شناسهٔ خبر: 31242794 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کشاورزی دانش بنیان تنها راه تامین امنیت غذایی در آینده است

اصفهان - ایرنا - معاون ترویج و آموزش کشاورزی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به تنگناهای موجود در منابع آبی، خاکی و ذخائر، تکیه بر کشاورزی دانش بنیان تنها راه تامین امنیت غذایی در آینده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، علی اکبر مویدی روز دوشنبه درآیین تجلیل از برترین های بخش کشاورزی استان اصفهان افزود: کشاورزی از رکن های مهم توسعه کشور است و برای دانش بنیان کردن آن باید سه گام برداشته شود.
وی این گام ها را پذیرش کشاورزی دانش بنیان به جای کشاورزی منبع محور، تحقیق و نوآوری و ارتقای دانش ونیز بینش و مهارت کشاورزان عنوان کرد و افزود : در این راه باید از همه ظرفیت های دانشگاه ها، بسیج و حوزه های پژوهشی کشور استفاده شود.
مویدی با بیان اینکه در زمان حاضر حدود 600 طرح پژوهشی کشاورزی مورد نیاز کشور با همکاری بیش از 2 هزار عضو هیات علمی دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در حال اجراست، گفت: سالانه 150 یافته جدید تحقیقاتی کشاورزی در کشور آماده و معرفی می شود که به حرکت به سمت دانش بنیان شدن کمک بسیاری می کند.
معاون ترویج و آموزش کشاورزی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی گفت: تا کنون 280 یافته جدید پژوهشی نیز تجاری سازی و به بخش خصوصی واگذار شده است.
مویدی با اشاره به فعالیت یک هزار و 300 مرکز خدمات کشاورزی در دهستان های کشور اضافه کرد: هر کدام از آنها به چند پهنه تقسیم شده است و در هر پهنه یک مروج کشاورزی فعالیت می کند.
وی با بیان اینکه این مروجان در حدود هفت هزار و 700 پهنه کشاورزی و تولیدی فعالند، خاطرنشان کرد: برای هر مرکز خدمات کشاورزی نیز یک محقق تعیین شده که رابط بین مراکز پژوهشی است و نیازهای بخش کشاورزی را به آنها منتقل می کند.
مویدی با اشاره به اینکه این ارتباط در ترویج کشاورزی دانش بنیان موثر است، تصریح کرد: حدود یکصد نفر از بین مروجان نیز برای ارتباط مستقیم با اعضای هیات علمی دانشگاه ها و پژوهشگاه ها انتخاب شده اند.
معاون ترویج و آموزش کشاورزی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی، اولویت این بخش در 40 سال انقلاب اسلامی را ارتقای امنیت غذایی با اتکا به تولید داخل و کاهش وابستگی به واردات عنوان کرد و گفت: اکنون با جنگ سُفره مواجه هستیم و دشمنان می خواهند سفره ما را خالی کنند اما کشاورزان برای پُر کردن آنها تلاش زیادی می کنند.
وی با تاکید بر اینکه این موضوع، اهمیت و امنیت غذایی را می رساند که به عهده کشاورزان است، ادامه داد: دولت نیز باید تامین امنیت کشاورزان را به عهده داشته باشد.
مویدی با اشاره به اینکه سهمیه کشاورزی از تولید ناخالص ملی از 5.8 درصد در اوائل انقلاب به 10 درصد در سال 96 افزایش یافت، گفت: مجموع تولیدهای این بخش از 26 به 122 میلیون تُن در سال رسیده است.
وی همچنین به رشد 550 درصدی تولید محصولات باغی در 4 دهه انقلاب اسلامی اشاره و اضافه کرد: این محصولات از 3.5 به 22 میلیون تُن و محصولات زراعی از 20 به 84 میلیون تُن با رشد 320 درصدی رسیده است.
مویدی با بیان اینکه تولیدات بخش دام و طیور در این مدت از 3.5 به 15 میلیون تُن در سال و گندم از چهار به 13.5 میلیون تن افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: ما به رکورد تولید 13.5 تُن گندم در هکتار، 12 تن برنج در هکتار، 173 تن چغندر در هکتار و 165 تن سیب زمینی در هکتار در این مدت دسته یافته ایم.
در این آیین از حدود 60 نفر از برترین های بخش کشاورزی استان اصفهان در زمینه های زراعت، باغدارای، گلخانه ای، شیلات، دام و طیور، نظام صنفی، کارآفرینی و تسهیلگران تجلیل شد.
استان اصفهان دارای 564 هزار هکتار اراضی کشاورزی است که بدلیل کمبود منابع آبی در زمان حاضر حدود 200 هزار هکتار از این اراضی زیر کشت زراعی و باغی است.
بیش از 180 هزار نفر در این بخش در استان مشغول کار هستند که 12 درصد از شاغلان کشاورزی کشور را تشکیل می دهند.
اصفهان در تولید گل شب بو، پیاز، سیب زمینی مینی تیوبر، گوشت بوقلمون، شیر خام، گوشت مرغ، ماهیان زینتی و گرمابی و جوجه بومی، گاوداری صنعتی و مبارزه با سِن گندم رتبه نخست کشور را دارد.
این استان در تولید تخم مرغ، بِه، گل محمدی و گلرنگ، رتبه دوم و در تولید قارچ، گل و گیاهان زینتی، سبزی و صیفی، سیب درختی، سیب زمینی و خربزه رتبه سوم کشوری را دارد.
6022/ 3011

نظر شما