شناسهٔ خبر: 31244575 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

ابوالفضل مظاهری

مانیفست فکری حرکت جوانان در دهه پنجم انقلاب

مسیر حرکت انقلاب اسلامی ایران در چهل سال آینده توسط رهبر معظم انقلاب تبیین شد و اکنون سند روشنی برای این مسیر در اختیار کارگزاران و البته جوانان این مرزوبوم قرارگرفته است.

صاحب‌خبر -

خبرنامه دانشجویان ایران: ابوالفضل مظاهری*// توصیه‌های رهبری به آینده‌سازان ایران اسلامی، تعیین‌کننده جهت فعالیت‌های خودجوش جوانان در دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی شهرها و روستاهاست. حرکت جهادگونه و توجه بیش‌ازپیش به‌شتاب علمی کشور، تداوم مطالبه عدالت و آرمان‌خواهی در زمینه مبانی و مفاهیم اصلی انقلاب مانند استقلال و آزادی در کنار حفظ اخلاق و معنویت و ایجاد سبک زندگی ایرانی و اسلامی از جمله محورهای ویژه مورد توجه فعالین دانشجویی است که در جهت دستیابی به هدف والای انقلاب اسلامی یعنی تحقق تمدن نوینی در جهان اسلام مورد تأکید رهبری قرارگرفته است.

اگرچه مطالبات رهبر انقلاب البته مطالبات جدیدی نیست اما روشن‌کننده اولویت‌های فکری جوانان در دهه پنجم حیات انقلاب است. ازاین‌رو در بین سرفصل‌های اساسی عنوان شده در بیانیه، نوع نگاه رهبری به مقوله امید قابل‌توجه و نیازمند موشکافی بیشترو اساسی‌تری است.

کلیدواژه‌های «امید» و «نگاه خوش‌بینانه» پای ثابت همه دیدارهای دانشجویی رهبری بوده است. موضوعی که گرچه در نگاه اول بزرگ و اساسی به نظر نمی‌رسد و در دستور کار جوانان قرار نمی‌گیرد اما یکی از اصلی‌ترین چالش‌های قشر بزرگ جوان و اثرگذار کشور در سال‌های اخیر بوده است و اینک به‌عنوان نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد جوانان پیش از هفت توصیه مهم، از آن یاد می‌شود.

این تقدم و تأکید گسترده، عزم بیشتر و رویکرد متفاوتی از فعالین تشکل‌های دانشجویی را می‌طلبد تا ضمن انجام فرایض آرمان‌خواهی و مطالبه‌گری در سطوح و موضوعات مختلف در عمل دچار یأس نسبت به آینده نشوند، چشم بر روی پیشرفت‌های گسترده و طلایی چهل‌ساله گذشته نبندند و این حرکت عظیم طی شده را نه‌تنها فراموش نکنند بلکه با ارائه تصویری واقعی و امیدوارانه از واقعیت‌ها در کنار موفقیت‌ها، راه را برای حرکت پرشتاب به سمت قله‌ها آماده سازند؛ بی‌شک امید به آینده بزرگ‌ترین نیروی محرکه مردم ایران اسلامی برای دستیابی به آرمان‌های بزرگشان خواهد بود.

* دبیر اسبق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل

نظر شما