شناسهٔ خبر: 31246299 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

قاسمی در نشست خبری:

اروپایی‌ها بارها به ما گفته‎اند مخالف سیاست یکجانبه‌گرایی آمریکا هستند/ صریح به اروپا اعلام کردیم صبر مردم و دولت ما حدی دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: به صراحت به اروپا اعلام کردیم، مردم و دولت ما صبر و تحملشان تا حدی است و لازم است موضوع ساز و کار مالی را با سرعت پیش ببرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو،بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.

وی در ابتدای این نشست خبری، حادثه تروریستی در استان سیستان و بلوچستان را محکوم و شهادت تعدادی از مرزبانان جمهوری اسلامی که جان خود را برای این آب و خاک تقدیم کردند، تسلیت گفت و ابراز امیدواری کرد که دیگر شاهد این وقایع تلخ در مرزهای شرقی با پاکستان نباشیم.

* به صراحت به اروپا اعلام کردیم مردم و دولت ما صبر و تحملشان تا حدی است
سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره همراهی اروپا با ایران در بحث سازوکار مالی اینستکس گفت: فشارهای آمریکا ادامه دارد و این کشور به دلایل مختلف مخالف ادامه روابط ایران و اروپا و همکاری ایران با این مجموعه از کشورهاست و همچنان به کارشکنی‌های خود ادامه خواهد داد. ولی آنچه که در اروپا بیان شده بود اراده‌ و خواستی برای انجام این سازوکار است.

وی با بیان اینکه تا ثبت این سازوکار ما موفقیت لازم را از سوی اروپا ندیدیم، اظهار داشت: ثبت این ساز و کار با کندی بسیار پیش رفت، ثبت این سازوکار ابتدای کار است و خواست و توقع ما از اروپا اجرایی کردن هر چه سریعتر آن است. در هفته‌های گذشته و در روزهای آینده مذاکرات کارشناسی فشرده متشکل از وزارت خارجه و سایر دستگاه‌های اقتصادی را با کارشناسان اروپایی دنبال می‌کنیم. امیدوارم توقعی که وجود داشت و تاخیری که صورت گرفت در مرحله عمل با سرعت و درایت بیشتری پیش برود و اروپا بپذیرد برای این نوع همکاری‌ها باید تلاش بیشتری کند و نمی‌تواند با صرف زمان و از دست دادن زمان توقع داشته باشد که همه خواسته‌های خودش و توقعات خودش از جانب ایران اجرا شود. 

قاسمی تاکید کرد: به صراحت به اروپا اعلام کردیم مردم و دولت ما صبر و تحملشان تا حدی است و به آنها تأکید شده در این مرحله لازم است این موضوع را با سرعت و جدیت بیشتری به پیش ببرند.
این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین درباره سازوکار ایرانی هم گفت: این موضوع در بخش‌های ذیربط در ایران در حال بررسی است. مذاکرات کارشناسی در پاریس انجام شد و طی روزهای آتی هم مذاکراتی خواهیم داشت که نمایندگان ارگان‌های ذیربط در این گفت‌وگوها حضور خواهند داشت.

*برای ما قابل تحمل نیست که دولت و ارتش پاکستان نتوانند مانع این نوع شرارت‌ها در مرزها شوند

قاسمی درباره حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان و در پاسخ به این سؤال که به نظر می‌رسد پاکستان به دنبال پیوستن به ائتلاف‌ ضد ایرانی که عربستان و اسرائیل در حال راه انداختن آن هستند، می‌باشد و واکنش دستگاه دیپلماسی به این اقدامات دولت پاکستان، گفت: بعد از حادثه تلخ سیستان و بلوچستان که به شهادت عزیزان ما انجام شد، اقدامات اولیه لازم چه در اسلام آباد و چه در تهران دنبال شد، در تماس تلفنی وزیر خارجه پاکستان با ظریف این حادثه را محکوم کرد و درباره همکاری‌های بیشتر که مانع چنین اقدامات ناگواری شود، صحبت‌هایی شده است.

وی با بیان اینکه ملاقات‌های متعددی را در اسلام آباد و تهران داشتیم، خاطرنشان کرد: این موضوع با جدیت دنبال خواهد شد. برای ما قابل تحمل نیست که دولت و ارتش پاکستان نتوانند از این نوع شرارت‌ها و اقدامات تروریستی از درون خاک خودش نسبت به ایران جلوگیری کنند و امیدواریم این ماجرا با اراده بیشتر و تصمیم جدی‌تر در اسلام‌آباد حل و فصل شود و ما شاهد افزایش این نوع تنش‌ها در مرزهای شرقی خود نباشیم.

قاسمی اضافه کرد: من فعلا درباره پیوستن پاکستان به ائتلاف‌ یا ائتلاف‌هایی در منطقه صحبت نمی‌کنم، ما  منتظر نوع اقدامات و بیان راه‌حل‌هایی که قرار است دولت پاکستان ارائه کند، هستیم و در نهایت تصمیمات خود را خواهیم گرفت. علاقه‌مندی ما این بوده و خواهد بود که مرزهایمان با پاکستان مرز دوستی باشد و این نوع اقدامات با مرزهای صلح آمیز مغایر است. امید من این است که نهایتا دولت پاکستان بتواند و بخواهد بر این روایت تلخ یک نقطه پایان بگذارد و شاهد این نوع وقایع نباشیم.

* توصیه‌های رهبر معظم انقلاب درباره سیاست خارجی

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی درباره برنامه وزارت خارجه برای عملیاتی کردن بخش‌های سیاست خارجی بیانیه گام دوم انقلاب هم گفت: در حدود 15 توصیه در سیاست‌های جدیدی که توسط رهبر معظم انقلاب اعلام و گام دوم نامیده شد، درباره سیاست‌ خارجی مطرح شده است. تصورم این است بخش عمده‌ای از آنها از گذشته و در گذشته در حال اجرا بوده و باید با جدیت بیشتری و نگاه عمیق و دقیق‌تری این موارد پیگیری شود. 

وی با بیان اینکه این موضوع در کمیته‌ای در حال مطالعه است، اظهار داشت: ما سعی خواهیم کرد که به‌ عنوان مجری سیاست خارجی کشور همه این نکات را در فرآیندهای آتی سیاست خارجی و روابط دیپلماتیک در عرصه جهانی، بین‌المللی و منطقه‌ای با دقت تمام اجرا کنیم.

*بحث FATF هیچ ارتباطی با سازوکار اینستکس ندارد

به گزارش فارس، بهرام قاسمی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اینستکس گفت: انتقاد ما از کشورهای اروپایی پابرجاست و تاخیر داشتند، بحث FATF هیچ ارتباطی با سازوکار اینستکس ندارد و ایران کشوری نیست که شرطی بپذیرد و شرط پذیر نیست و در بیانیه اروپا هم پیوستن به این کنوانسیون به عنوان شرط مطرح نشده و آنچه مطرح شده توصیه است و نمی‌توانند در این خصوص شرطی را برای مطرح کنند.

قاسمی اضافه کرد: سازوکاری که مطرح شد بخش کوچکی از تعهدات کشورهای اروپایی است که خواهان ماندن ایران در برجام بودند و باید به تعهداتشان پایبند باشند و آنها را هر چه سریع‌تر بر خلاف گذشته، اجرایی کنند. اروپا موظف است و باید این سازوکار را فعال کرده و به مرحله اجرا بگذارد و امیدواریم هر چه سریعتر وارد مرحله اجرا شویم، ناامید نیستیم ولی باید دائم با آنها صحبت کنیم و بدانند که مواضع ما چگونه است و تحمل، صبر و ماندگاری ما در این حوزه تا چه حدودی می‌تواند ادامه یابد.

وی گفت: درباره FATF و لوایح سه گانه و پالمرو ما نظرات کارشناسی خود را به عنوان وزارت خارجه مثل مجلس و مثل دیگر ارگان‌های دولتی و دولت با صراحت بیان کردیم و تکرار می‌کنیم که تصویب این لوایح بدون در نظر داشت سازوکار مالی و بدون هیچ ارتباطی با بحث برجام به نفع کشور و مصالح مردم و اقتصاد و اقتصاد خارجی جمهوری اسلامی ایران است و امیدواریم مجمع تشخیص مصلحت نظام که امروز باید در این مورد تصمیم بگیرد و به هر دلیلی و علیرغم همه دلسوزی‌ها، تعهدات و افراد متعهدی که در آنجا هستند و علاقه‌مند به سرنوشت کشور هستند، تاکنون نتوانستند به جمع بندی لازم دست یابند، نهایتا تشخیص درستی را در این مجمع تشخیص داشته باشند و هر آنچه مصلحت مردم و کشور است را سریع‌تر تصویب کنند.

این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: ما نیازمند هستیم برخی از چرخه‌های ارتباطات بین‌المللی خود را روان‌تر کنیم تا بتوانیم آن بخشی که به دولت در ابعاد اقتصادی و خارجی مربوط می‌شود و همکاری‌های بانکی محقق شود.

*توقف کوتاه مدت وزیر خارجه هند در تهران

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر کوتاه وزیر خارجه هند به تهران و اینکه آیا ایران و هند در زمینه مبارزه با گروه‌های تروریستی در پاکستان همکاری خواهند داشت؟ گفت: روابط ما با کشورهای منطقه روابط مستقلی است و ما با هر کشوری براساس تاریخ و نوع روابط سیاست خارجی خود را دنبال می‌کنیم و اینها را در هم ادغام نکرده و به یک شکل و یکسان برخورد نمی‌کنیم.

وی افزود: روابطمان با هند دیرینه و بسیار خوبی است. همکاری‌های زیادی در حوزه اقتصادی داریم و هند به عنوان کشور مهم در حوزه صنعتی مطرح است. ارتباطات مردمی و معنوی بسیاری بین ما و مردم هند وجود داشته و خواهد داشت و این رایزنی‌ها، تماس‌ها و همکاری‌ها را داشتیم و احتمالا با توجه به نوع همکاری‌های جدید و بحث چابهار و دیگر مسائل منطقه قطعا رایزنی‌ها و تلاش‌های بیشتری را به صورت متقابل برای ارتقای سطح روابط خواهیم داشت.

قاسمی تصریح کرد: تروریسم به عنوان پدیده شوم در منطقه ما دامنگیر بسیاری است و مبارزه با آن نیاز به اجماع جهانی و همکاری همه جانبه کشورها در منطقه و سایر منطقه دارد و این موضوع می‌تواند به عنوان بحث اساسی بین ایران و هند مطرح باشد.

* ایران نمی‌تواند جای دیگران به کسی تعهدی بدهد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره تلاش دشمنان برای ایران هراسی و اظهارات جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس درباره مذاکرات با ایران در خصوص یمن، اظهار داشت: حرف و سخن گاهی با عمل و واقعیت همخوانی ندارد. یک فشار ناعادلانه در جهت ایران هراسی و فشار بر ایران وجود دارد که کانون‌های اشاعه آن نیز برای همگان آشناست.

وی افزود: آنچه درباره یمن وزیر خارجه انگلیس عنوان کرده که ایران و وزیر خارجه ایران تعهدی را درباره بحث یمن داده حرف اشتباهی بود. ما با همه کشورهای موثر در منطقه و بیرون منطقه درباره شرایط خاص یمن و فجایع انسانی که در آنجا رخ داد، صحبت کردیم. چند دور با کشورهای اروپایی گفت‌وگو‌ داشتیم که فضایی مناسب برای آتش بس و ارسال کمک‌های بشردوستانه ایجاد شود. تلاش‌های ایران به نشست استکهلم منجر شد و فکر می‌کنم صحبت «جرمی هانت» به تعهدی برمی‌گردد که  احتمالا برخی گروه‌ها در استکهلم داشتند و این سخن خطابش به ایران نیست، ایران نمی‌تواند جای دیگران به کسی تعهدی بدهد و این حرف غلط و اشتباهی است.

*روابط خارجی پاکستان و کشورهای همسایه به خودشان مربوط است

وی درباره سفر ولی‌عهد عربستان سعودی به پاکستان هم گفت: روابط خارجی پاکستان و کشورهای همسایه ما به خودشان مربوط است و در این خصوص توصیه‌ای به آنها نمی‌کنیم یا نمی‌توانیم دخالتی در مسائل داخلی آنها داشته باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد: البته کشورهای همسایه و دوستان ما باید به طور جدی متوجه طراحی‌های شیطنت‌آمیز و مخرب برخی کانون‌های معاند برای تحت تاثیر قرار دادن روابط آنها با ایران باشند.

قاسمی همچنین گفت که برخی کشورها اعلام آمادگی کرده‌اند که بعد از اجرایی شدن اینستکس از این سازوکار در روابطشان با ایران استفاده کنند و تصورم این است که هند هم یکی از این کشورهاست.

* اتهامی که FBI به شهروند آمریکایی وارد کرده

سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعای برخی رسانه‌های غربی مبنی بر اینکه افسر ضد اطلاعات نیروی هوایی آمریکا به نام «مونیکا ویت» در سال ۲۰۱۳ جذب سرویس‌های اطلاعاتی ایران شده، گفت: این خبرهای ایران‌هراسانه و ایران‌ستیزانه در رسانه‌های آمریکایی و برخی رسانه‌های دیگر زیاد است. من چنین اطلاعی ندارم، فکر می‌کنم خبر درستی نیست و فضاسازی رسانه‌ای و اتهامی است که FBI به یک شهروند آمریکایی مطرح کرده است. ما چنین اطلاعات و قراینی نداریم.

*سفر لاریجانی به پکن یک سفر پارلمانی و تنها برای رایزنی‌های پارلمانی نیست

به گزارش فارس، خبرنگاری با اشاره به سفر علی لاریجانی رئیس مجلس به چین و بی میلی چینی‌ها برای گسترش همکاری‌های اقتصادی با ایران، درباره آینده روابط تهران و پکن سؤال کرد که قاسمی پاسخ داد: چین یکی از شرکای ما در حوزه‌های مختلف بوده و خواهد بود و حجم همکاری‌های ما بسیار است. البته در همکاری با هر کشوری و در طیف‌های مختلفی که در همکاری‌ها بین کشورها می‌تواند وجود داشته باشد در مقاطعی می‌تواند به دلایل مختلف بین بخش‌های خصوصی و دولتی نارسایی، کمبودها و گلایه‌هایی وجود داشته باشد ولی ما آینده روابط با چین را با اهمیت تلقی می‌کنیم و امیدواریم این روابط بتواند در مسیر بهتری رو به جلو حرکت کند.

وی افزود: شاهدیم هیأت‌های بسیاری بین دو کشور تبادل می‌شود و سعی می‌کنند مسیر همکاری‌ها را در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی تسهیل کنند و سفر آقای لاریجانی به پکن که در رأس یک هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی انجام شده و یک سفر پارلمانی و تنها برای رایزنی‌های پارلمانی نیست، امیدوارم بتواند کمک بیشتری به روان شدن هر چه بیشتر این همکاری‌ها کند. این سفر مهمی است به خصوص با ترکیب هیأتی که ایشان را همراه می‌کنند و ملاقات‌هایی که در آنجا طراحی شده است و نتایج آن انشاءالله برای کشور و مردم سودمند باشد.

* صحبت‌های مرکل را جدی تلقی نمی‌کنم/نقش ایران در منطقه به روشنی مشخص است

خبرنگاری به اظهارات مداخله جویانه آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در کنفرانس امنیتی مونیخ درباره نقش ایران در منطقه اشاره کرد و نظر سخنگو را جویا شد که وی گفت: ایشان باید در این بخش اشتباه کرده باشد و نقش ایران در منطقه به روشنی مشخص است و همگان و دانایان که مسائل ایران را در حوزه اروپا دنبال می‌کنند به خوبی از نقش سازنده ایران در ثبات و امنیت منطقه آگاهند.

وی افزود: این نوع تفکرات القائات صهیونیستی و برخی کانون‌های مشخص و هیأت حاکمه آمریکاست که در جهت ایران هراسی تلاش کرده و هنوز تلاش می‌کنند و اخبار نادرست و جعلی را منتشر می‌کنند. تصور می‌کنم در درون آلمان افراد، اندیشمندان و سیاستمداران بسیاری هستند که به نقش اساسی ایران در مبارزه با تروریسم، امنیت و ثبات آگاه هستند و اقدامات و رفتار ایران چیزی نیست که پنهان بماند و کاملا روشن است و برای خانممرکل قضیه روشن است و من این صحبت‌ها را جدی تلقی نمی‌کنم و فکر می‌کنم سوء تفاهمی برای ایشان ایجاد شده باشد.

*اروپایی‌ها بارها به ما گفته و می‌گویند که مخالف این سیاست یکجانبه‌گرایی آمریکا هستند

خبرنگاری با اشاره به اظهارات ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ، درباره خواسته مشخص ایران از اروپا در مقابل یکجانبه‌گرایی آمریکا سؤال کرد که قاسمی پاسخ داد: آقای ظریف در این زمینه بسیار صحبت کرد. نگاه ما درباره اروپا و اینکه چه باید بشود و چه باید بکند، روشن است. نقش ایران در ایجاد ثبات و امنیت، در مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و جنایات سازمان یافته در مجموعه منطقه و جهان مثبت و سازنده است و در بحث برجام بنا به شهادت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران تعهداتش را به خوبی انجام داده و کشوری که به صورت مسئولانه و متعهدانه در جامعه جهانی نقش مثبت خود را ایفا کرده، انتظارش از دیگرانی که علاقه‌مندند ایران در برجام بماند و نقش پویای خودش را در این گونه موارد داشته باشد، این است که آنها هم به اندازه لازم از شجاعت، درایت و فهم شرایط جهانی و منطقه‌ای و اینکه آمریکا می‌خواهد جهان را به کدام سمت و سو بکشد و یکجانبه‌گرایی را در صور مختلف در جهان دنبال می‌کند، برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها بارها به ما گفته و می‌گویند که مخالف این سیاست یکجانبه‌گرایی آمریکا هستند، عنوان کرد: آنها باید برای مقابله با این سیاست‌ها و وضعیت خطرناکی که ادامه این سیاست می‌تواند برای جهان و منطقه داشته باشد، نقش تاریخی خود را به درستی انجام دهند.

قاسمی بیان کرد: احساس می‌کنیم اروپا علیرغم شعارهایی که بیان می‌کند در عمل نتوانسته است این شعارها را در مرحله عمل دنبال کند ولذا این گلایه‌مندی و انتقاد به کشورهای اروپایی نه در مورد ایران بلکه درباره نقش اروپا به عنوان مجموعه‌ای که مدعی همگرایی و اتحادیه و صدا دیگری در جهان است، وارد است که باید تلاش بیشتری را در این عرصه کند و هزینه‌هایی را برای مقابله با یکجانبه‌گرایی بپردازد و ایران به تنهایی قادر نخواهد بود برای همیشه و درازمدت چه در بعد مبارزه با تروریسم در منطقه و چه مسائل دیگر، هزینه‌های این مشکلات را پرداخت کند.

*هر آن چیزی که پاکستان باید بدان متعهد باشد و انجام دهد، با آن گفته شد

خبرنگاری از قاسمی پرسید که آیا وزارت خارجه از طریق مجامع بین‌المللی و سازمان ملل و اقامه دعوی علیه پاکستان در پی حادثه تروریستی اخیر در سیستان و بلوچستان در دستور کار دارد؟ که وی پاسخ داد: در روزهای اخیر رایزنی‌های بسیاری بین تهران و اسلام‌آباد در سطوح مختلف وجود داشته و ادامه می‌یابد و هر آن چیزی که پاکستان باید بدان متعهد باشد و انجام دهد، با آنها مطرح شد و در این سطح تلاش می‌کنیم و موضوع را دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: در بحث سازمان ملل و دیگران، تصورم این نیست که اقدام خاصی مطرح باشد. علاقه‌مندیم با پاکستان به عنوان همسایه، بتوانیم در رایزنی جدی و فشرده برای تعیین تکلیف وضعیت مرزها و اینکه چگونه می‌توانند انجام دهند و چه باید انجام دهند که امنیت افزایش یابد و شاهد این مشکلات نباشیم، به صورت مستقیم کار کنیم و فعلا در این فضا تلاش‌ها و تماس‌های طرف ایرانی در جریان است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اعزام هیأتی از پاکستان و دیدار با مسئولان مربوطه در پی اقدام تروریستی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: با پاکستان در تهران و اسلام آباد در تماس هستیم و این تماس از کانال‌های مختلف آغاز شده و مقامات پاکستان به سفارت ما پیشنهاداتی را برای برخی آمد و شدها ارائه کردند و منتظر تعیین تکلیف و نهایی شدن این پیشنهادات هستیم. فکر می‌کنم ظرف چند روز آینده بتوانیم اطلاعات بیشتری را اعلام کنیم.

* امیدواریم اروپا به تعهداتشان در برجام عمل کنند

به گزارش فارس، خبرنگاری با اشاره به اظهارات موگرینی در کنفرانس امنیتی مونیخ مبنی بر اینکه اگر کشورهای اروپایی نبودند تا الان برجام مرده بود، نظر قاسمی را جویا شد که وی گفت: این هم یک نظر است.اگر این سه کشور خارج می‌شدند یا ایران خارج می‌شد سرنوشت برجام چیز دیگری بود.

قاسمی ادامه داد: برجام وجود دارد و ایران به تعهداتش عمل می‌کند و امیدواریم حیات برجام صرفا در این شکل نباشد و اروپا و اتحادیه و سه کشور و دیگران بتوانند تعهدات ناشی از خروج آمریکا از برجام را که متعهد شده بودند، اجرا کنند تا بتوانیم از حیات برجام بهتر و دقیق‌تر صحبت کنیم.

* افزودن یا اضافه شدن برخی کشورها به روند آستانه نیازمند تفاهم سه کشور

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره آمادگی عراق و لبنان برای حضور در روند آستانه نیز گفت: تصمیم گیری درباره حضور کشورهای جدید به عنوان ناظر و نه عضو در روند آستانه، بحثی است که از گذشته مطرح بوده و کشورهای زیادی بعد از آنکه این روند را رو به رشد و پیشرفت و موفق یافتند، متقاضی حضور در این روند بودند که به دلایل خاصی میسر نشد و در نهایت این سه کشور هستند که باید بین خود تفاهم کنند که اعضای جدیدی به عنوان ناظر می‌توانند در جمع این سه کشور حضور یابند.

وی افزود: فکر می‌کنم مواضع همه کشورها درباره افزودن و اضافه شدن برخی کشورها به خصوص کشورهای منطقه و همسایه سوریه به عنوان ناظر نگاه مثبتی است و می‌تواند به مرحله اجرا برسد، ولی ملاک و شرط لازم تفاهم سه کشور ایران، روسیه و ترکیه بر سر این است که چه کشورهایی می‌توانند به عنوان عضو ناظر در مجموعه حضور داشته باشند یا نباشند.

* علاقه‌مندی هند برای پیوستن به اینستکس

خبرنگاری درباره افزوده شدن هند به سازوکار اینستکس سؤال کرد که قاسمی پاسخ داد: سازوکار اینستکس بعد از 9 ماه متولد شد، ولی دیر متولد شد و این گلایه و انتقاد نسبت به مجموعه اروپا مطرح است. اکنون مذاکرات کارشناسی دقیقی برای چگونگی اجرایی شدن این سازوکار مبادلات تجاری در حال انجام است. بحث اولیه این بوده که با ارقام مشخص و کشورهای مشخصی آغاز می‌شود و در نهایتا در صورتی که روند مطلوب و کارآمدی برای طرفین باشد، این امکان و شرایط مهیاست که دیگر کشورها بتوانند از این سازوکار استفاده کنند.

وی افزود: براساس خبری که دارم برخی از کشورها با اروپایی‌ها در این زمینه صحبت و اعلام آمادگی کرده‌اند که بعد از اجرایی شدن این سازوکار از این مکانیسم در روابطشان با ایران استفاده کنند. تصورم این است که هند یکی از کشورهایی است که علاقه‌مند است از این سازوکار استفاده کند و خواست خود را نیز بیان کرده است.

* برای هر وضعیتی آمادگی داریم

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره شدت گرفتن صحبت‌های ایران هراسی و اینکه آیا ایران خطر احتمالی جنگ را جدی گرفته؟ بیان کرد: با توجه به سیاست‌های خصمانه آمریکا و رژیم صهیونیستی، ما برای هر وضعیتی آمادگی داریم. ولی همه این سخنان بی ربط و نادرست را همان جنگ روانی شدیدی که توسط اینها علیه ایران برای تحت فشار قرار دادن ایران به برخی سازش‌ها مطرح شده، می‌دانیم.

وی تصریح کرد: امروز ایران از چنان توان و قدرتی در صحنه منطقه‌ای و جهانی برخوردار است که فکر می‌کنم اگر عقل و درایتی وجود داشته باشد کسی نسبت به این موضوع فکر نمی‌کند و به خودش اجازه ورود به این رویاهای ناپخته و بدون پشتوانه را نمی‌دهد.

*FATF به هیچ چیزی ربطی ندارد نه به برجام و نه موضوعات دیگر

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا در گفت‌وگو با طرف‌های اروپایی این بحث مطرح شده که نباید FATF را به عنوان شرط برای اینستکس مطرح کنند؟ که وی عنوان کرد: اروپایی‌ها و دیگران می‌توانند هر حرفی بزنند و می‌زنند ولی دلیلی بر درست و منطقی بودن این صحبت‌ها نیست. از نظر ما FATF به هیچ چیزی ربطی ندارد نه به برجام و نه موضوعات دیگری که ممکن است توسط اروپایی‌ها و دیگران مطرح شود. سازوکاری که اگر بخواهیم در صحنه جهانی حضور داشته باشیم، برای روان سازی کار ارتباطات تجاری و اقتصادی خودمان فکر می‌کنم باید به عنوان مکانیسمی که در جهان امروز وجود دارد و اکثریت کشورهای جهان به آن ملحق شده‌اند، آن را باید بپذیریم. 

وی گفت: خیلی سازوکارهای دیگری در جهان وجود دارد که شاید از نظر ما مشروعیت کافی نداشته باشد و ما آنها را صد در صدی و حداکثری مورد تأکید و قبول قرار نمی‌دهیم، ولی با آنها کار می‌کنیم چون بخشی از ماهیت جامعه جهانی است. آنچه اروپایی‌ها می‌گویند مثل بقیه مواضع و موضوعاتی است که گهگاهی به غلط به آن اشاره کرده‌اند. در مذاکرات با اروپا به صراحت مواضع خود را بیان کردیم.

* عملکرد معاونت دیپلماسی اقتصادی

وی درباره تشکیل معاونت دیپلماسی اقتصادی در وزارت خارجه و تاثیر آن بر پیشبرد اقتصاد کشور که سؤال خبرنگار دیگری بود اظهار داشت: اگر قرار نبود اثر و کارآمدی نداشته باشد، ایجاد نمی‌شد. با استفاده از تجارب پیشین تصمیم گرفته شد این معاونت ایجاد شود و یک سالگی آن را شاهدیم و اقدامات زیادی را انجام می‌دهد چه به کمک سفارتخانه‌های ایران و چه در تماس مستمر و دائمی که با دستگاه‌های اقتصادی کشور دارد و در تمام جلساتی که در مسائل کلان و خارجی و حتی مسائل داخلی اقتصادی کشور برگزار می‌شود، حضور دارد. یک پل ارتباطی بسیار خوب بین تهران و سیاست‌هایی که تصمیم گیری می‌شود با نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور است.

قاسمی ادامه داد: به دلایل خاص تحریم و شرایطی که به وجود آمد و مجبوریم از برخی از ابعاد تبلیغاتی کارهایی که انجام می‌دهیم بکاهیم. اقدامات ما در حوزه همکاری‌ها دشمنانی دارد و شاید کمتر سخن گفتیم و همکاران در این معاونت گام‌های بلندی را برداشتند و در دومین سال ورود این معاونت انشاءالله شاهد کیفیت هر چه بیشتری از آنها خواهیم بود.

*اینگونه نیست که اگر رایزن اقتصادی در دمشق نداریم قرار نیست کاری انجام دهیم 

همان خبرنگار پرسید که به عنوان مثال ما در سفارتمان در سوریه یک رایزن اقتصادی نداریم و در عراق هم بازار دست ترکیه و چین افتاد، که قاسمی بیان کرد: من نمی‌توانم از پشت تریبون صحنه عراق را ببینم و به شما بگویم همه عراق در اختیار ترکیه افتاده است. یک قضاوت ساده انگارانه است و چنین نیست، ما الان بیشترین صادرات را به عراق داریم و همکاری‌های گسترده‌ای با این کشور داریم. 

وی افزود: عراق یک کشور مستقل است و سیاست‌هایش را خودش تنظیم می‌کند که با ترکیه چه رابطه‌ای داشته باشد. ترکیه همسایه ماست و با آن همکاری‌های خوبی داریم. با عراق ما کار می‌کنیم و دیگران هم می‌توانند کار کنند. ما چیزی را از دست ندادیم و در حال کار هستیم. این کشورها ظرفیت‌های مشخصی دارند و ما هم ظرفیت‌های مشخصی داریم که با شناخت بیشتر می‌تواند این همکاری‌ها افزایش یابد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: اینگونه نیست که اگر ما رایزن اقتصادی در دمشق نداریم به این معنا باشد که قرار نیست کاری انجام دهیم و نمی‌توانیم انجام دهیم. نقش رایزنان اقتصادی و سفارتخانه‌ها مشخص است. آمد و شدها وجود دارد و اخیرا شاهد سفر معاون اول رئیس جمهور به سوریه بودیم و دوران بازسازی سوریه شروع شود، امیدواریم بخش خصوصی ایران در سوریه فعال شود و کارهای بیشتری را انجام دهیم.

 * سفیر آمریکا در آلمان گهگاهی پایش را از حد وظایفش فراتر می‌گذارد

انتقاد سفیر آمریکا در آلمان از دولت برلین برای برگزاری جشن سالگرد انقلاب ایران در برلین و حضور مقامات آلمانی سؤال دیگری بود که در این نشست پرسیده شد و سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: سیاست خصمانه آمریکا نسبت به ایران در صور و اشکال مختلف وجود دارد و طبیعی است سفیر آمریکا در آلمان هم که گهگاهی پایش را از حد وظایفش فراتر می‌گذارد، چنین مباحثی را مطرح کند و این به عهده دولت آلمان است که طبق کنوانسیون‌های موجود برخورد لازم را داشته باشد.

وی افزود: آمریکایی‌ها نسبت به ایران سخنان بیهوده خود را هر روز تکرار می‌کنند.

*در سوریه نیروهای مستشاری داریم، یگان و پایگاه نظامی نداریم

به گزارش فارس، خبرنگاری با بیان اینکه رسانه‌های اروپایی گزارش‌هایی را منتشر کردند از لشکر چهارم سوریه مدعی شدند بین نظامیان ایران و روسیه در روستایی در سوریه درگیری مسلحانه رخ داده است، نظر قاسمی را جویا شد که وی گفت: من در این زمینه خبری ندارم. درباره صحت این خبر هم هیچ نوع گزارشی دریافت نکردم. ما بارها تأکید کرده‌ایم در سوریه نیروهای مستشاری داریم، یگان و پایگاه نظامی نداریم.

وی افزود: این هم خبرسازی است به دلیل عصبیتی که برخی از پیشرفت روند آستانه داشتند و به انحای مختلف در این سالها تلاش کردند این روند را متوقف کنند و به خصوص نگران روابط رو به رشد ایران و روسیه هستند و با این نوع خبرسازی‌ها و خبر پراکنی‌ها سعی می‌کنند افکار منفی و نگران کننده‌ای را در افکار عمومی ایران یا منطقه ایجاد کنند و باید از این اخبار گذشت و آنها را خیلی جدی تلقی نکرد.

نظر شما