شناسهٔ خبر: 31237562 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امسال 14 تن مواد مخدر در گلستان کشف شد

گنبدکاووس - ایرنا - دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر گلستان گفت که با تلاش ماموران انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی از ابتدای امسال تاکنون 14 تن انواع مواد مخدر در این استان کشف و ضبط شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمود روحانی فر روز دوشنبه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گنبدکاووس افزود: نباید فقط به اقدامات مقابله ای نیروهای انتظامی برای مبارزه با مواد مخدر بسنده شود بلکه بایستی به مباحث فرهنگی و پیشگیرانه برای کاهش تقاضا نیز توجه ویژه شود.
وی بابیان اینکه 53 درصد خانواده های گلستانی نسبت به مسائل حوزه مواد مخدر آگاهی لازم را ندارند، اضافه کرد: مهمترین اقدام شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در هر یک از شهرستان های این استان باید آگاهی بخشی و آموزش خانواده ها نسبت به آسیب های اجتماعی بالاخص مواد مخدر باشد.
روحانی فر از رشد شیوع مصرف مواد مخدر در گلستان بویژه در قشر بانوان و نیز در مناطق روستایی این استان ابراز نگرانی کرد و گفت: اکنون سن اعتیاد از 21 سال به 15 سال رسیده که زنگ خطر جدی محسوب می شود.
وی تصریح کرد: براساس تحقیقات انجام شده، 87 درصد آمار معتادان در گلستان را افراد متاهل دارای شغل تشکیل می دهند که بایستی دراین خصوص نیز اقدامات پیشگیرانه برای کاهش تقاضا برای مصرف انجام شود.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر گلستان همچنین از فعال بودن 155 مرکز درمانی ترک اعتیاد در این استان خبر داد و گفت: با وجود اقدمات سم زدایی از معتادان در این مراکز، موفقیت ها در امر ماندگاری درمان خوب نبوده که برنامه ریزی لازم برای افزایش این ماندگاری توسط شورای مبارزه با مواد مخدر گلستان انجام شده است.
روحانی فر با تاکید مجدد برضرورت توجه ویژه به مباحث فرهنگی و پیشگیرانه برای کاهش آسیب های اجتماعی بالاخص درحوزه مواد مخدر، افزود: امروز انجام این اقدامات بیش از هر زمانی نیاز به همدلی، هم افزایی و مشارکت دستگاه های عضو شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر بویژه آموزش و پرورش، دانشگاه ها، رسانه ها و تشکل های مردم نهاد دارد.
وی همچنین با ارائه گزارشی از وضعیت مبارزه با مواد مخدر در کشور طی 40 سال گذشته گفت: دراین مدت افزون بر 10 هزار تن انواع مواد مخدر کشف و هفت میلیون و 500 هزار نفر معتاد و مواد فروش دستگیر شدند که 30 درصد آنان تکراری بوده اند.
روحانی فر افزود: جمهوری اسلامی در 40 سال گذشته در امر مبارزه با مواد مخدر 3400 شهید والامقام و 13 هزار جانباز تقدیم کرده که 83 شهید آن از استان گلستان بوده اند.
وی اضافه کرد: از سال 80 در کنار مباحث مبارزه و مقابله ای با مواد مخدر، حرکت نرم افزاری برای انجام اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه برای کاهش تقاضا باحضور 21 دستگاه و نهاد در کشور آغاز شد که دراین مدت موفق به کاهش 8 درصدی تقاضا برای مواد مخدر شده ایم، با این حال شاخص ها نشان می دهد که بایستی درحوزه نرم افزاری تلاش بیشتری صورت گیرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، دراین جلسه سرهنگ محمود علی فر فرمانده انتظامی گنبدکاووس نیز از کشف 240 کیلوگرم انواع مواد مخدر در 11 ماه گذشته در این شهرستان خبر داد و گفت: دراین ارتباط و نیز اجرای طرح پاکسازی نقاط آلوده، 51 زن و 1518 مرد معتاد یا خرده فروش مواد دستگیر شدند.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.
1860/3039/

نظر شما