شناسهٔ خبر: 31244911 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون وزیر بهداشت؛

یک چهارم جمعیت کشور چاق هستند/آمار مرگ و میر بیماری های غیر واگیر

معاون وزیر بهداشت، با عنوان این مطلب که بیش از یک چهارم جمعیت ایران چاق هستند، گفت: سالانه ۳۰۰ هزار نفر در کشور به دلیل بیماری‌های غیرواگیر فوت می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، باقر لاریجانی، با اشاره به اینکه سالانه حدود ۳۰۰ هزار نفر در کشور به دلیل بیماری‌های غیرواگیر جان خود را از دست می‌دهند، افزود: یک چهارم جمعیت ایران چاق هستند و ۵۷ درصد مردم فعالیت فیزیکی ندارند و این مسائل سبب بروز بیماری‌های غیرواگیر می‌شود.

وی در کنگره «تهران پایتخت، تغییر دیابت»، اظهار داشت: بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت علل مرگ و میر در کشور است و در واقع ۳۰۰ هزار مرگ در سال به دلیل این بیماری‌ها به وقوع می‌پیوندند.

لاریجانی افزود: کشور ما بر اساس تعهد جهانی در جهت کنترل بیماری‌های غیرواگیر اقداماتی انجام داده است و در سطح وزارت بهداشت هماهنگی‌های خوبی صورت گرفته، ولی تنها وزارتخانه نمی‌تواند نتایج مؤثری را به همراه داشته باشد.

معاون وزیر بهداشت بااشاره به اینکه سند ملی در این زمینه در شورای عالی سلامت تصویب شد و رئیس‌جمهور نیز متعهد برای ادامه مسیر در این زمینه شده‌ است، گفت: مهار افزایش دیابت و چاقی از هدف‌های سند ملی پیشگیری و کنترل بیمارِ‌های غیرواگیر به شمار می‌رود.

لاریجانی با اشاره به اینکه ۴۰۰ میلیون نفر در دنیا مبتلا به دیابت هستند، گفت: نگرانی‌های زیادی در جهان در مورد افزایش چشمگیر دیابت وجود دارد و در واقع شیوع دیابت در حال افزایش است و یک تهدید جدی برای سلامت مردم به شمار می‌رود. 

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: دیابت پنجمین علل مرگ و میر در ایران است و شیوع دیابت در کشور ما بیش از ۱۰ درصد مردم ما مبتلا به این بیماری هستند. 

وی با بیان اینکه ۲۹۰ بیماری و ۶۰ عامل خطر بیماری‌زا در تمام استان ها مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: شرایط به لحاظ این بیماری‌ها در همه کشور خوب نیست و برخی از استانها وضعیت نامطلوب‌تری دارند. 

لاریجانی بیان داشت: دیابت در افراد بالای پنجاه سال بالا است و ۵۰ درصد این افراد یا دیابت دارند و یا زمینه ابتلا به این بیماری در آنها وجود دارد، همچنین دیابت در نقاط مرکزی کشور شیوع بالاتری دارد.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۰ درصد هزینه‌های بهداشتی و درمانی کشور صرف دیابت و هزینه‌های ناشی از آن می‌شود، گفت: در تهران به دلیل افزایش آگاهی بهبود رتبه در کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری داشته‌ایم البته در برخی مناطق تهران همچون منطقه ۱۲، ۱۶ و ۲۰ بیتشرین مرگ و میر ناشی از قلبی و عروقی که دیابت می‌تواند زمینه آن باشد وجود دارد. 

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: باید برای تهران استراتژی روشنی در مقابله با این بیماری داشته باشیم. بیش از یک چهارم جمعیت ایران چاق هستند و ۵۷ درصد از مردم فعالیت فیزیکی ندارند، حدود ۳۰ درصد فشار خون دارند و ۲۵ درصد گرفتار چربی خون هستند. 

لاریجانی گفت: شیوع دیابت در کشور بیش از ۱۰ درصد است و این بیماری در زنان بیشتر از مردان است. 

وی اظهارداشت: پوشش درمان دیابت در تهران در گروه‌های سنی پایین کمتر است و تلاش جهت توسعه مراکز درمان دیابت در حال انجام است. 

لاریجانی در پایان خاطرنشان کر د: خوشبختانه کشور ما رتبه نخست منطقه و رتبه دوم جهان را برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر کسب کرده است و تلاش می‌ کنیم موفقیت‌های بیشتری در این زمینه حاصل شود. 

نظر شما