شناسهٔ خبر: 31244740 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سایه سنگین تحولات خاورمیانه بر کنفرانس مونیخ

تهران -ایرن ا- پنجاه و پنجمین کنفرانس امنیتی مونیخ در حالی روز یکشنبه به کار خود پایان داد که این کنفرانس طی دو روز اخیر به طور عمده بر تحولات مربوط به خاورمیانه از جمله موضوع توافق هسته ای ایران، مسئله ادلب سوریه، تحریم‌ قطر و مسئله سازش میان فلسطین و رژیم صهیونیستی تمرکز داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا کنفرانس امنیتی مونیخ که جمعه عصر کار خود را با شرکت بیش از 600 تن از سران و مقامات ارشد و شخصیت های سیاسی و تجاری از سراسر جهان آغاز کرده بود، روز گذشته (یکشنبه) در حالی پایان یافت که سایه سنگین مسائل و موضوعات مهم خاورمیانه بر این کنفرانس به وضوح دیده می شد.
گرچه هدف اصلی این نشست بررسی مسائل و موضوعات مربوط به صلح و امنیت جهان است، اما به سبب سیاست های دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در عرصه بین المللی و منطقه ای، جهان شاهد اختلافات عمده ای میان واشنگتن و متحدان اروپایی اش در این کنفرانس بود. طی آخرین روز از این گردهمایی خاورمیانه و مسائل و مشکلات آن محور اصلی گفت و گوها میان سران کشورها بود.

**توافق هسته ای ایران (برجام)
محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ از برنامه مشروع موشکی ایران برای دفاع از خود قاطعانه دفاع کرد.
وی ضمن اینکه سیاست های غرب در فروش سلاح و همچنین معیارهای دوگانه آن را در زمینه حقوق بشر رد کرد، گفت: اجازه دهید حقوق بشر شما را فراموش کنیم چون با پرونده قتل خاشقچی این موضوع به گوشه طاقچه گذاشته شد.
ظریف درباره تحرکات اروپایی ها در خصوص برجام نیز یادآور شد:در عمل باید اقدامات بیشتری انجام دهند. اگر روزی آمریکایی‌ ها به اروپا بگویند باید رابطه تجاری خود را با چین قطع کنید، آن‌ها چه می‌کنند؟ همان کار را الان انجام دهید. چرا که اگر در برابر یک زورگو نایستید، زورگوتر می‌شود.

**کمک های ایران در دوران تحریم قطر کارساز بود
محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر در کنفرانس مونیخ هم با حمایت از روابط گسترده دوحه - تهران گفت : از ایران برای کمک هایش به دوحه در دوران تحریم قدرانی کرد .
این مقام قطری تاکید کرد: پس از تحریم قطر به فضای پروازی و مسیر تجاری نیاز داشتیم، آنها (کشورهای تحریم کننده) مرز هوایی خود را به روی ما باز گذاشتند و ما از این مسئله سپاسگزاریم.
وی با اشاره به اقدامات برخی کشورها در ایجاد اختلاف میان همسایگان و کشورهای منطقه اظهار داشت: امنیت منطقه خاورمیانه در خطر است و هیچ همکاری بین کشورها وجود ندارد.

** حل مسئله فلسطین و اسرائیل راه درازی در پیش دارد
عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه عربستان با حضور در کنفرانس امنیتی مونیخ در پاسخ به اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مورد لزوم پذیرش معامله قرن توسط کشورهای عربی گفت که حل اختلاف بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها راه طولانی را در پیش دارد.

** روسیه به تروریست ها در ادلب آتش بس نمی دهد
سرگئی ورشینین معاون وزیر خارجه روسیه هم در آخرین موضع گیری این کشور در خصوص گروه های تروریستی در ادلب واقع در شمال غرب سوریه گفت: ما به آنان اعلام آتش بس نمی کنیم و به زودی آنان را هدف حملات خود قرار خواهیم داد.
وی با بیان اینکه گروه های تروریستی تهدید مشترک برای همه هستند، افزود: مشکل در ادلب بسیار جدی و بزرگ است.
معاون وزیر خارجه روسیه همچنین گفت که اوضاع منطقه شمال شرق سوریه پس از خروج نیروهای آمریکایی باید با مذاکره دمشق و کردهای سوری حل شود و روسیه از این مذاکرات حمایت می کند.

**تمایل عراق و لبنان برای پیوستن به نشست آستانه
معاون وزیر امور خارجه روسیه در حاشیه کنفرانس مونیخ اعلام کرد که کشورهای عراق و لبنان علاقه مند هستند به عنوان ناظر در روند مذاکرات آستانه شرکت کنند.
وی گفت: درخواست نمایندگان این کشورها طبیعی است چرا که آنها به عنوان همسایگان سوریه به دنبال ثبات و حل و فصل بلند مدت بحران در این کشور هستند.

**واشنگتن به دنبال ترغیب اروپا برای ارسال نیرو به سوریه
لیندسی گراهام سناتور جمهوریخواه آمریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که ستاد مشترک ارتش این کشور در حال مذاکره با سران کشورهای اروپایی برای اعزام نیروهای تازه نفس به منطقه است.
منابع آگاه نیز در این باره گفته اند در صورت موافقت اروپا با این خواسته، آمریکا حاضر است 200 تن از نظامیان خود را برای کمک به این نیروها در شمال شرق سوریه نگه دارد.

**وضعیت ادلب باید مطابق با معیارهای حقوق بشری حل و فصل شود
سرگئی لاوروف در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: در اجلاس سران ایران، روسیه و ترکیه در سوچی، طرفین توافق کردند که نظامیان روس و ترکیه با موافقت دولت سوریه چند منطقه در محدوده امن ادلب تعیین و در آن به طور مشترک گشت زنی کنند.
وی بیان اینکه ما نمی توانیم برای همیشه این کانون تروریسم را تحمل کنیم، اظهار کرد: تعیین چگونگی حل این مساله برعهده نظامیان است.

** وزیر خارجه عمان: روابط ما با ایران ادامه دار و پایدار است
یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: ما روابط خود را با ایران ادامه خواهیم داد و همه برادرانمان در کشورهای حاشیه خلیج فارس این مسئله را می دانند.
کنفرانس دفاعی و امنیتی مونیخ از سال 1963میلادی تاکنون هرسال در این شهر آلمان برگزار شده و هدف کنفرانس، گفت وگوی مسؤولان و رؤسای سیاسی، اقتصادی، علمی و نظامی سراسر جهان درباره حفظ صلح و برقراری امنیت است.
کنفرانس امنیتی مونیخ که بزرگ‌ ترین و مهم‌ ترین نشست برای رایزنی درباره بحران‌های سیاسی و نظامی جهان و چاره‌جویی برای آنهاست، امسال در شرایطی آغاز به ‌کار کرد که مسائل مهمی از جمله رویارویی دولت واشنگتن با ایران بر سخنرانی ها و حاشیه های این کنفرانس سایه انداخته بود.
کارشناسان و گزارش رسانه ای حاکی از آن است که این دوره از کنفرانس مونیخ یکی از پراختلاف ترین و چالش برانگیزترین دوره ها در تاریخ برگزاری آن بوده است.
خاورم**9329*1436*

نظر شما