شناسهٔ خبر: 31244829 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رئیس کل انجمن حمایت از بیماران دیابتی:

مصرف سرانه شکر در ایران 6 برابر متوسط جهانی/آمار بالای قطع پای دیابتی‌ها در ایران

رئیس کل انجمن حمایت از بیماران دیابتی با اشاره به دو علت عمده ابتلا به دیابت،‌گفت:‌مصرف سرانه شکر در ایران 6 برابر متوسط جهانی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، شکور امیدی در نشست خبری که در ارتباط با موضوع دیابت و راهکارهای حمایت از این بیماران برگزار شد، اظهار داشت: بر اساس برخی از بررسی‌های انجام گرفته حدود ۱۰ درصد از جمعیت ایران و رقمی معادل ۸ میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند که ۳ میلیون از این افراد شناسایی شده و بسیاری از مبتلایان از بیماری خود خبر ندارند.

وی با بیان اینکه بر اساس برخی بررسی‌ها آمار مبتلایان به دیابت حتی تا ۲۰ درصد از جمعیت کشور می‌رسد و در استان یزد ۲۶ درصد دیالیزی و در قزوین ۱۸ درصد دیالیزی داریم و این مؤید آمار بیشتر مبتلایان به دیابت است.

رئیس کل انجمن  حمایت از بیماران دیابتی ادامه داد: ژنتیک و عوامل محیطی دو علت عمده مبتلا به دیابت است که سهم وراثت ۱۰ درصد و عوامل محیطی ۹۰ درصد است. بنابراین موضوعاتی مثل چاقی و عدم تحرک و نداشتن آرامش سبب بروز و شدت دیابت می‌شود.

امیدی با بیان اینکه کنترل دیابت در کاهش مرگ و میر ناشی از آن بسیار اهمیت دارد، گفت:‌ آمار مرگ و میر ناشی از دیابت در کشور ما ۶ برابر برخی از کشورهای مشابه است و این مسئله مؤید ضرورت افزایش آموزش‌ها در این زمینه است.

وی  بیان داشت: بسیاری از کشورها آمار بالای دیابت دارند ولی با ارتقاء آگاهی موفق به کنترل و کاهش مرگ و میر آن شده‌اند، گفت: نبود آگاهی و عدم کنترل بیماری سبب می‌شود بسیاری از این بیماران دچار قطع پا شوند و متاسفانه قطع پای دیابتی در کشور ما در میان کشورهای منطقه زیاد است.

رئیس کل انجمن  حمایت از بیماران دیابتی خاطرنشان کرد: ایرانی‌ها ۶ برابر متوسط جهانی شکر مصرف می‌کند و این مسئله آنها را در معرض ابتلا به دیابت قرار می‌دهند.

امیدی گفت:‌دیابت بیشتر یک محدودیت به شمار می‌رود تا یک بیماری بنابراین همه افراد بالای ۲۰ سال باید تست قند خون دهند و در صورتی که دو بار قند ناشتای آنها از ۱۲۶ بالاتر باشند در آستانه ابتلا به دیابت هستند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها و پادگان‌ها همچنین کارخانه‌ها از جمله مکان‌هایی هستند که تست قند خون افراد در آن باید اندازه‌گیری شود، گفت: این مسئله در پیشگیری از دیابت می‌تواند بسیار مؤثر باشد. همچنین طی تفاهم نامه‌ای با کمیته امداد قرار شده بحث آموزش و درمان بیماران دیابتی را با همکاری این نهاد انجام دهیم.

رئیس کل انجمن  حمایت از بیماران دیابتی  گفت:‌انجام برنامه‌های انجمن در راستای سیاست مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بیماری رنجی غیر از رنج بیماری نداشته باشد، است، گفت: دولت به تنهایی نمی‌تواند به ویژه در شرایط کنونی اقدامات لازم را برای حمایت از بیماران انجام دهد. بر همین اساس سازمان‌های مردم نهاد به این مسئله ورود یافتند ولی متاسفانه دولت سازمان‌های مردم نهاد را بها نداده و آن را رقیب خود می‌داند.

امیدی خاطرنشان کرد: حمایت سازمان‌های بیمه‌گر از بیماران دیابتی همچنین حمایت دولت از سازمان‌های مردم نهاد مرتبط با این بیماران جهت ارائه هر چه بهتر خدمات به این افراد لازم است.

انتهای پیام/

نظر شما