شناسهٔ خبر: 31243592 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

ویژه‌های مشرق؛

اگر از برجام خارج شویم، بهانه‌ای موجه برای حمله به ایران ایجاد می‌شود!/تاجزاده: عده‌ای صندوق رأی را از معنا تهی کرده‌اند

این روزنامه اصلاح طلب مدعی شده است که بازرگان به ارزش‌ها و آرمان‌های انقلابی باور داشت. این در حالی است که انقلابی گری منهای استکبارستیزی هیچ معنا و مفهومی ندارد.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - ر وزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** مهندس بازرگان یک انقلابی بود!

روزنامه سازندگی در یادداشتی با عنوان «روشنفکران دینی و انقلاب اسلامی» به قلم «مهدی معتمدی مهر» نوشت: «واقعیت این است که بازرگام هم انقلابی بود و هم خواستار سقوط نظام پهلوی و ایجاد تحولات عظیم ساختاری…اما بازرگان به مدیریت دموکراتیک و قانون مند انقلاب مردمی باور داشت و معتقد بود که به این هدف می‌توان با رعایت قواعدی دست یافت. البته در برابر این نگاه، شیوه دیگری نیز مطرح بود که به مشارکت توده‌ای (پوپولیستی) و مشی مدیریت ضربتی و خلق الساعه و مبتنی بر تصمیمات فردی و جناحی علاقه مند بود...بعد از انقلاب هم مهدس بازرگان همچنان به ارزش‌ها و آرمان‌های انقلابی باور داشت اما با انقلابی گری به معنی بی نظمی، تصمیم گیری‌های ضربتی و اقدامات ضرب الاجل، دورزدن قانون، موازی کاری و قانون شکنی مخالف بود.»

این روزنامه اصلاح طلب مدعی شده است که بازرگان به ارزش‌ها و آرمان‌های انقلابی باور داشت. این در حالی است که انقلابی گری منهای استکبارستیزی هیچ معنا و مفهومی ندارد.

امام خمینی (ره) - ۳۰ بهمن ۶۶- در پاسخ نامه «علی اکبر محتشمی پور» وزیر وقت کشور تاکید کردند: «در موضوع نهضت به اصطلاح آزادی مسائل فراوانی است که بررسی آن محتاج به وقت زیاد است. آنچه باید اجمالاً گفت آن است که پروندهٔ این نهضت و همین طور عملکرد آن در دولتِ موقتِ اولِ انقلاب شهادت می‌دهد که نهضت به اصطلاح آزادی طرفدار جدی وابستگی کشور ایران به امریکا است، و در اینباره از هیچ کوششی فروگذار نکرده است؛ و حمل به صحت اگر داشته باشد، آن است که شاید امریکای جهانخوار را، که هرچه بدبختی ملت مظلوم ایران و سایر ملتهای تحت سلطهٔ او دارند از ستمکاری اوست، بهتر از شوروی ملحد می‌دانند. و این از اشتباهات آنها است».

در ادامه این نامه تاکید شده بود: «در هر صورت، به حسب این پرونده‌های قطور و نیز ملاقاتهای مکرر اعضای نهضت، چه در منازل خودشان و چه در سفارت امریکا و به حسب آنچه من مشاهده کردم از انحرافات آنها، که اگر خدای متعال عنایت نفرموده بود و مدتی در حکومت موقت باقی مانده بودند ملتهای مظلوم بویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال امریکا و مستشاران او دست و پا می‌زدند و اسلام عزیز چنان سیلی از این ستمکاران می‌خورد که قرنها سر بلند نمی‌کرد، و به حسب امور بسیار دیگر، نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانونگذاری یا قضایی را ندارند؛ و ضرر آنها، به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بی مورد در تفسیر قرآن کریم و احادیث شریفه و تأویلهای جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهکهای دیگر، حتی منافقین این فرزندان عزیز مهندس بازرگان، بیشتر و بالاتر است».

امام خمینی (ره) در نامه مذکور تصریح کردند: «" نهضت آزادی" و افراد آن از اسلام اطلاعی ندارند و با فقه اسلامی آشنا نیستند. از این جهت، گفتارها و نوشتارهای آنها که منتشر کرده‌اند مستلزم آن است که دستورات حضرت مولی الموالی امیرالمؤمنین را در نصب ولات و اجرای تعزیرات حکومتی که گاهی بر خلاف احکام اولیه و ثانویهٔ اسلام است، بر خلاف اسلام دانسته و آن بزرگوار را نعوذبالله تخطئه، بلکه مرتد بدانند! و یا آنکه همهٔ این امور را از وحی الهی بدانند که آن‌هم بر خلاف ضرورت اسلام است. نتیجه آنکه نهضت به اصطلاح آزادی و افراد آن چون موجب گمراهی بسیاری از کسانی که بی اطلاع از مقاصد شوم آنان هستند می‌گردند، باید با آنها برخورد قاطعانه شود، و نباید رسمیت داشته باشند». (صحیفه امام جلد ۲۰، صفحه ۴۸۰)

** اگر از برجام خارج شویم، بهانه‌ای موجه برای حمله به ایران ایجاد می‌شود!

روزنامه اعتماد در یادداشتی نوشت: «اتحادیه اروپا…مصمم به حفظ برجام است و این توافق را گامی مهم در راستای ایجاد خاورمیانه بدون سلاح هسته‌ای (البته جز اسرائیل) و ثبات بین کشورهای منطقه می‌داند. موضع اروپا در حمایت از برجام از دیدگاه منافع غرب منطقی‌تر از آمریکاست. آمریکا به دنبال تحریک ایران برای خروج از برجام و کسب بهانه‌ای موجه برای حمله به کشور ما با کمک اسرائیل و عربستان است».

این روزنامه اصلاح طلب، مدعی شده است که خروج ایران از برجام، بهانه‌ای موجه به آمریکا و شرکای واشنگتن برای حمله به ایران می‌دهد. این ادعای مضحک در کنار ربط دادن برجام به مساله عاری سازی منطقه از سلاح هسته‌ای، دقیقاً بازی در پازل ترامپ و تروئیکای اروپایی است.

مقامات آمریکایی و اروپایی پیش از این بارها مدعی شده بودند که برجام برای راستی آزمایی از ایران-در موضوع سلاح‌های هسته‌ای- بوده است. بر این اساس، هیچ وظیفه‌ای از جمله لغو کامل تحریم‌ها بر عهده طرف مقابل نیست. براساس این روایت آمریکایی، وقتی ایران از برجام خارج شود، یعنی تصمیم دارد که به سمت سلاح هسته‌ای برود و به همین خاطر آمریکا و شرکای واشنگتن، بهانه‌ای موجه برای حمله به ایران پیدا می‌کنند!

آنچه مقامات ارشد دولتی و اعضای تیم مذاکره کننده بر آن تاکید داشتند این بود که برجام یک توافق برد-برد و دوطرفه است. یک طرف محدودیت‌های هسته‌ای برای ایران و طرف دیگر لغو یکباره تمامی تحریم‌ها و گشایش اقتصادی برای مردم.

متاسفانه طیف اصلاح طلب با بازی در پازل ترامپ و هراس افکنی در افکار عمومی در پی آن است تا اینگونه القاء کند که خروج ایران از برجام، مساوی با جنگ است! این در حالی است که به دلیل شکست‌های فضاحت بار آمریکا و شرکایش در منطقه و پیروزی‌های مستمر ایران در منطقه، به هیچ عنوان گزینه جنگ علیه ایران روی میز نیست.

آمریکا و اروپا به دلیل اطمینان از «اجرای برجام به هر قیمت» توسط دولت آقای روحانی، نه تنها تعهدات خود را اجرایی نمی‌کنند، بلکه در پی تعمیم برجام به حوزه‌های دیگر از جمله موشکی و منطقه‌ای هستند!

** تاجزاده: عده‌ای صندوق رأی را از معنا تهی کرده‌اند

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «دموکراسی از صندوق رأی بیرون می‌آید؟» نوشت: «سعید حجاریان، علیرضا علوی‌تبار و مصطفی تاجزاده در سلسله میزگردهایی که سایت «مشق‌نو» برگزار می‌کند، این‌بار به بحث درباره مقاله «چهارراه اصلاح‌طلبی» پرداخته‌اند که تاجزاده چندی پیش آن را به نگارش درآورده بود…تاجزاده گفت:.. از نگاه من صندوق رأی بالذات بی‌معنا نیست؛ بلکه عده‌ای آن را از معنا تهی کرده‌اند و هدف باید احیا و زنده‌کردن اعتبار آن باشد؛ نه بی‌اعتنایی به آن».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «تاجزاده گفت:.. اگر انتخابات را رها کنیم باید به خیابان برویم که به اعتقاد من در ایران امروز، هر روشی جز انتخابات بن‌بست است، البته با یک تبصره؛ تظاهرات مسالمت‌آمیز می‌تواند حول انتخابات شکل بگیرد و در غیر این صورت نهایتاً بی‌نتیجه و خسارت‌بار تمام می‌شود».

برخلاف ادعای تاجزاده، این اصلاح طلبان بودند که علیه آرای مردم و صندوق رأی دهن کجی کردند.

طیف اصلاح طلب نه جنبه شکست در انتخابات را دارد و نه جنبه پیروزی. اگر در انتخابات شکست بخورد-به دلیل شهوت قدرت و بی اعتنایی به حق الناس- زیر میز می زند و دروغ تقلب را مطرح می‌کند و علیه جمهوریت شورش می‌کند.

اگر در انتخابات پیروز شود هم علیرغم دروکردن کابینه، از پذیرش مسئولیت وضع موجود شانه خالی کرده و با دروغ ناکافی بودن اختیارات، تقصیرها را به گردن دولت قبل، دولت پنهان و…می‌اندازد. و هروقت فصل پاسخگویی فرا رسید، با حمله به اسلامیت، افکار عمومی را از مسئه اصلی منحرف می‌کند.

** مگر نگفته بودید که تحریم‌ها به تاریخ پیوسته است؟!

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «تحریم‌ها را با بخش خصوصی دور می‌زنیم» نوشت: «محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: امریکا با تحریم‌های اقتصادی از تمام توان خود برای ایجاد نارضایتی و شکاف بین حاکمیت و ملت استفاده می‌کند تا به هدف‌های سیاسی خود برسد؛ درحالی که از طریق بخش خصوصی می‌توان تحریم‌ها را دور زد».

رئیس دفتر رئیس جمهور تاکید کرده است که دولت، تحریم‌ها را با بخش خصوصی دور می زند. این در حالی است که دولتمردان و فعالین اصلاح طلب و رسانه‌های اصلاح طلب پیش از این بارها تاکید کرده بودند که «تحریم‌ها به تاریخ پیوست» و «دیوار تحریم فرو ریخت» و «ساختمان تحریم ترک برداشت» و «صبح بدون تحریم فرا رسید»!

دورزدن تحریم‌ها با کمک بخش خصوصی، پیش از برجام هم انجام می‌شد. آیا ما در صنعت هسته‌ای بتن ریختیم و ۵ سال فرصت‌های عظیم را هدر دادیم تا به این نتیجه برسیم؟!

نظر شما