شناسهٔ خبر: 31244448 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جمهوریت | لینک خبر

علائم و درمان دیابت نوع ۱ در کودکان

در هر دو نوع بیماری دیابت سطح قند خون بالاتر از حالت نرمال است، اما این حالت در دو نوع دیابت به گونه متفاوتی اتفاق می افتد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جمهوریت ;

در هر دو نوع بیماری دیابت سطح قند خون بالاتر از حالت نرمال است، اما این حالت در دو نوع دیابت به گونه متفاوتی اتفاق می افتد. در دیابت نوع ۱ در کودکان، پانکراس توانایی خود برای تولید انسولین را از دست می دهد، زیرا سیستم ایمنی بدن به سلول های تولید کننده انسولین حمله کرده و آن ها را تخریب می کند. علت دقیق این اتفاق مشخص نیست، اما دانشمندان معتقدند که این عمل در دیابت نوع ۱ در کودکان منشا ژنتیکی دارد. اما ژن ها تنها عامل دیابت نوع ۱ در کودکان نیستند. کودک ممکن است در معرض ویروسی قرار بگیرد که موجب بروز دیابت نوع ۱ شود. در دیابت نوع ۲، پانکراس هنوز انسولین تولید می کند، اما بدن نمی تواند به طور طبیعی به آن پاسخ دهد. گلوکز کمتر برای تولید انرژی وارد سلول ها می شود. بدین ترتیب سطح قند خون افزایش یافته و پانکراس برای تولید انسولین بیشتر، بیشتر فعالیت می کند. در نهایت، پانکراس دیگر نمی تواند برای حفظ سطح نرمال گلوکز خون انسولین کافی تولید کند. دیابت نوع ۱ در کودکان قابل پیشگیری نیست و راهی برای پیش بینی این که چه افرادی به آن مبتلا می شوند، وجود ندارد. ممکن است والدین یا کودکان نقشی در بروز دیابت نوع یک نداشته باشند. این بیماری به خودی خود درمان نمی شود و به رژیم درمانی تا آخر عمر نیاز دارد. دیابت نوع ۱ در کودکان و نوجوانان به کمک تزریق روزانه انسولین یا پمپ انسولین کنترل می شود.

شما همچنین می توانید به مقاله های آشنایی با انواع بیماری های قلبی در کودکان، کنترل بیماری متابولیک در کودکان و علت خارش واژن در کودکان که توسط سایت رسانه دکتر سلامت تهیه شده است، مراجعه کنید.

علائم دیابت نوع ۱ در کودکان

دیابت نوع یک

دیابت نوع یک

دیابت نوع ۱ در کودکان ممکن است بدون اطلاع والدین آن ها وجود داشته باشد، زیرا علائم دیابت نوع ۱ در کودکان در همه مواقع ظاهر نمی شوند و بروز آن ها در طولانی مدت اتفاق می افتد. این بیماری ممکن است به صورت تدریجی یا ناگهانی ایجاد شود.

علائم دیابت نوع ۱ در کودکان و نوجوانان شامل موارد زیر می باشد:

  1. افزایش دفع ادرار: کلیه ها با دفع گلوکز اضافی در ادرار به بالا بودن سطح گلوکز خون پاسخ می دهند. بدین ترتیب افزایش تعداد دفعات دفع ادرار از جمله علائم دیابت نوع ۱ است.
  2. نوشیدن مایعات زیاد: از آن جایی که این بیماری موجب افزایش ادرار و دفع مایعات بیشتر می شود، تشنگی زیاد و مصرف مقدار زیاد مایعات برای جبران آب از دست رفته از دیگر علائم این بیماری در کودکان است.
  3. احساس خستگی: احساس خستگی در این بیماری به این دلیل است که بدن نمی تواند به درستی از گلوکز برای تولید انرژی استفاده کند.
  4. کاهش وزن یا عدم وزن گیری حین رشد: دیابت نوع ۱ در کودکان و نوجوانان موجب افزایش اشتها می شود، اما اغلب وزن کاهش می یابد، زیرا بدن ماهیچه ها و چربی های ذخیره شده را برای تولید انرژی سلول ها می شکند.

نکات مهم:

  • در برخی موارد، سایر علائم ممکن است نشان دهنده این بیماری در کودکان باشند. برخی مواقع اولین نشانه دیابت نوع یک در کودکان شب ادراری است.
  • همچنین این بیماری به صورت بروز عفونت قارچی واژینال در کودکان دختری که هنوز به سن بلوغ نرسیده اند، ظاهر می شود.

تشخیص دیابت نوع ۱ در کودکان

دیابت نوع 1

دیابت نوع 1

تشخیص دیابت نوع ۱ در کودکان به طور قطعی به کمک آزمایش خون انجام می گیرد. زمانی که سطح قند خون بالا، نشان دهنده دیابت در کودکان است، تست های دیگر برای کمک به پزشک در تعیین نوع بیماری دیابت نوع ۱ یا ۲ به کار می روند، زیرا کنترل و درمان دیابت در کودکان بر اساس نوع بیماری تعیین می شود.

  • زمانی که تشخیص دیابت نوع یک در کودکان قطعی می شود، پزشک درمان لازم برای این بیماری را بر اساس شرایط موجود انتخاب می کند.

درمان دیابت نوع یک در کودکان

دیابت نوع 1

دیابت نوع 1

درمان دیابت نوع ۱ در کودکان به معنی کنترل مناسب بیماری برای کاهش علائم، پیشگیری از مشکلات سلامتی و کمک به کودک برای داشتن رشد و تکامل فیزیکی، ذهنی، احساسی و اجتماعی نرمال است. بدین منظور، والدین و کودکان باید سطح قند خون را تا جای ممکن در محدوده نرمال حفظ کنند.

به طور کلی، درمان دیابت نوع ۱ در کودکان شامل موارد زیر است:

  • دریافت انسولین طبق دستور پزشک
  • داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل با مقدار کربوهیدارت تنظیم شده
  • اندازه گیری سطح قند خون طبق دستور پزشک
  • داشتن فعالیت فیزیکی منظم

نکته مهم:

  • پیگیری برنامه درمانی برای دیابت نوع ۱ در کودکان به حفظ سلامتی آن ها کمک می کند و این رژیم بیماری را درمان نمی کند. در حال حاضر درمانی برای این بیماری در کودکان وجود ندارد و این افراد باید تا آخر عمر کنترل بیماری را ادامه دهند. اما با انجام مراقبت های لازم، آن ها می توانند وضعیت خوبی داشته و به زندگی خود ادامه دهند.

رسانه دکتر سلامت

علائم و درمان دیابت نوع ۱ در کودکان

۵ (۱۰۰%) ۱ vote

: این مطلب را به اشتراک بگذارید

نظر شما