شناسهٔ خبر: 31244465 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

وظیفه وکیل دیوان عدالت اداری چیست

صاحب‌خبر -

مطابق با اصل 173 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که مقرر داشته است:

" به منظور رسیدگی به شکایات، تنظیمات و اعترافات مردم نسبت به مامورین یا واحدها یا آیین نامه های دولتی و احقاق حقوق آن ها، دیوانی به نام دیوان عدالت اداری زیر نظر رئیس قوه قضاییه تاسیس می گردد. حدود اختیارات و نحوه عمل این دیوان را قانون تعیین می کند "

قانون تشکیلات و آیین دادرسی وکیل دیوان عدالت اداری تصویب شده است که مطابق با ماده 10 این قانون حدود و اختیارات دیوان به شرح ذیل مقرر شده است:

الف: تصمیمات و اقدامات واحدهای دولتی اعم از وزارتخانه و سازمانها و موسسات و شرکت های دولتی و شهرداری ها و سازمان تامین اجتماعی و تشکیلات و نهادهای انقلابی و موسسات وابسته به آن ها.

ب- تصمیمات و اقدامات ماموران واحدهای مذکور در بند " الف " در امور راجع به وظایف آن ها.

تبصره1- تعیین میزان خسارت وارده از ناحیه موسسات و اشخاص مذکور در بندهای  (1) و (2) این ماده پس از صدور رای در دیوان بر وقوع تخلف با دادگاه عمومی است.

تبصره2- تصمیات و آرا دادگاه ها و سایر مراجع قضایی دادگستری و نظامی و دادگاه های انتظامی قضات دادگستری و نیروهای مسلح، قابل شکایت در دیوان عدالت اداری نمی باشد.

 

افراد و اشخاص حقیقی و حقوقی در حدود مقرر شده می توانند شخصا یا توسط وکیل دیوان عدالت اداری شکایت خود را در قالب دادخواست به دیوان عدالت اداری تقدیم نمایند. همچنین لازم به ذکر است رسیدگی در دیوان عدالت اداری دو مرحله ای است:

ابتدا در شعب بدوی و سپس در شعب تجدیدنظر در صورت تجدیدنظرخواهی هر یک از طرفین، رسیدگی خواهد شد.

کمیسیون ماده صد چیست؟

مطابق با ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها ( کمیسیون ماده ۱۰۰ ) که مقرر می دارد : (( مالکین اراضی و املاک واقع در محدوده خدماتی باید قبل از ساخت و ساز شهرداری ها پروانه ساختمان بگیرند و شهرداری موظف است از عملیات های ساختمانی بدون پروانه یا خلاف پروانه به وسیله ماموران خود در زمین محصور یا غیر محصور جلوگیری کنند .

بعد از صدور رای کمیسون تجدید نظر ماده صد شهرداری این رای ظرف مهلت ۳ ماه قابل شکایت در دیوان عدالت اداری می باشد و نکته ای که در این مرحله از رسیدگی وجود دارد این است که در صورتی که شکایت اصولی و حقوقی توسط وکیل متخصص دیوان عدالت اداری تنظیم و پیگیری شود قابلیت نقص و ارجاع مجدد پرونده به کمیسیون ماده صد صادر کننده رای جهت رسیدگی مجدد را دارد .

 

نظر شما