شناسهٔ خبر: 31240499 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ورود گردشگران عراقی به کشور از مرزچذابه 66.5درصد افزایش یافت

اهواز - ایرنا - مدیر پایانه مسافری چذابه گفت: بر اساس آمار رسمی، در 11 ماه امسال ورود گردشگران عراقی به کشور از مرز بین المللی چذابه 66.5درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است.

صاحب‌خبر -

احسان نونژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت 86هزار و 968 گردشگر و زائر عراقی پس از انجام تشریفات اداری از مرز بین المللی چذابه در 110کیلومتری شمال غرب اهواز وارد کشور شده اند.
وی علت افزایش ورود گردشگران و زائران عراقی به کشور از مرز چذابه را ، نوسانات ارزی و به دنبال آن کاهش ارزش پول ملی عنوان کرد و افزود: این تغییرات ارزی فرصت خوبی برای خرید ارزان قیمت کالاهای ایرانی فراهم کرد.
مدیر پایانه مسافری چذابه ، اوج ورود گردشگران عراقی از چذابه را به ماههای قبل از محرم عنوان کرد و افزود: بیشتر گردشگران عراقی برای خرید لوازم و ابزارآلات عزاداری و پذیرایی از زائران ایرانی که در ایام اربعین راهی عتبات عالیات می شوند وارد کشور شدند و بیشتر خریدهای خود را از استان خوزستان انجام دادند.
وی گفت: در هفته های اخیر ورود گردشگران عراقی به جمهوری اسلامی ایران از مرز چذابه دوباره اوج گرفته است به گونه ای که روزانه حدود 500 شهروند عراقی وارد کشور می شوند.
مدیرپایانه مسافری چذابه با اشاره به اینکه امکانات رفاهی برای گردشگران عراقی از جمله حمل و نقل و راهنمایان محلی در چذابه فراهم شده است افزود: به تازگی نیز سه دستگاه خودرو برقی نیز به منظور تسهیل در تردد گردشگران عراقی بین 2 پایانه مرزی چذابه و شیب عراقی خریداری و مورد استفاده قرار گرفته است.

** کاهش 38.1درصدی سفر زائران ایرانی به عراق از چذابه
مدیر پایانه مسافری چذابه از کاهش 38.1درصدی سفر زائران ایرانی به عراق از مرز چذابه در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.
نونژاد علت کاهش سفر زائران ایرانی به عراق را افزایش هزینه های سفر و کاهش خرید زائران عنوان کرد و افزود: در ماههای اخیر بسیاری از کاروان های زیارتی در خوزستان با کاهش تقاضای سفر به عتبات عالیات رو به رو بوده اند.
وی بیان کرد: در ایام اربعین امسال نیز سفر زائران ایرانی اربعین حسینی نیز در مقایسه با سال گذشته حدود 40 درصد کاهش داشت.
در اربعین امسال 236هزار زائر از چذابه راهی نجف اشرف و کربلای معلا شدند در حالی در اربعین پارسال شمار زائران عراقی حدود 380هزار نفر بود.
جاده های مناسب دسترسی به پایانه ، آب آشامیدنی و برق پایدار ، روشنایی، اینترنت ، حمل و نقل و بوفه از جمله امکاناتی که در مرز چذابه به منطور رفاه زائران هر 2 کشور ایران و عراق فراهم شده است.
مرزهای رسمی و بین المللی شلمچه و چذابه در خوزستان و مرز مهران در استان ایلام سه کانون مهم و رسمی تردد زائران و گردشگران 2 کشور عراق و جمهوری اسلامی ایران هستند.
مرز چذابه در حوزه شهرستان دشت آزادگان در سال 1388 برای تردد زائران عتبات عالیات و صادرات کالا به عراق باز شد.
این منطقه مرزی راهبردی و حساس نظامی که هنوز نقاطی از آن به مین و مواد منفجره آلوده است در طول سال های دفاع مقدس صحنه درگیری های شدید رزمندگان اسلام با نظامیان بعثی عراق بود.
6065/6002

نظر شما