شناسهٔ خبر: 31237310 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

چطور طراحان داخلی، دکوراسیون داخلی یک خانه را از صفر تا صد انجام می دهند؟

فرض می کنیم که به تازگی یک خانه جدید خریده اید ، یا ممکن است اخیرا قرارداد اجاره یک آپارتمان را امضا کرده باشید. در هر حال مطمئنا برای خانه جدیدتان که به زودی در آن ساکن خواهید شد اشتیاق زیادی خواهید داشت.

صاحب‌خبر -

فرض می کنیم که به تازگی یک خانه جدید خریده اید ، یا ممکن است اخیرا قرارداد اجاره یک آپارتمان را امضا کرده باشید. در هر حال مطمئنا برای خانه جدیدتان که به زودی در آن ساکن خواهید شد اشتیاق زیادی خواهید داشت. اما در عین حال ممکن است خیلی زود این اشتیاق جای خود را به سردرگمی بدهد. وقتی که به دکوراسیون داخلی آنجا فکر می کنید انواع تصمیمات و انتخاب های متنوع پیش روی شماست که شما را سردرگم خواهد کرد. چه رنگی انتخاب کنم؟ ست مبلمان من باید چند نفره باشد؟ آیا مبل مدل ال بهتر است ؟ اندازه فرش مناسب اتاق من چه سایزی است؟ در نگاه اول یک صفحه خالی تازه آن هم چند بعدی که سقف و کف و دیوار را نیز شامل می شود ممکن است کمی گیج کننده و ناامیدکننده باشد. اما با این روش "مدیریت پروژه دکوراسیون داخلی" که در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد، به خوبی متوجه خواهید شد آنقدرها که از ابتدا فکر می کردید راه دشواری پیش رو ندارید و ساده تر می توانید در انتخاب هایتان دست به کار شوید.

طراحان داخلی کارشان را خیلی خوب می دانند. رویکرد آنها در رویارویی با ده ها ارباب رجوع و پروژه کمتر شهودی است و بیشتر در حد بالاترین سطوح روش های مدیریت پرژه است. طراحان داخلی با برنامه پیش می روند ، انواع صفحات و شیت های طراحی به همراه لیست کارهای عملی که باید انجام بدهند ترتیب می دهند. با تفکیک کردن هر یک از بخش های طراحی دکوراسیون داخلی ، روند پیشرفت پروژه را به خوبی می توانند دنبال کنند، همچنین هزینه طراحی دکوراسیون را تحت کنترل نگه دارند. بهتر از همه اینها، آنها هر جزءی از دکوراسیون را که انتخاب می کنند می دانند که چطور با طرح کلی اتاق و حتی کل خانه هماهنگ می شود. خوب حالا سوال شما هم این است که چطور دکوراسیون داخلی خانه خود را با استفاده از روش های مدیریت پروژه از آغاز تا پایان به عهده بگیرید.

12 مرحله برای شما آماده کرده ایم که در پایان خواهید دید که چطور یک فضای خالی را به یک فضای زیبا و محبوب خودتان تبدیل کنید. همه اینها قرار است در طول چندروز تعطیلات آخر هفته انجام بگیرد که از کارتان نیز عقب نمانید.

گام اول

چهارشنبه : ایده بگیرید

اولین قدم برای دکور کردن خانه شما است این است که بدانید باید راه را چطور پیش بروید. برای این راه نیاز به نقشه دارید.  نقشه شما با ایده گرفتن از عکس های دکوراسیون داخلی ، مدل مبل هایی که دوست دارید ، تکسچرها و متریال ها شکل می گیرد. تمام این ها را به صورت فایل عکس درت کنید. اگر به صورت آنلاین باشد می توانید با جمع آوری از سایت ژورنال دکوراسیون داخلی پویانو در یک فولدر در کامپیوترتان ذخیره کنید و یا اینکه عکس هایی که از مجلات دکوراسیون داخلی نیز پیدا کرده اید جدا کنید و در یک پوشه قرار دهید. به این ترتیب می توانید به صورت یکجا دید کاملی به همه چیزهایی که دوست دارید داشته باشید.

دست یافته : یک صفحه از عکس های دکوراسیون مورد علاقه شما شامل مبلمان ، وسایل دکوری ، رنگ ها و متریال خواهید داشت.

گام دوم : وقتی که تمام عکس های الهام بخشی که جمع آوری کرده اید را در کنار هم قراردهید ، موضوعات مشترک را پیدا می کنید. ببینید تمایلتان به متریال چوب بیشتر است ، رنگ زرد و یا سبک مثلا مدرن ؟ مثلا آیا کاغذ دیواری را به جای رنگ دوست دارید ؟ کاغذ دیواری های یک پوشش دیواری خوب برای زیباکردن فضا می باشند و می توانند به فضای شما شخصیت ببخشند و با فضاهای مختلف نیز ست می شوند و در رنگ ها و طرح های مختلف ارائه شده اند. بنابراین آنهایی که نگاه شما را به خود جذب می کند را مشخص کنید. همان متریال ، تکسچر ، سبک مبلمان و رنگ را به عنوان مبنای طراحی دکوراسیون خود در نظر بگیرید. هدف این نیست که مثلا از همه آنها در دکوراسیون فضایمان استفاده کنیم ، بلکه می خواهیم ببینیم سبک و پایه طراحی اساسی دکوراسیون فضای شما چه خواهد بود.

دست یافته : منتخب پالت رنگی ، متریال و تسکچر که چشم انداز شما برای تصمیم گیری های آینده

گام سوم: حالا که حس زیبایی شناختی تان را راه انداخته اید ، لیستی از وسایل خانه ای که از قبل داشته اید را باید مورد بررسی قرار دهید. ببینید که آیا می توانند در خانه جدید شما جایی داشته باشند؟ ببینید آیا مبلمان یا عنصر دکوراسیونی خاصی وجود دارد که به آن علاقمند باشید ؟ یک صندوقچه آنتیک از مادربزرگتان به شما ارث رسیده است که می خواهید بدانید آیا به سبک مینیمال می آید؟ این را به خاطر بسپارید که شما می توانید دوره ها و سبک های دکوراسیون را با همدیگر ترکیب کنید، اما این فقط خودتان هستید که می دانید هر جزء متفاوتی که به فضای اتاق اضافه کردید با کل هماهنگ است یا خیر.

دست یافته : لیست وسایلی که میخواهید نگهدارید ، بفروشید و یا آن را به کسی اهدا کنید. تمام این موارد باید شامل برنامه عملی مشخص نیز باشد. یعنی زمان و مبلغ فروش را مشخص کنید.

گام چهارم: ممکن است صندلی های کوچک میدسنچری را دوست داشته باشید ، اما آیا برای سبک زندگی شما کارآمد است ؟ نیازهای خود در فضا را مشخص کنید ، چرا که مطمئنا نمی خواهید یک فضای زیبا اما ناکارامد در اختیار داشته باشید. در نظر بگیرید که چه تعداد افراد قرار است بر روی مبلمان و یا میز ناهارخوری دورهم بنشینند؛ چه نوعی از فعالیت قرار است در خانه شما رخ بدهد، اهل بازی های تخته ای دوستانه هستید؟ یا اینکه عادت دارید روی مبل لم بدهید و به تماشای تلویزیون بپردازید ؟

 سبک زندگی شما برای شما خط مشی را مشخص می کنند. مثلا اگر اهل تماشای تلویزیون باشید چیدمان مبل شما رو به تلویزیون قرار خواهد گرفت و یا ممکن است روبروی شومینه چیدمان شود. ممکن است دلتان بخواهد کنار پنجره بنشینید و از منظر بیرون لدت ببرید و یا اینکه در وسط اتاق قرار بگیرند. چقدر قرار است اندازه مبلمان بزرگ باشند ؟ این ها همه سوال هایی است که باید در این مرحله بعه آن جواب بدهید تا بتوانید مبلمان مناسب را خریداری کنید.

 

دست یافته : یک فهرست از اینکه چه کارها و فعالیت های غالبا قرار است در خانه شما اتفاق بیفتد و به چه مواردی احتیاج دارد. برای مثال اگر اهل تماشای تلویزیون نیستید می توانید اگر بعدها تلویزیون خریدید تی وی را به دیوار وصل کنید و بودجه آن را برای بخش دیگری به کار ببرید.

گام پنجم

پنجشنبه : برنامه بچینید

شما وقت خود را در جهت بررسی برنامه کلی و زیبایی شناسی فضای خود صرف کرده ید، حالا وقت آن رسیده است تا اقدام مشخصی انجام دهید. لیستی برای هرجزئی از مبلمان مورد نظرتان ایجاد کنید. میزهای عسلی، مبل، صندلی های غذاخوری، کنسول های ورودی و بوفه ها را در نظر بگیرید. در این مرحله خود را درگیر بودجه خود و یا اندازه های لازم نکنید. اجازه بدهید که هر چه که آرزو دارید به این لیست اضافه شود و خود را محدود نکنید، بدون هیچ حد و مرز و معنایی این لیست را پر کنید. مثلا دلتان یک میز توالیت آنتیک خاص می خواسته است که هر صبح روبروی آن روز خود را آغاز کنید؟ همان را در لیست بنویسید.

دست یافته : یک لیست از تمام وسایل و مبمان محبوب و رویایی برای فضای داخلی خود بنویسید. این لیست بدون توجه به بودجه شما و فضای شما باید پر شود.

گام ششم : حالا که از نیازها و خواسته های خود باخبرید، وقت آن است که این اجزای مبلمان و وسایل را بروی پلان کف قرار دهید و ببنید کدام یک از آنها در این مرحله از دور بازی خارج میشوند. دورتادور اتاق را اندازه بگیرید و بر روی یک کاغذ با قلم آن را بکشید. راه بهتر و ساده تر این سات که از اپلیکیشن های مختلف مانند LUCIDCHART نیز برای اینکار استفاده کنید. اندازه اتاق را وارد کنید و اجزای مبلمان دلخواهتان را بر اساس اولویت در فضا  قرار دهید. در این قسمت بازهم بودجه را فراموش کنید فقط به ابعاد فضایی توجه کنید. به عنوان راهنمایی برای فضاهایی که رفت و آمد زیادی دارد حداقل 90 سانتیمتر فاصله در نظر بگیرید. برای فضاهای کم تردد 30 تا 60 سانتیمتر فاصله را در نظر داشته باشید.

دست یافته : یک یا چند پلان کف که شما نحوه چیدمان مبلمان و کارکرد فضا را نشان می دهد.

گام هفتم : پلان مبلمان شما که آماده شد، نوبت به پلان روشنایی می رسد. تمام منابع نورپردازی منزل شامل نورهای کاذب ، لوستر آویزی ، آباژورهای ایستاده را در نظر بگیرید، اما این مهم را حتما باید توجه داشته باشید که کدام نوع از نورپردازی نیازمند برق کشی است و کدام یک نه. جای آباژرهای ایستاده کنار صندلی ها و مبلمان است و آباژورهای رومیزی روی میزهای کنار و یا میز عسلی ها و کنسول ها قرار می گیرند. طبق اصول نورپردازی ، یک اتاق باید دارای 3 منبع نور به شکل مثلتی در سطح ارتفاع چشم باشند.

دست یافته : پلان مبلمان شما باید با پلان نورپردازی تکمیل شود. لیستی از نیازهای نورپردازی فضا نیز اضافه کنید.

گام هشتم : حالا که ایده واضحی از آنچه احتیاج دارید و جایی که برای آن لازم است را معلوم کرده اید. زمان نگاهی انداختن به جیبمان است.

بودجه ای که در نظر گرفتید را بر روی یک کاغذ بنویسید. لیست مبلمان و وسایل را به آن اضافه کنید. آنهایی را انتخاب کنید که منطقی است و برای شما در این خانه کاملا کاربرد دارد. آنها را شماره گذاری کنید و مبلغ تخمینی که باید برای هر کدام از آنها پرداخت کنید در نظر بگیرید. این کار را تا جایی که به رقم بودجه کلیتان نزدیک شود ادامه دهید. فراموش نکنید که همیشه  20درصد از مبالغ را برای هزینه های احتمالی شامل باربری ، حمل و نقل و مالیات به حساب بیاورید.

دست یافته : یک برنامه بودجه دقیق که برای خرید وسایل راهنمای شما است.

گام نهم

جمعه : دست به کار شوید

نوبت به قسمت جالب داستان رسید : خریداری وسایل خانه ای که دوست دارید، از بزرگترین وسیله شروع کنید. چرا که بعدها  میتوانید وسایل جزئی تر را به راحتی در اطراف آن جانمایی کنید. فرش ها اولین موردی هستند که باید خیلی زود به دنبال آن در یک خانه باشید. هر وسیله ای که برای خانه خریداری می کنید آن را به لیست بودجه اضافه کنید و رقم آن را بنویسید. اگر وسیله ای را بیشتر از آنچه که تصور کردید خریدید ، ببینید که کدام یک از وسایل دیگر را می توانید در عوض با قیمت کمتر خریداری کنید تا بودجه ای که با آن راحت هستید و به جیب شما فشار نمی آورد را حفظ کنید. نگران قیمت ها نباشید ، تنوع اجناس در بازار و فروشگاه ها آنقدرها هست که آنچه که مدنظر شما است یافت شود، نهایت آن را در سمساری می توانید تهیه کنید. بسیاری از طراحان داخلی وسایل قدیمی را به یک وسیله دکوراتیو در دیزاین داخلی تبدیل می کنند.

دست یافته : یک لیست خرید با جزئیات کامل شامل ابعاد و اندازه ها. فراموش نکنید که دو بار ابعاد واندازه های مورد نیاز را قبل از خریداری و سفارش چک کنید.

گام دهم: همیشه این احتمال وجود دارد که طی زمان خرید ، به مواردی بر بخورید که واقعا به آن علاقمند باشید اما بودجه شما با آن متناسب نباشد. نباید نا امید شوید و کلا قید آن را بزنید. می توانید فعلا دست نگهدارید و زمانی که توانایی خرید آن را دارید دقیقا همانی که به آن علاقه دارید را تهیه کنید و یا اینکه ببینید این ولخرجی در این زمان ارزشش را دارد یا خیر. در هر حال سرمایه گذاری بر روی هر کدام از اجزای دکور اتاق تاثیر زیادی در ظاهر کلی اتاق خواهد داشت. عناصر دکوراسیون که واقعا سرمایه گذاری بلند مدت بر روی آن ارزشمند است ، اجزای بزرگ خانه هستند مانند مبلمان چرا که احتمالا لازم است حداقل ده سال کار کند.

دست یافته : لیستی از چند وسیله گرانقیمت که برای سرمایه گذاری طولانی مدت شما در نظر گرفته می شود.

گام یازدهم: احتمالا تا قبل از این فکر می کردید که زمان مناسب انتخاب رنگ دیوار و یا رنگ کاغذدیواری قبل از هر چیز و در ابتدا است. اما به عنوان یک راه حل کارگشا نظر ما این است که رنگ را در انتها انتخاب کنید چرا که پیدا کردن رنگ مورد نظر برای دیوار از میان مجموعه ای متنوع از تن های رنگی مختلف کار سختی نیست. میتوانید سمپل رنگ یا آلبوم کاغذ دیواری را کنار مبلمان قرار دهید و بهترین رنگ را برای فضای داخلی خود انتخاب کنید. اگر امکانش را دارید خوب است به اندازه یک متر مربع از رنگ را بر روی دیوار نقاشی کنید و از نتیجه رنگ کار در طول روز برای هماهنگی با فضای خود مطمئن شوید. چرا که برخی از رنگ ها در نور های مختلف از آنچه در سمپل نشان می دهد متفاوت هستند.

دستیافته : طرح رنگ آمیزی شما که با رنگ های موجود و نقاشی دیواری کامل شده است.

گام دوازدهم: و در نهایت، اکسسوری ها را یه فضای داخلی خود اضافه کنید و لایه هایی از حس زندگی را به فضا ببخشید. یک اشتباهی که مردم مرتکب آن می شوند این است که ابتدا به جای خرید وسایل بزرگ منزل سراغ خرید اکسسوری های کوچک می روند چرا که ساده تر است و فکر میکنند نیازی ندارد که از سبک و سیاق خاصی پیروی کنند. در حالی که خرید وسایل و اکسسوری های کوچک شما را با کوهی از وسایلی که در آخر با هم کار نمی کنند تنها می گذارد.  برای خرید اکسسوری ها ، به آثار هنری دیواری ، سبد ها و سینی های دکوراتیو ، کتاب های دکوراتیو روی میز جلومبلی ، گلدان ها و هر چیزی که به فضای شما حس سرزندگی و تازگی می دهد توجه داشته باشید.

دست یافته : یک پلان اکسسوری از وسایل دکوری فراهم کنید ودر آخر یک خانه زیبا منتظرآمدن شما به خانه خواهد بود.

برای ایده گرفتن از عکس های دکوراسیون منزل می توانید از بخش مطالب دکوراسیون داخلی سایت پویانو راهنمایی بگیرید.

کلمات کلیدی : دکوراسیون داخلی ، کاغذ دیواری ، معماری ، طراحی داخلی ، دکوراسیون منزل

نظر شما