شناسهٔ خبر: 31244764 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت جهاد کشاورزی | لینک خبر

بخش شیلات ایران دارای مزیت رقابتی است/نقش آبزیان در سبد پروتئین کشور

صاحب‌خبر -

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که بخش شیلات ایران دارای مزیت رقابتی است، خواستار جهت گیری آن در نقش آفرینی مشخص در سبد پروتئین مردم شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مهندس علی اکبر مهرفرد امروز دوشنبه در مراسم شیلات ایران در چهل سالگی انقلاب اسلامی و آیین تکریم دکتر حسن صالحی رییس سابق سازمان شیلات، گفت: یکی از مزیت های شیلات ایران، رقابتی بودن آن است به طوری که صادرات این حوزه 4 برابر میزان وارداتش است.

وی افزود: با توجه به نیاز پروتئینی کشور و محدودیت در تولید گوشت قرمز باید ببینیم نقش آبزیان در سبد پروتئین کشور چقدر است و سازمان شیلات در تامین پروتئین مورد نیاز مردم باید هدف گیری و جهت گیری جدیدی داشته باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: شیلات در فضای تنظیم بازار نیست زیرا فعالیتی رقابتی است و اگر این سازمان نقش مشخصی در سبد پروتئین کشور ایفا کند، متعهد خواهد شد که مسولیت سنگینی است.

وی با بیان این که به دلیل شرایط اقلیمی، علوفه در کشور به میزان مورد نیاز تولید نمی شود، اظهار داشت: به دلیل محدودیت در تولید علوفه، ما نمی توانیم بیشتر از این گوشت فرمز تولید کنیم.

مهرفرد اشاره کرد که سالانه از 950 هزار تن گوشت قرمز مورد نیاز، 100 تا 150 هزار تن آن وارد کشور می شود و سالانه دو میلیون و 200 هزار تن تولید مرغ داریم.

وی افزود: هر چند ظرفیت تولید گوشت مرغ در کشور 3 میلیون تن است، اما در زمینه خوراک دام و طیور وابستگی داریم.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی میزان وابستگی خوراک دام و طیور به دو قلم کنجاله سویا و ذرت را 94 درصد عنوان کرد و افزود: در سال گذشته 7.5 میلیون تن ذرت وارد کشور شد.

وی ادامه داد: به علت آب بر بودن ذرت، واردان این محصول در سال های آینده نیز ادامه خواهد یافت، هر چند برنامه داریم که کنجاله کلزا را هم وارد خوراک دام کنیم.

مهرفرد در همین حال از زحمات و دستاوردهای دکتر حسن صالحی رییس سابق سازمان شیلات ایران تقدیر کرد و گفت: مدل مدیریتی دکتر صالحی مدل مناسبی در دولت بوده و خاطره فعالیت ها و دستاوردهای او در یاد ملت ایران زنده خواهد ماند.

نظر شما