شناسهٔ خبر: 31237489 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی خبر داد:

واردات دام زنده از مرز بازرگان/توزیع روزانه ۶۰ تن گوشت در منطقه

ارومیه- مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی از واردات دام زنده طی هفته های آتی به کشور از طریق مرز بازرگان خبر داد.

صاحب‌خبر -

کامیار داهیم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به افزایش قیمت گوشت در کشور و مشکلات ناشی از آن اظهارداشت: با هدف تامین گوشت مورد نیاز و تعدیل قیمت در استان و منطقه مجوزهای لازم برای واردات دام زنده سبک و سنگین از طریق مرز بازرگان صادر شده است.

وی با بیان اینکه دام های زنده از کشورهایی که با آنها پروتکل بهداشتی امضا شده وارد می شود افزود: آذربایجان غربی و مرز بازرگان منطقه تعیین شده برای ورود این دام های زنده است که مذاکرات لازم در این خصوص انجام و مجوزهای موردنیاز نیز صادر شده است.

داهیم خاطرنشان کرد: آذربایجان غربی تنها استان معین در این زمینه است که برابر مقرارت تمامی دام های زنده سبک و سنگین وارد شده از طریق مرز بازرگان در سه کشتارگاه صنعتی استان ذبح و در صورت نیاز ضمن تامین گوشت مورد نیازآذربایجان غربی به سایر استانهای کشور نیز ارسال می شود.

۶۰ تن گوشت روزانه در آذربایجان غربی تولید و در سطح منطقه توزیع می شود

مدیرکل دامپزشکی با تاکید بر اینکه دام های زنده وارد شده از طریق استان به صورت صد در صدی ذبح خواهند شد افزود: در این راستا دام های سبک از کشور قزاقستان و قرقیزستان و دام های سنگین از کشورهای ترکیه، رومانی و اسپانیا از طریق مرز بازرگان وارد می شود.

دام های سبک از کشور قزاقستان و قرقیزستان و دام های سنگین از کشورهای ترکیه، رومانی و اسپانیا از طریق مرز بازرگان وارد می شودوی در خصوص تعداد دام های زنده وارده به استان گفت: هنوز تعداد دام های وارده مشخص نیست اما اگر یک سوم میزان در نظر گرفته شده نیز محقق شود تحول زیادی در تعدیل قیمت بازار گوشت و نیاز مردم منطقه ایجاد خواهد کرد.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی ادامه داد: پیش بینی می شود با وارد کردن این دام ها روزانه ۶۰ تن گوشت قرمز در استان تولید شود که از این میزان ۲۰ تن در سطح استان آذربایجان غربی توزیع و مابقی به استانهای اطراف کشور ارسال و توزیع می شود.

داهیم تعدیل قیمت و تنظیم بازار گوشت را از مهمترین اهداف این واردات اعلام و اضافه کرد: امیدواریم در هفته های پایانی سال شاهد کنترل و ساماندهی بازار گوشت در استان و منطقه و نیز تعدیل سازی قیمت آن باشیم.

قاچاق دام در آذربایجان غربی کنترل شده است

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی در خصوص قاچاق دام در استان به دلیل مرزی بودن با سه کشور خارجی گفت: تا سه ماه گذشته متاسفانه قاچاق دام نه تنها در استان مرزی آذربایجان غربی بلکه در برخی نقاط کشور شدت یافته بود ولی از سه ماه گذشته این موضوع کاملا کنترل شده است.

ممنوع بودن نقل و انتقال و حتی جابجایی دام زنده از آذربایجان غربی بدون مجوزهای دامپزشکی و شرایط اقلیمی منطقه از مهمترین دلایل کنترل قاچاق دام در استان استداهیم ممنوع بودن نقل و انتقال و حتی جابجایی دام زنده از آذربایجان غربی بدون مجوزهای دامپزشکی و شرایط اقلیمی منطقه و غیرقابل تردد بودن در مرزها به دلیل بارش های سنگین برف را از مهمترین دلایل کنترل قاچاق دام در استان عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه نقل و انتقال دام زنده و جابجایی در آذربایجان غربی بین شهری و حتی بین استانی بدون مجوزهای لازم دامپزشکی ممنوع شده است اظهارداشت: این امر در کاهش قاچاق دام در این استان بسیار موثر بوده و باعث شده میزان قاچاق دام طی سه ماه گذشته به صفر برسد.

داهیم خاطرنشان کرد: نقل و انتقال دام در استان و ورود دام از سایر استانها بدون مجوز این اداره کل قاچاق تلقی شده و با همکاری انتظامی استان برخورد های لازم در این زمینه صورت می گیرد.

وی در خصوص انتشار تصاویر مرغ های با سر در سطح فضای مجازی نیز گفت: با چنین موضوعی در سطح استان مواجه نیستم اما کشتارگاه های مرغ در استان با رعایت تمام نکات بهداشتی صورت می گیرد.

آغاز فاز سوم طرح واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی در استان آذربایجان غربی

مدیر کل دامپزشکی استان آذربایجان غربی همچنین از آغاز عملیات اجرایی سومین مرحله واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی دام سنگین در استان خبر داد و افزود: مرحله سوم واکسیناسیون سراسری تب برفکی دام در سطح دامداریهای  استان آغاز و به مدت ۳۰ روز کاری ادامه خواهد داشت.

نزدیک به ۳۰۰ هزار راس دام در۳۵۰۰ واحد اپیدمیولوژیک در مدت یکماه با همکاری تعداد ۹۰ مرکز مایه کوبی بخش خصوصی و نظارت تعداد ۱۸ اکیپ نظارتی بخش دولتی در این فاز واکسینه  و ایمن سازی شوندوی گفت: پیش بینی می شود در صورت همکاری دامداران نزدیک به ۳۰۰ هزار راس دام در۳۵۰۰ واحد اپیدمیولوژیک در مدت یکماه با همکاری تعداد ۹۰ مرکز مایه کوبی بخش خصوصی و نظارت تعداد ۱۸ اکیپ نظارتی بخش دولتی در این فاز واکسینه  و ایمن سازی شوند.

داهیم عنوان کرد: یکی از راههای کنترل بیماری فوق العاده مسری و مهلک تب برفکی، علاوه بر لزوم رعایت مقررات بهداشتی، قرنطینه ای واکسیناسیون مرتب و دوره ای جمعیت حساس گاو و گاومیش استان است.

وی از دامداران خواست برای حفظ سلامت دام‌های خود و جلوگیری از شیوع بیماری، همکاری و تعامل لازم را با اکیپ‌های دامپزشکی برای انجام عملیات مایه‌کوبی و سایر خدمات دامپزشکی داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: جهت اطمینان از پوشش حداکثری این واکسیناسیون از خرید و فروش و جابجایی دام ها در مدت زمان اجرای طرح باید خودداری شود.

نظر شما