی و مالی( چالش ها، مسائل و راه کارها) با تأکید بر تحقق سند تحول بنیادین را با عنایت پروردگار یکتا و استمداد از وجود مبارک حضرت ولیعصر(عج) و روح پر فتوح بنیانگذار انقلاب اسلامی(ره) و آرزوی طول عمر و تحقق منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در حالی به پایان می‌بریم که از یک سو، مسرور و شاکر از ثمرات پر برکت مشارکت حداکثری جامعۀ دانشگاهی و اجرایی کشور در دو حوزه نظریه و عمل هستیم و از سوی دیگر، امید داریم که آموزش و پرورش بیش از گذشته ضرورت بازنگری هوشمندانه در روش‌ها و رویکردهای برنامه‌ای خود برای فائق آمدن بر چالش‌های تأمین و تخصیص منابع سازمانی را مد نظر قرار دهد و در اتخاذ تصمیمات، راهبردی‌تر و مؤثرتر از قبل عمل کند.

در این همایش، دغدغه اصلی ما بسترسازی مناسب برای تبادل و تضارب آرا و اندیشه‌ها به منظور تبیین علمی و واقع بینانه کلیات اقتصاد آموزش و پرورش و مدیریت منابع انسانی و مالی از طریق جلب توجه و حمایت ذی نفعان کلیدی بود؛ در این راه، چشم امید به عزم ملی و ارتقای سطح مشارکت عمومی داشتیم؛ اکنون که کارنامه تلاش چندین ماهه برای برگزاری آبرومندانه این همایش  را مرور می‌کنیم با همه وجود خداوند را شاکریم، چرا که با افتخار ملاحظه می‌کنیم به رغم همه مشکلات و محدودیت‌ها، تجربه شیرین همکاری و تعامل آموزش و پرورش و دانشگاه برکات ارزشمندی به همراه داشته و فرصت همت مضاعف و تلاش مضاعف برای پیشرفت و تعالی روز افزون آموزش و پرورش ، بیش از هر زمان دیگری فراهم گردیده است.

  دستاوردهای همایش اول ما را بر آن داشت تا جهت گیری اصلی خود را در دومین همایش ملی که برای سال آینده پیش رو خواهیم داشت به  تبیین ابعاد و مؤلفه‌های اقتصاد آموزش و پرورش و مدیریت منابع انسانی و مالی  اختصاص دهیم و با تمرکز بر احصای فرآیند­های اصلی مدیریت منابع زمینه مناسب‌تری برای تقویت تفکر راهبردی، نگرش سیستمی و کل نگر و ایجاد ادبیات مشترک به منظور خلق چشم‌انداز واحد و افزایش سطح همگرایی و همدلی بین همه ذی‌نفعان کلیدی فراهم سازیم.

این همایش، مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تلاش کرد تا متناسب با آرما‌ن­­­‌ها و اهداف متعالی این سند که عرصه تعلیم و تربیت را از مهم‌ترین زیـر سـاخت‌هـای تعـالی همـه جانبـه کشور می‌داند شرایط مناسبی را  بـرای ارتقـای سـرمایه انسـانی آموزش و پرورش رقم بزند.

 یافته‌های این همایش محصول همفکری و مشارکت مدیران، کارشناسان و خبرگان آموزش و پرورش کشور و نیز بیش از یکصد و پنجاه نفر از اساتید و پژوهشگران از دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی در سراسر ایران اسلامی بوده است. دبیرخانه همایش در دو محور....، بیش از 470 چکیده و 132 مقاله علمی ارائه شده را بر اساس ضوابط ومعیارهای علمی و محورهای همایش داوری کرده است.    

 بررسی و تحلیل مقالات منتخب و همچنین سخنرانی‌های کلیدی و مباحثات انجام شده در جریان برگزاری چهار نشست تخصصی منجر به اخذ نتایج و یافته‌های ارزشمندی شد.

دستاوردهای حاصل از سخنرانی‌های کلیدی:

آموزش و پرورش یکی از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی است از این‌رو بسیار حائز اهمیت است که نخبگان علمی کشور حوزه اقتصاد آموزش و پرورش را مورد مطالعه و بررسی قرار دهند تا الگوی مطلوب آن شناسایی و در دسترس قرار گیرد.

مدیریت مدرسه و نهادهای وابسته به آن باید توانمندی شناسایی و حل مسئله را پیدا کنند و این موضوع مؤلفه مهمی برای توجه به اقتصاد آموزش و پرورش است و چنانچه این هدف اساسی مورد توجه قرار نگیرد «مدرسه محوری» در میدان عمل، نمایان نخواهد شد.

آموزش عمومی وظیفه اصلی دولت‌هاست امّا باید پذیرفت که روش‌های ارائه خدمات آموزش و پرورش دستخوش تغییرات اساسی شده است و این همان موضوع اصلی اقتصاد آموزش و پرورش است که شایسته است بیش از پیش به آن پرداخته شود.

هدف از اقتصاد آموزش و پرورش، کاستن منابع در اختیار نظام تعلیم و تربیت نیست بلکه هدف استفاده بهینه از منابع است؛ در این راستا ضروری است پاره‌ای از شاخص‌های منابع انسانی آموزش و پرورش از جمله شاخص نسبت معلم به دانش‌آموز و نسبت معلم به عوامل پشتیبانی مبتنی بر اهداف عالی نظام تعلیم و تربیت مورد بازنگری قرار گیرد.

از آنجایی که رکن رکین تغییرات در سیستم‌ها و سازمان‌ها به ویژه ابرسیستمی همچون آموزش و پرورش، نیروی انسانی است لذا برگزاری سلسله همایش‌های اقتصاد آموزش و پرورش با مشارکت نهاد دانشگاه، فرصت مناسبی برای همسوسازی اندیشه‌ها در مسیر اهتمام به اقتصاد آموزش و پرورش می‌باشد و لازم است با تشکیل یک دبیرخانه دائمی این موضوع حیاتی به طور ویژه پیگیری گردد.

تحقق اهداف ذیل اقتصاد آموزش و پرورش، نیازمند بازخوانی و در صورت لزوم تغییر، سیاست‌ها، راهبردها، روش‌ها و رویه‌های مدیریتی حاکم بر نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور است که باید با پشتوانه علمی و یافته‌های تجربی مورد توجه تمام دست‌اندرکاران قرار گیرد.

نظام تعلیم و تربیت کشور، باید برای آموزش، نگهداشت و ارتقای دانش اقتصادی کارکنان و معلمان یک سیر مطالعاتی- پژوهشی برگرفته از کرسی‌های آزاداندیشی را احصاء و عملیاتی نماید.

در خاتمه امید است سلسله همایش‌­های اقتصاد آموزش و پرورش زمینه ساز تحقق آینده‌­ای روشن و آرمانی برای نظام آموزشی کشور باشد؛ به‌گونه‌­ای که، آیندگان از دستاوردهای همایش به مثابه یک سند زنده و معتبر برای طراحی و پیاده‌­سازی موفق الگوی اقتصاد آموزش و پرورش و مدیریت منابع یاد کنند.

انتهای پیام/

نظر شما