شناسهٔ خبر: 31236882 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

نقش موثر کارآفرینی در اقتصاد مقاومتی؛

استفاده از نیروی جوان رمز تحقق اقتصاد مقاومتی

کارآفرینی به عنوان یکی از اصلی ترین و مهم ترین موضوعات دنیای امروز و محرکه اصلی توسعه اقتصادی محسوب می شود و نقش آن در نوآوری یا ایجاد فضاهای جدید کسب وکار بر همگان روشن است.یک رکن دیگر اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید ملی و بهره گیری از ظرفیت ها و فرصت های داخلی است و در این زمینه باید تولیدات بخش صنعت و کشاورزی و غیره مورد توجه قرار گیرد و زمینه فروش و صادرات آن نیز فراهم شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، 29 بهمن در تقویم امسال روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی نامگذاری شده است.

طی یک دهه اخیر حوزه اقتصاد مورد توجه ویژه مقام معظم رهبری (مدظّله العالی) بوده و نقشه راه و راهبرد اقتصاد کشور نیز در بهمن ماه ۱۳۹۲ در ۲۴ بند تحت عنوان"اقتصاد مقاومتی" از سوی معظم له ابلاغ و شعار منتخب سال های اخیر نیز مزین به جهت گیری اقتصاد مقاومتی گردید که این مهم از سوی سایر ارکان نظام همچون ریاست محترم جمهوری به عنوان عالی ترین مقام اجرایی کشور همواره مورد توصیه و تاکید قرار گرفته چرا که اصلی ترین ماموریت این سیاست؛ چابک سازی، استحکام، رقابت پذیری و کاهش آسیب های اقتصادی و برون رفت از تنگناه ها و گلوگاه های اقتصادی و تولیدی کشور می باشد.

کارآفرینی ،خلاقیت در کار و ایجاد فرصت‌های جدید اقتصادی و تولیدی است،جامعه‌ای که در بستر کارآفرینی حرکت می‌کند، زنده ،پویا و فعال است و می‌تواند همه مشکلات و فشارهای بیرونی و درونی را تحمل کرده و پشت‌سر بگذارد.

یکی از بهترین راه های موجود در جهت برطرف ساختن کاهش وابستگی جوامع اسلامی به غرب و حفظ استقلال و پافشاری بر ارزش های حاکم بر خود اقتصاد مقاومتی است.

این واژه برای اولین بار توسط رهبر انقلاب اسلامی ایران برای صیانت از تهاجم دشمنان در تمام عرصه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، تولیدی و... به عنوان راهنمای عمل همه مسئولان و مردم در برابر فشارها و تهدیدات دشمنان به عنوان ایده ای مبتکرانه و بسیار خلاقانه مطرح شده است.

کارآفرینی به عنوان یکی از اصلی ترین و مهم ترین موضوعات دنیای امروز و محرکه اصلی توسعه اقتصادی محسوب می شود و نقش آن در نوآوری یا ایجاد فضاهای جدید کسب وکار بر همگان روشن است.

توجه به این مهم که کارآفرین و کارآفرینی از عنصرهای بالقوه ی توسعه و حرکت به سوی پیشرفت و ترقی است می تواند بسیار بحث انگیز و مورد تحلیل باشد.

در بند نخست سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی هم ،کارآفرینی یکی از عوامل مهم برای رسیدن به نقطه‌ی مطلوب اقتصادی اشاره شده است.

در این بند بر تامین شرایط و فعال‏سازی امکانات و منابع مالی و سرمایه‏ های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی تاکید شده است.

همچنین این بند به حداکثر رساندن مشارکت مردم در فعالیت‏های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری‏های جمعی و تاکید بر ارتقای درآمد و نقش طبقات کم‏‌درآمد و متوسط اشاره دارد.

استفاده از فکر و ایده دانش آموختگان دانشگاهی ظرفیتی گسترده برای تحقق کارآفرینی است که متاسفانه براساس آمار از این ظرفیت تاکنون استفاده کامل نشده است.

کارآفرینی البته راهی است برای اشتغال دانش آموختگان که موفقیت در آن نیاز به ارائه تسهیلات در بخش های مختلف به کارآفرینان است.

امروزه از کارآفرینی به عنوان موتور محرکه رشد و توسعه اقتصادی یاد می شود؛ به طوری که، بسیاری از کشورهای پیشرفته و در حال توسعه کارآفرینی را به عنوان یک ظرفیت و فرصت ویژه در جهت اهداف اقتصادی خود چه در سطح داخلی و چه در سطح بین المللی مورد توجه قرار داده و سیاست ها و برنامه های ویژه ای در حمایت از آن در نظر گرفته اند.

تحقق اقتصاد مقاومتی با تکیه بر منابع داخلی در سال های گذشته با شدت یافتن تحریم های یک جانبه و غیرانسانی غرب علیه جمهوری اسلامی با هدف متوقف کردن برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران، واژه اقتصاد مقاومتی به ادبیات اقتصادی کشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفته است.

این واژه اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال 1389 مطرح شد و معظم له " اقتصاد مقاومتی " را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی دو دلیل " فشار اقتصادی دشمنان " و " آمادگی کشور برای جهش " را معرفی نمودند.

مقام معظم رهبری در 29 بهمن ماه سال 1392 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را که از مهم‌ترین رئوس آن رشد بهره‌وری، اقتصاد دانش‌بنیان، حمایت هدفمند از صادرات، مقابله با ضربه‌پذیری درآمدهای نفتی، صرفه‌جویی، شفاف‌سازی اقتصاد و گفتمان‌سازی است، ابلاغ کردند.

برای مفهوم اقتصاد مقاومتی، تعاریف متفاوتی ارائه شده که هر کدام از جنبه ای به آن نگاه شده است.اما تعریف جامع و کامل از اقتصاد مقاومتی را خود رهبر فرزانه انقلاب ارائه داده اند. ایشان در دیدار با دانشجویان فرمودند:" اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی ها و خصومت های شدید می تواند تعیین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد."

بنابراین می توانیم بگوئیم که اقتصاد مقاومتی می تواند مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی باشد که اقتصاد کشور را در مقابل برخی جریان‌های داخلی و خارجی مقاوم و مصون می سازد و در این راستا لازم است اقداماتی در بخش های اقتصادی انجام شود که اقتصادی مقاومتی را محقق سازد.

یکی از اهدافی که اقتصاد مقاومتی دنبال می کند توجه و استفاده از سرمایه های مردم و بخش خصوصی در اقتصاد است و در این راستا لازم است تا سیاست اصل 44 قانون اساسی که واگذاری امور و فعالیت های اقتصادی دولت به بخش خصوصی می باشد مورد توجه قرار گیرد.

یک رکن دیگر اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید ملی و بهره گیری از ظرفیت ها و فرصت های داخلی است و در این زمینه باید تولیدات بخش صنعت و کشاورزی و غیره مورد توجه قرار گیرد و زمینه فروش و صادرات آن نیز فراهم شود.

توجه به بخش خصوصی، بهبود فضای کسب و کار، کارآفرینی، افزایش تولید داخلی و ثروت ملی جدای از اینکه می تواند وابستگی کشورمان به اقتصاد تک محصولی و نفت را کاهش دهد؛ می تواند زمینه اشتغال و رونق اقتصادی را فراهم کند.

یکی از مباحث مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی استفاده بهینه از منابع و سرمایه های موجود و توجه به مدیریت مصرف است. سالانه بخش مهمی از منابع ملی و سرمایه های کشور به دلیل استفاده نادرست و یا مصرف بی جا از بین می رود و همراهی و مشارکت تک تک افراد جامعه برای تحقق اقتصاد مقاومتی لازم و ضروری است.

این نکته را نیز نباید فراموش کرد که نامگذاری سالهای اخیر در زمینه های اقتصادی یعنی اصلاح الگوی مصرف، جلوگیری از اسراف، تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، همت مضاعف و کار مضاعف و جهاد اقتصادی به عنوان شعارهایی است که زمینه لازم را برای تحقق اقتصاد مقاومتی فراهم کرده است.

اتکا به تولید کالاهای غیرنفتی و تولیدات داخلی و کاهش وابستگی به نفت نیز از دیگر الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی است.این کار باید با عزم و اراده استوار دولت، مجلس و مسئولان و همت و یاری سرمایه گذاران، صنعتگران و صاحبان صنایع محقق شود.

شناسایی و احصاء وضعیت واحدهای تولیدی نیمه‌تمام و راکد، واگذاری طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام به بخش غیردولتی و تکمیل این طرح ها از جمله اقداماتی است که می تواند در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی صورت گیرد. در این زمینه لازم است دستگاههای ذیربط به ویژه بانک ها به کمک بیایند و در جهت تامین مالی و نقدینگی این طرح ها گام بردارند.

به اعتقاد صاحب نظران با اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی زمینه رونق اقتصادی، خدمت به مردم، ایجاد آرامش در جامعه، رفع مشکل بیکاری و ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان مراکز دانشگاهی و حل مشکلات واحدهای تولیدی و نیمه تمام فراهم می شود.

به گفته آنها همه سیاست ها باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی همسو شوند و برای این امر باید به منابع داخلی اتکاء نمود و با اقدام و عمل همه ظرفیت های اقتصادی کشور را شکوفا کرد.
توسعه کارآفرینی در کشور ضمن فراهم آوردن زمینه رشد و توسعه پایدار، مسائل و مشکلات جاری از جمله فقز، نابسامانی اجتماعی و فرهنگی، بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی و معضل انبوده سایر بیکاران را مرتفع خواهد کرد. دستیابی به رشد و توسعه اجتماعی به عنوان یک چشم انداز ملی مهم ترین آرزوی هر ملتی است. اما تحقق چنین چشم اندازی نیاز به تدوین و اجرای راهبردهای اثر بخش دارد.

توجه به آنچه مقام معظم رهبری درباهر تحقق اقتصاد مقاومتی با محوریت کارآفرینی بیان می کند می تواند جامعه اسلامی را به الگوی برتر در جهان امروز تبدیل کد و سلطه مستکبران را نابود ساخته و اجازه تحرک به دشمن نداده و تحرکات اسلامی مبتنی بر عدالت را در جامعه جهانی سازماندهی کند.

انتهای پیام/

نظر شما