شناسهٔ خبر: 31237453 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

غلام‌رضا اعوانی در نشست یادبود دکتر فردید؛

فردید روحیه غرب جدید را خوب درک کرده بود

غلام‌رضا اعوانی در نشست یادبود دکتر فردید، او را شخصیتی دانست که روحیه غرب جدید را خوب درک کرده بود و این را دریافته بود که غرب در انتهایش نیهیلیسم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه فارس؛ غلامرضا اعوانی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی،در نشست بعدازظهر دیروز ۲۸ بهمن ماه به مناسبت یادبود مرحوم دکتر فردید، ویژگی‌های علمی مرحوم فردید را مورد توجه و تذکر قرار داد و به ویژگی اصلی فیلسوف به عنوان کسی که به مبادی و کلیات رسیده است اشاره کرد و بیان داشت: «فیلسوف کسی است که به کلیات و مبادی رسیده است و همه چیز را با آن می‌سنجد و فردید نیز مانند تمام متفکران بزرگ چنین بود و این توانایی را داشت تا همه مسائل را بوسیله آن مبادی طرح و تحلیل کند.»

فردید مبدع اصطلاح غرب‌زدگی فرهنگی

اعوانی در ادامه به ذکر چند نونه از مبادی‌ای که فردید به آنها دست یافته بود اشاره کرد و عنوان کرد: «اصطلاح غرب‌زدگی فرهنگی را فردید وضع کرد که از مسائل بسیار مهم دوران جدید بوده است. او روحیه غرب جدید را خوب درک کرده بود و این را دریافته بود که غرب در انتهایش نیهیلیسم است. همچنین مسئله خودبنیادی که از مسائل بسیار مهم دوران جدید است و فلاسفه نتوانستند خود را کم و بیش از «کوگیتوی» دکارت خلاص کنند، مورد توجه فردید بود و توجه داشت که این خودبنیادی غرب در آخر به نیهیلیسم می‌‌انجامد»

ما کمتر فلسفه غرب را مورد نقد قرار می‌دهیم

دکتر اعوانی در ادامه به نبود روحیه نقد فلسفه در ما انتقاد کرد و افزود: «ما فلسفه را بحث می‌کنیم اما نقد نمی‌کنیم، فردید چنین نبود، او به غرب و فلسفه دیدی انتقادی داشت و غرب‌زدگی، علم‌زدگی‌، تکنیک‌زدگی و... مورد توجه فردید بود و او علم و تکنیک و غرب جدید را مورد نقد و انتقاد قرار می‌داد. علم‌زدگی بلایی است که جهان ما به آن دچار شده و این سلطان شدن علم جزئی به نابودی بشر می‌انجامد، با این علم جزئی بشر فریب ظاهر را خورده و ناتوان از عاقبت‌اندیشی شده است.»

اعوانی در پایان فردید را در شناخت اصطلاحات فلسفی یگانه‌ی روزگار خود خواند و لغت‌شناسی او را مورد تمجید و ستایش قرار داد.

انتهای پیام/

نظر شما