شناسهٔ خبر: 31246256 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

فواید شگفت انگیز تمشک سیاه

تمشک سیاه حاوی سطح بالایی از آنتی اکسیدان همچون آنتوسیانین است. آنتی‌اکسیدان‌ها به افراد در مقابله با اثر رادیکال‌های آزاد در بدن کمک می‌کنند

صاحب‌خبر -
شفاآنلاین> سلامت> تمشک سیاه یک افزودنی خوشمزه برای هر رژیم غذایی است. همچنین حاوی مواد مغذی ضروری و آنتی‌اکسیدان‌هاست. تمشک سیاه در بسیاری از نقاط جهان که آب و هوایی کوهستانی و معتدل دارند، رشد می‌کند.

به گزارش شفاآنلاین، در کشور ما نیز در اغلب نقاط و حتی در مناطق کوهستانی جنوب ایران رشد می‌کند. تمشک< Raspberries> سیاه در واقع بوته‌هایی خاردار است که در منطقه شمال ایران یک گیاه مهاجم در جنگل‌ها محسوب می‌شود و بیشتر در نقاطی از جنگل که خالی شده باشد رشد می‌کند اما در منطقه جنوب بیشتر در کنار چشمه‌ها و رودخانه‌ها حضور بیشتری دارد. ما در ادامه نگاهی به فواید بالقوه تمشک سیاه و همچنین روش‌های افزودن آن به رژیم غذایی صحبت خواهیم کرد.بعضی از فواید زیر با خوردن تمشک سیاه به دست می‌آید.

منبع فیبر

یک وعده ۱۰۰ گرمی از تمشک سیاه حاوی ۱۴ درصد میزان مجاز مصرف روزانه است. فیبر یک نوع کربوهیدرات است که بدن نمی‌تواند همانند سایر ملکول‌های دیگر قند به ملکول‌های کوچکتر تجزیه کند. فیبر نقش مهمی در تنظیم قند خون و جذب قند دارد. دو نوع فیبر در غذا وجود دارد، محلول و غیر محلول. فیبر محلول در آب حل می‌شود و با کاهش سطح قند خون ارتباط دارد و به شخص کمک می‌کند تا سطح کلسترول را در حد سالم نگه دارد. فیبر نامحلول در آب حل نمی‌شود اما گوارشی سالم را تامین می‌کند. تمشک سیاه حاوی هر دو فیبر محلول و نامحلول است.

ویتامین C

تمشک‌ها حاوی سطوح بالایی از ویتامین C هستند. یک وعده ۱۰۰ گرمی حاوی ۳۵ درصد از میزان توصیه شده روزانه مجاز ویتامین C است. انسان‌ها خودشان قادر به ساختن ویتامین C نیستند بنابراین لازم است که بخشی از یک رژیم غذایی< diet> یسالم باشد. ویتامین C در ساختن پروتئین دخالت دارد و برای تولید کلاژن برای بدن و انتقال دهنده‌های عصبی خاص لازم هستند. این فرآیندها برای بسیاری از عملکردهای بدنی ضروری هستند از جمله تسکین زخم. ویتامین C همچنین خواص آنتی‌اکسیدانی دارد در عملکرد سیستم ایمنی دخالت دارند.

مفید برای عملکرد مغز

یک تحقیق در سال ۲۰۰۹ مشخص کرد که موش‌هایی که تمشک سیاه مصرف کردند مهارت‌هایی تشخیصی بهتری در مقابله با گروه کنترل که تمشک مصرف نکرده بودند، داشتند. نویسندگان تحقیق پیشنهاد کردند که این می‌تواند به دلیل مواد شیمیایی موجود در تمشک‌ها به‌نام پلی‌فنل، باشد. تحقیقات بیشتری نیاز است تا مشخص کند که آیا این فواید برای انسان‌ها نیز وجود دارد یا خیر.

منبع آنتی‌اکسیدان‌ها

تمشک سیاه حاوی سطح بالایی از آنتی اکسیدان همچون آنتوسیانین است. آنتی‌اکسیدان‌ها به افراد در مقابله با اثر رادیکال‌های آزاد در بدن کمک می‌کنند. رادیکال‌های آزاد می‌توانند به سلول‌ها صدمه بزنند و به‌نظر می‌رسد ارتباط تنگاتنگی با فرایند پیری به علاوه سایر مشکلات سلامتی از جمله سرطان و بیماری قلبی دارند. بدن از آنتی‌اکسیدان‌ها برای کاهش صدمه‌ای که رادیکال‌های آزاد می‌توانند ایجاد کنند، استفاده می‌کند.

ویتامین K

تمشک‌ها یک منبع عالی از ویتامین K هستند. این ویتامین یک ماده ضروری برای انعقاد خون است که برای بهبود مناسب زخم ضروری است. همچنین سلامت استخوان با ویتامین K ارتباط دارد. با این حال لازم است که شخصی که در حال استفاده از رقیق‌کننده‌های خون است در مورد مصرف ویتامین K با پزشک خود مشورت کند.

ویتامین A

تمشک سیاه حاوی ویتامین A است که چندین وظیفه را در بدن بر عهده دارد. ویتامین A سیستم ایمنی بدن را حمایت می‌کند که با عفونت و بیماری مبارزه کند. این ویتامین همچنین رشد و حفظ استخوان‌ها و دندان‌ها را تامین می‌کند و پوست را سالم نگه می‌دارد. ویتامین A مسئول تولید رنگدانه‌ها در شبکیه جشم است و به تامین بینایی به‌ویژه در نور کم کمک می‌کند.آرمان

نظر شما