شناسهٔ خبر: 31244756 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت جهاد کشاورزی | لینک خبر

ضرورت جوانگرایی در حوزه مدیریت بخش کشاورزی و شیلات کشور/صادرات محصولات آبزی نسبت به اول انقلاب 45 برابر شده است

صاحب‌خبر -

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی دستاوردهای شیلات ایران را مثبت ارزیابی و در عین حال بر جوانگرایی در حوزه مدیریت این حوزه تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مهندس جوادی امروز دوشنبه در مراسم شیلات ایران در چهل سالگی انقلاب اسلامی و آیین تکریم دکتر صالحی رییس سابق سازمان شیلات، ضمن تقدیر از کارنامه موفقیت آمیز وی گفت: هرم سنی مدیران بخش کشاورزی باید ساماندهی شود.

وی افزود: ما باید برای شکاف سنی مدیران در پست های ارشد و میانی ادارات و ساماندهی هرم سنی کاری کنیم و اجازه دهیم افراد جوانتر در آینده کشور نقش آفرینی کنند.

جوادی با بیان این که افزایش سرانه مصرف آبزیان از یک کیلوگرم ابتدای انقلاب به حدود 11 کیلو گرم کنونی، نشان می دهد که تلاش های زیادی در سازمان شیلات انجام شده است،گفت که این فعالیت ها و تلاش ها باید در ادامه مضاعف شود.

وی تصریح کرد: بخش کشاورزی از برنامه ششم توسعه عقب نیست اما باید کارهای بیشتری با همدلی تمام دست اندرکاران با وجود سختی ها و ناملایمات کنونی که کشور با آن مواجه شده است، صورت گیرد.

در این مراسم قائم مقام سازمان شیلات ایران نیز با ارایه گزارشی از دستاوردهای چهل ساله حوزه شیلات گفت: کل تولیدات شیلات ایران ظرف 4 دهه اخیر 40 برابر شده است .

سیف اله حقیقی با بیان این که مجموع تولیدات شیلاتی در ابتدای انقلاب 32 هزار تن بوده است، اظهار داشت: با مجموع اقدامات و سیاست های این حوزه، تولیدات شیلاتی کشور در سال 96 به رقم یک میلیون و 200 هزار تن رسید.

وی میزان صید و صیادی در سال 57 را 29 هزار تن و در سال 96 بیش از 724 هزار تن عنوان و تصریح کرد: در حوزه صید و صیادی ظرف چهل سال از رشد 24 برابری برخوردار هستیم.

حقیقی همچنین میزان آبزی پروری را در سال 57 حدود 320 هزار تن عنوان کرد و اذعان داشت: این رقم در سال 96 به حدود 477 هزار تن رسیده که 147 برابر نسبت به سال 57 رشد داشته است.

وی در ادامه به پرورش ماهی در قفس نیز اشاره و خاطر نشان کرد که در سال 96 تولید در این حوزه 14 هزار و 50 تن بوده است.

قائم مقام سازمان شیلات ایران افزود: تکثیر و پرورش ماهیان زینتی سال 57 صفر بوده اما در سال 96، 244 تن از این نوع ماهی در کشور تولید کرده ایم.

وی ارزش صادرات محصولات شیلاتی در سال 57 را 11 میلیون دلار، در سال 91 حدود 261 میلیون دلار و در سال 96 بالغ بر 507 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: صادرات شیلات ایران نسبت به ابتدای انقلاب رشد 45 برابر داشته است.

تامین غذا در شرایط تحریم آسان نیست

در این مراسم،رئیس سابق سازمان شیلات ایران با بیان این که تامین غذا در شرایط تحریم کار آسانی نیست،گفت که با این حال کارهای بزرگی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

دکتر حسن صالحی ضمن تقدیر از وزیر جهاد کشاورزی به خاطر حمایت ها از حوزه شیلات،گفت : اجرای طرح احیای 550 هزار هکتار از اراضی استان های خوزستان و ایلام،طرح 46 هزار هکتاری آبیاری با لوله به دشت سیستان،خودکفایی در گندم و شکر و توسعه آبزی پروری از اقدامات مهمی هستند و اگر ما این تولیدات را نداشتیم اکنون وارد کردن این محصولات آسان نبود.

وی بر صید و آبزی پروری مسئولانه تاکید کرد و اظهار داشت:کمیسیون صید تون ماهیان اقیانس هند،ایران را به دلیل صید مسئولانه در رتبه بالا در جهان قرار داده است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی اذعان داشت: ایران در بازسازی ذخایر،صید و آبزی پروری مسئولانه در دنیا حرف برای گفتن دارد و محققان شیلات در مجامع بین المللی مایه افتخارمان هستند.

صالحی با بیان این که صید معیشتی و ستنی در حوزه محدودی از سواحل آب های کشور انجام می شود، تصریح کرد: ماامروز به آب های دور قدم گذاشته ایم که به معنای رشد و تولید دیگر است.

وی گفت: موسسه تحقیقات علوم شیلاتی اکنون مطالعه در زمینه صید در آب های دور و با عمق 400 تا 800 متر را آغاز کرده است.

صالحی در عین حال از آبزی پروران،صیادان،فعالان در حوزه زنجیره فرآوری،محققان و کارشناسان شیلاتی و مدیران و مسئولان برای فعالیت ها در این چهار دهه قدردانی کرد.

نظر شما