شناسهٔ خبر: 31247372 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

کدام رنگ رخساره؟

به گزارش ایرنا موضوع به میزان بدهی های شهرداری تهران بر می گردد؛ افزون بر 50 هزار میلیارد تومان که مدیران دوره جدید شهری آن را اعلام کرده اند اما محمدباقر

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا موضوع به میزان بدهی های شهرداری تهران بر می گردد؛ افزون بر 50 هزار میلیارد تومان که مدیران دوره جدید شهری آن را اعلام کرده اند اما محمدباقر قالیباف شهردار 12 ساله پایتخت طی سال های 84 تا 96 می گوید این میزان «دروغ بزرگ» است.
سخنان قالیباف البته طی روزهای گذشته واکنش های بسیاری را به دنبال داشت تا اینکه امروز پیروز حناچی در این زمینه گفت: «رنگ رخساره خبر می دهد از سر ضمیر».
وی توضیح بیشتری در این باره نداد اما منابع مختلف منظور وی را مطالبات باقی مانده و تجمع های پیمانکاران تعبیر کردند که تقریبا هر هفته جلو شهرداری و شورا جمع می شوند و پولشان را طلب می کنند.
طی چندماه اخیر هفته ای نبوده که خبری از تجمع پیمانکاران طلبکار شهرداری تهران منتشر نشود؛ این تجمع ها بویژه در روزهای یکشنبه و سه شنبه همزمان با جلسات علنی شورای شهر رنگ و بوی جدی تری به خود می گیرد.
تعویق در پرداخت بدهی های شهرداری تهران به نهادها، بانک ها، اشخاص و پیمانکاران که از گذشته به مدیریت شهری در دوره پنجم به میراث رسیده، موجب شده تا صداها و شعارهای تجمع کنندگان نیز روز به روز تندتر و بلندتر شود.

** جزییات بدهی ها
دوره مدیریت قالیباف بر بهشت به زعم خود او و مدیران دوره قبلی شهری با توسعه بزرگراه ها، زیرساخت ها و رونق ساخت و سازها در پایتخت همراه بود اما در برابر از این عملکرد، انتقادهای بسیاری نیز وجود دارد.
منتقدان می گویند کلیددار 12 ساله بهشت با تراکم و شهرفروشی تهران را اداره می کرد و بدهی های انبوه امروز شهرداری برجا مانده از این نوع مدیریت وی و بریز و بپاش های مختلف است.
این افراد به یک مورد از این مصداق ها اشاره می کنند و می گویند در منطقه 22 تهران تا توانسته اند تراکم فروختند و زمینه اسکان چندمیلیون نفر را در این محدوده بدون آنکه سامانه های حمل ونقلی ریلی یا اتوبوسی و دیگر زیرساخت هایش فراهم باشد، ایجاد کردند.
فارغ از صحت سخنان مدافعان و منتقدان عملکرد قالیباف در شهرداری تهران، پرسشی که ذهن شهروندان را درگیر خود کرده این است که میزان دقیق بدهی شهرداری به بانک ها، پیمانکاران و اشخاص حقیقی و حقوقی چقدر است زیرا این موضوع ارتباط مستقیمی با روند توسعه شهر دارد.
زریر نگین تاجی سرپرست سابق معاونت امور مالی شهرداری تهران که رقم این بدهی را افزون بر 50 هزار میلیارد تومان اعلام، تصریح کرده بود: در دوره های قبل (قالیباف) حتی برای پرداخت حقوق، تسهیلات بانکی دریافت می کردند و اینچنین بر انبوه بدهی ها افزوده شده است.
به گفته وی یکی از مهمترین دغدغه های شهرداری را حدود 60 هزار میلیارد تومان بدهی این نهاد است که فقط 25 هزار میلیارد تومان آن مربوط به تسهیلات است.
نگین تاجی همچنین اظهارداشت: رقم بدهی شهرداری به بانک ها که سال گذشته 22 هزار میلیارد تومان بود اکنون به دلیل سود تسهیلات به بیش از 25 هزار میلیارد تومان رسیده است.

**اظهارات نخستین شهردار دوره جدید
محمدعلی نجفی به عنوان نخستین شهردار تهران پس از قالیباف در دی ماه 96 و در صحن علنی سی و هفتمین جلسه علنی شورا به بیان گزارشی از عملکرد شهرداری پرداخت و گفت که مجموع بدهی ثبت شده، ثبت نشده قطعی و احتمالی شهرداری تهران 52 هزار و 100 میلیارد تومان است.
نجفی گفته بود که انصاف و بی طرفی را در گزارش خود از وضعیت شهرداری رعایت کرده و اسناد تخلف های انجام شده در مدیریت شهری گذشته را به دستگاه قضایی ارسال کرده است.

**اظهارات افشانی
محمدعلی افشانی که مسئولیت شهرداری را پس از نجفی برعهده گرفت نیز 17 مهر امسال با حضور در جلسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی میزان بدهی شهرداری تهران به بانک ها و پیمانکاران را 56 هزار میلیارد تومان عنوان کرد.
به گفته وی در آن مقطع زمانی، شهرداری تهران حدود 20 هزار میلیارد تومان بدهی به سیستم بانکی داشته و مابقی بدهی به پیمانکاران است.
گرچه رقم های اعلامی درباره این بدهی ها تفاوت هایی دارند اما همگی افزون بر 50 هزار میلیارد تومان اعلام شده اند.

**مطالبات پیمانکاران
سرپرست سابق معاونت مالی و اقتصادی شهری شهرداری تهران چندی پیش درباره خصوص میزان بدهی پیمانکاران به خبرنگار ایرنا گفته بود: عمده بدهی های شهرداری به پیمانکاران رقمی حدود 12 هزار میلیارد تومان است که مربوط به سال های 92 تا 96 است و بازپرداخت آنها به صورت اولویت بندی شروع شده است.
نگین تاجی افزود: ابتدا دیون 100 میلیون تومان سال 94 به قبل تسویه شد و اکنون در حال پرداخت دیون 100 تا 500 میلیون تومان که مربوط به قبل از سال 94 است، هستیم.
وی با اشاره به اینکه حدود 70 درصد پرداخت دیون 100 تا 500 میلیون تومان (قبل از سال 94) انجام شده اظهارداشت: تا پایان آذر امسال 22 هزار و 430 میلیارد ریال پرداخت شده است.

**شهرداری از برنامه عقب است
این درحالی است که عبدالحمید امامی سرپرست فعلی مالی و اقتصاد شهری با بیان اینکه از برنامه های خود عقب هستیم، گفته است: بیش از سه هزار و 200 میلیارد تومان از بدهی شهرداری تهران از ابتدای سال تاکنون پرداخت شده است.

**شهرداری چقدر سود بانکی وام های دوره قبل می دهد
محمود میرلوحی عضو شورای اسلامی شهر تهران می گوید: شهرداری روزانه فقط 17 میلیارد تومان سود بانکی باید پرداخت کند.
منظور میرلوحی تسهیلات بانکی است که در دوره گذشته گرفته شده و به علت پرداخت نشدن، سود بانکی به آن اضافه می شود.
محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز تاکید می کند که به دلیل دیون گذشته بانک ها از دادن تسهیلات جدید به شهرداری سرباز می زنند.
وی می گوید: ما برای گرفتن اعتبارات از بانک‌ها به اندازه کافی وثیقه داریم و می‌توانیم این کار را انجام دهیم و آن چیزی که مشکل ایجاد کرده است میزان بدهی‌های ما به سیستم بانکی است.
هاشمی خاطرنشان می کند: آئین‌نامه‌هایی در سیستم بانکی است که اگر یک ارگان به یک بانک‌ هم بدهکار باشد نمی‌تواند از سایر بانک‌ها هم وام بگیرد و لذا مانع اصلی ما برای استفاده از اوراق مشارکت بدهی‌های شهرداری به سیستم بانکی است که باید آن را از طریق مذاکره و بانک‌ها حل کنیم.

**واکنش ها علیه قالیباف
واکنش ها به اظهارات اخیر قالیباف که میزان اعلام شده بدهی ها را دروغ بزرگ خوانده همچنان ادامه دارد و طی چندروز اخیر اعضای شورا به این موضوع پرداختند و خواهان اقدام مناسب کمیسیون حقوقی شورا علیه قالیباف شدند.
قالیباف همچنین گفته بود که در پایان شورای چهارم گزارش بدهی‌ها و دارایی‌های شهرداری تهران به تصویب شورای شهر رسید و بر اساس آن بدهی شهرداری تهران حدود 16 هزار میلیارد تومان بوده که 14 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به شهرداری است.
میرلوحی عضو شورای شهر تهران که در گیر و دار پرونده قضایی نیز به علت شکایت قالیباف از خودش است گفته است:
ادبیات شهردار اسبق تهران در برنامه تلویزیونی سخیف بود و مدیریت شهری اعم از محمدعلی نجفی، افشانی و حناچی و اعضای شورای شهر را محکوم به دروغگویی کرد؛ بنده از بخش حقوقی شورا درخواست کردم که در اقدامی حقوقی موضوع را پیگیری کند.
وی همچنین از مسئولان صداو سیما درخواست کرد که فرصتی به شورا و شهرداری بدهند تا با حضور در رسانه ملی به این صحبت‌ها پاسخ بدهند.
این عضو شورای شهر تهران با انتقاد از عملکرد رسانه ملی گفت: از صدا و سیما گله دارم چرا که همچنان قالیباف را شهردار تهران می‌داند این در حالی است که در دهه فجر تعداد زیادی پروژه عمرانی افتتاح و بهره‌برداری شد ولی صداوسیما به این موضوع نپرداخت.
وی تاکید کرد: براساس گزارش معاون سابق مالی شهرداری رقم بدهی این نهاد 56 هزار میلیارد تومان است و این بدهی‌ها شامل بدهی به بانک‌ها، پیمانکاران و احکام قضایی است.
عضو کمیسیون بودجه شورای شهر تهران نیز گفت: حناچی باید لیست پیمانکاران را بدهد تا مشخص شود میزان بدهی به پیمانکاران و بانک‌ها چقدر است.
از سوی دیگر حسن خلیل آبادی عضو دیگر شورای شهر تهران هم در حساب توئیتر خود در واکنش به سخنان قالیباف در یک برنامه تلویزیونی نوشت: «در دوره گذشته شخصی می‌گفت صدای اعتراض مردم، نوار است و حالا می‌گویند بدهی دروغ است. دیوار حاشا هم بلند است. سری به خیابان بهشت بزنید تظاهرات مکرر طلبکاران شهرداری دروغگو را مشخص می‌کند. البته بلاتشبیه! »
رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز دیروز در صحن علنی شورا گفت: به نظر می‌رسد سخنان شهردار سابق در صداوسیما ظلم به شورای جدید و شهرداری تهران است.
وی ادامه داد: لازم است صداوسیما فرصت پاسخگویی به سخنان شهردار سابق تهران را به شورای شهر و شهرداری بدهد.

**مشکلات شهرداری و گرفتاری شهروندان
آنچه اما اینک اهمیت دارد موضوع توسعه شهری و آسایش پایتخت نشینان است؛ دعوا بر سر رقم بدهی های شهرداری درحالی است که مدیران پایتخت می گویند به علت مشکلات مالی نتوانسته اند آنچنان که مدنظر داشته اند در توسعه حمل و نقل عمومی موفق باشند.
حناچی امروز گفته است: نسبت به وجود مشکل در برخی خطوط حمل و نقل عمومی آگاهم که از این بابت شرمنده مردم هستم.
در این شرایط که کاهش آلودگی هوا و نیز ترافیک تهران ارتباط مستقیم به تزریق اعتبار برای توسعه خطوط مترو و اتوبوسرانی دارد، ضرورت دارد همه نهادهای حاکمیتی کشور پای کار بیایند و همت کنند تا پایتخت از امکان زیست مناسب برخوردار باشد.
و آنچه مسلم است اینکه وجود بدهی انبوه از گذشته بر شانه های شهرداری تهران حرکت توسعه شهری پایتخت را کند خواهد کرد و مدیران کنونی شهری نگران این موضوع هستند زیرا می گویند که در تصویری که از عملکرد این دوره مدیریت شهری نزد افکارعمومی برجا می گذارد تاثیرگذار است.
محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران دیروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه 97 سال قضاوت مردم نسبت به مدیریت شهری است گفت: مطالبات مردم از مدیریت شهری جدی و شاید به همین دلیل طی چند روز گذشته اتفاقات غیرعادلانه ای علیه شورای شهر و شهرداری تهران افتاده است.
وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که مدیریت شهری با واقع گرایی و عملگرایی بتواند از این تجربه سخت عبور و انتظار مردم تهران را برآورده کند.

گزارش از مهدی مقدر
تهرام/9343/ 1008
انتهای پیام

نظر شما