شناسهٔ خبر: 31243035 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

300 مرکز رشد و شرکت دانش بنیان در استان مرکزی شناسایی شد

اراک - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی گفت: 300 مرکز رشد، شرکت دانش بنیان و واحد تحقیق و توسعه وابسته به صنایع این استان شناسایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «سعید فرخی» روز دوشنبه در نشست کارگروه تخصصی آموزش، پژوهش و نوآوری استان مرکزی در محل پارک علم و فناوری این استان، افزود: این شرکت ها، مراکز رشد و واحدهای تحقیقاتی برای حضور در دومین نمایشگاه نوآوری و فناوری استان شناسایی شده اند.
وی ادامه داد: بررسی ها و تحقیقات کارگروه تخصصی آموزش، پژوهش و نوآوری استان مرکزی در خصوص فعالیت های مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان همچنان ادامه دارد و در صورتی که چند شرکت در یک زمینه فعالیت داشته باشند به صورت مشترک در نمایشگاه حضور خواهند داشت.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی بیان کرد: چهار کارگروه علمی و پژوهشی با مسئولیت دانشگاه اراک، اجرایی با مسئولیت پارک علم و فناوری، جذب سرمایه گذاری و تجاری سازی با lمحوریت شرکت شهرک ها و تبلیغات و اطلاع رسانی با مسئولیت اداره کل روابط عمومی استانداری مرکزی برای برگزاری دومین نمایشگاه نوآوری و فناوری استان تشکیل شده است.
فرخی بیان کرد: دومین نمایشگاه نوآوری و فناوری استان مرکزی با محوریت ماشین آلات و تجهیزات، سخت افزارهای برق و الکترونیک، فناوری اطلاعات و ارتباطات، مواد پیشرفته و محصولات مبتنی برفناوری های پشتیبانی، فناوری زیستی و خدمات تجاری سازی از سوم تا پنجم اردیبهشت ماه سال آینده در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی این استان در اراک برگزار می شود.
وی بیان کرد: دومین نمایشگاه نوآوری و فناوری استان مرکزی با مشارکت استانداری، پارک علم و فناوری، صنعت، معدن و تجارت، دانشگاه های صنعتی، پیام نور، اراک، آزاد اسلامی، جامع علمی کاربردی، فنی و حرفه ای جهاد دانشگاهی و علوم پزشکی، شرکت شهرک ها، بنیاد نخبگان، شرکت نمایشگاه ها، پتروشیمی شازند، اداره کل استاندار، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، فن بازار و انجمن تحقیق و توسعه صنایع و معادن این استان برگزار می شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی افزود: کارگروه استانی باید نسبت به تکمیل تحقیقات شرکت ها، مراکز رشد و واحدهای تحقیقاتی اقدام کرده و باید زمینه حضور 100 شرکت در این نمایشگاه فراهم شود.
فرخی اظهار داشت: پارک ‌های علم و فناوری دهه دوم حیات خود را در ایران می گذرانند و این مراکز راهبر و تصمیم ساز می کوشند که رویه علمی دانشگاه‌ ها را با اقتصاد دانش ‌بنیان پیوند دهند و فصلی نو از فعالیت های نوین در عرصه کسب و کاررا دراندازند که پیامد آن اشتغال پایدار و تولید ثروت باشد، بنابراین دستگاه های اجرایی باید زمینه فعالیت هر چه بیشتر این شرکت ها را فراهم کنند.
مدیر آموزش و پژوهش های توسعه سازمان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی نیز گفت: 10 طرح پژوهشی بر اساس اولویت ها و ضرورت های استان مرکزی از سوی این سازمان مشخص و فراخوان آن نیز برای جذب محققان انجام شد.
«زهرا آخانی» افزود: در نهایت هفت طرح از 10 طرح مشخص شده نهایی شد و دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی بسیاری طرح های خود را ارایه کردند که تمامی طرح ها داوری و نتیجه نهایی اعلام شد.
وی افزود: طرح هایی از قبیل الگوی کشت مناسب با هزینه ای بالغ بر یک میلیارد و 400 میلیون ریال، طرح جامعه حفاظت از رودخانه قره چای با هزینه ای بالغ بر سه میلیارد و 700 میلیون ریال، طرح جامع مدیریت منابع و مصارف آب با هزینه ای بالغ بر 2 میلیارد و 900 میلیون ریال و طرح بررسی اثربخشی تسهیلات اعطایی مشاغل خرد خانگی با هزینه ای بالغ بر 550 میلیون ریال به دانشگاه اراک واگذار شد.
مدیر آموزش و پژوهش های توسعه سازمان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی اظهار داشت: همچنین طرح بازنگری و ارزیابی مطالع طرح جامع گردشگری شازند، خمین، محلات و دلیجان با 600 میلیون ریال به جهاد دانشگاهی، تهیه و تدوین جدول بخش های مختلف اقتصادی استان با هزینه ای بالغ بر 750 میلیون ریال به دانشگاه الزهرا(س) و تدوین طرح جامع کاهش تصادف های استان نیز با هزینه بالغ بر 2 میلیارد و 500 میلیون ریال به دانشگاه پیام نور تهران واگذار شده است.
عضو حکام انجمن بین المللی پارک های جهان نیز در این نشست گفت: فعالیت پارک های فناوری و توسعه شرکت های دانش بنیان در گرو نگاه ویژه و ارایه تسهیلات از سوی دستگاه های اجریی است.
«مصطفی کریمیان اقبال» افزود: دستگاه های اجرایی باید بدانند که اعتباراتی را که در راستای توسعه شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری هزینه می کنند، سرمایه گذاری ارزشمندی است که با زودی می توانند از آن برداشت کنند.
وی افزود: دستگاه های دولتی و حاکمیتی باید زمینه حضور شرکت های دانش بنیان را در دستگاه ها و در نهایت جامعه فراهم کنند چرا که توسعه همه جانبه کشور بدون شرکت های دانش بنیان اتفاق نمی افتد.
عضو حکام انجمن بین المللی پارک های جهان اظهار داشت: چگونگی استفاده از دانش و انسان در راستای تولید ثروت نکته ای است که باید در جامعه ایران عملیاتی شود.
70 شرکت دانش بنیان در استان مرکزی به ثبت رسیده است.
3017/6013/

نظر شما