شناسهٔ خبر: 31234997 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برجسته های امروز مطبوعات

عصر کُپی

تهران- ایرنا- برنامه تلویزیونی «عصر جدید» بدون ذره ای خلاقیت، حتی دکور برنامه روی آنتن شبکه سه سیما رونمایی شد. از ابتدا گفته شد قرار است یک برنامه استعدادیابی ایرانی باشد و در همین راستا هم فراخوانی برای دریافت ویدئو از متقاضیان منتشر شد.

صاحب‌خبر -

گروه اطلاع رسانی ایرنا در راستای ایفای رسالت آگاهی بخشی به انعکاس برجسته ترین گزارش های روزنامه های مختلف با عناوینی چون «عصر کُپی، درارشاد ببستند خدا یا مپسند، هزینه های بیهوده از خانه ملت، اعانه‌ای که پایمال می‌شود!، کورس قیمت‌ها در بازار خودرو، مجالی فراخ برای انعکاس صدای زنانه، وعده های کاغذی، دلار صادراتی به بازار می آید؟، نگرانی درباره سازه‌های برج میلاد؛ از شایعه تا واقعیت، «اچ آی وی» در دروازه غار نمی ماند!» پرداخته است، در ادامه به بازتاب گزیده ای از این مطالب می پردازیم:

**عصر کُپی
روزنامه «همدلی» در گزارشی با عنوان «عصر کُپی!» می نویسد: برنامه تلویزیونی «عصر جدید» روی آنتن شبکه سه سیما رونمایی شد؛ بدون ذره ای خلاقیت، حتی دکور برنامه را تغییری ندادند و ضربدرهای مقابل داوران هم مو‌به‌مو کپی برداری شده از «America’s GoTalent» بعد از مدت‌ها تبلیغات و پخش تیزر، برنامه «عصر جدید» با اجرای احسان علیخانی پخش شد؛ مجری محبوب تلویزیون که سال هاست با برنامه «ماه عسل» در ماه رمضان، اشک مردم را درمی آورد و این بار قرار است شگفت‌زده‌شان کند. از ابتدا گفته شد قرار است یک «تلنت شو» (برنامه استعدادیابی) ایرانی باشد و در همین راستا هم فراخوانی برای دریافت ویدئو از متقاضیان منتشر شد. شنبه شب (27 بهمن)، اولین قسمت از این برنامه روی آنتن شبکه سه رفت و احسان علیخانی در ابتدای این قسمت درباره رویکرد این مسابقه صحبت کرد: «برنامه «عصر جدید» قرار نیست دنیا را تغییر دهد و صرفا می‌خواهد «ذره بین» به دست افراد بدهد.»

**درارشاد ببستند خدا یا مپسند
روزنامه «اعتماد» در گزارشی با عنوان «درارشاد ببستند خدا یا مپسند» می نویسد: دیروز مراسم تشییع پیکر پوران شریعت‌رضوی، از مقابل حسینیه ارشاد، در خیابان دکتر علی شریعتی برگزار شد. اول قرار بود که مراسم در داخل حسینیه برگزار شود. گویا هماهنگی‎ها با نهادهای مربوط مثل شورای تامین نیز صورت گرفته بود، اما در نهایت مشخص نشد که چرا درهای حیاط و مسجد برای ادای نماز باز نشد. جمعیت در پیاده‌رو و خیابان، روبه‌روی مسجدی که درهایش بسته بود، پشت سر احمد منتظری، فرزند آیت‌الله منتظری، بر پیکر متوفی نماز خواندند و آنگاه پوران خانم را حدود 300 متر پایین‌تر از حسینیه تشییع کردند تا برای آخرین بار در هوای خیابان شریعتی و حسینیه ارشاد گام بردارد، در حالی که مونا شریعتی، کوچک‌ترین فرزند شریعتی در تمام طول مسیر پیکر مادر را همراهی می‌کرد و هر چند ده قدم، جمعیت را وا می‌داشت تا جنازه را برای خواندن حمد و سوره بر زمین بگذارند. در نهایت هم پیکر پوران شریعت‌رضوی به امامزاده عبدالله شهرری منتقل شد تا در جوار مادر و برادرش آذر (مهدی) بیارامد.

**هزینه های بیهوده از خانه ملت
روزنامه «ابتکار» در گزارشی با عنوان «هزینه های بیهوده از خانه ملت» نوشت: در شرایطی که کشور در تنگنای اقتصادی و فشار تحریمی دشمنان قرار دارد و توقع همدلی و همراهی از همه جریانات فکری و جناح‏های سیاسی وجود دارد، برخی نمایندگان و رقبای دولت با وجود تاکیدات و توصیه‏های رهبری، به جای اقدامات وحدت آفرین که بتواند بخشی از فشارهای تحریمی را از دوش دولت بردارد، اقدام به جمع آوری امضا برای عدم کفایت رئیس جمهوری کرده‏اند.

این دومین بار است که برخی تندروهای مجلس و مخالفان و رقبای انتخاباتی روحانی با جمع آوری امضا اقدام به سوال از رئیس‌جمهوری یا تلاش برای عدم کفایت او دارند. در نوبت اول شاهد اقدامی فراکسیونی از سوی ولایی‏های مجلس بودیم که رئیس جمهوری را برای سوال به مجلس کشاندند، ولی این بار حتی اصولگرایان ولایی هم شرایط خاص فعلی کشور را تشخیص دادند و موافقت نکردند که به صورت فراکسیونی این فشار را به دولت اعمال کنند. پس تعداد انگشت شماری از آنها از جمله مجتبی ذوالنوری، نوروزی، کوچکی نژاد، خادمی، ملک‌شاهی، کریمی قدوسی، اعزازی، چنارانی، حاجی دلیگانی، پورمختار و علی اکبر کریمی با امضای طرح عدم کفایت رئیس جمهوری سعی کردند خودی نشان دهند و در قالب شویی انتخاباتی، به جامعه بگویند همه تقصیرها و مشکلات موجود بر گردن روحانی است؛ شاید به این واسطه از خود و جریان فکری متبوع‏شان سلب مسئولیت کنند. گویی که سایر قوا، نهادها، ارگان‏ها و حتی تحریم‏های موجود در این باره اثری نداشته‏اند.

**اعانه‌ای که پایمال می‌شود!
روزنامه «قانون» با درج گزارشی با عنوان «اعانه‌ای که پایمال می‌شود!» می آورد: مردم ایران همیشه و هر زمانی که حاکمیت به آن‌ها نیاز داشته است در میدان حاضر شده‌اند و کمک‌های فراوانی به پایداری نظام داشتند ولی هر روز مشکلات معیشتی و اقتصادی آن‌ها افزایش پیدا کرده و امروز در آستانه دهه پنجم این انقلاب نیازمندی مردم سبب شده است تا چشم امید به اندک کمک‌های دولتی باشد. در همین راستا مدتی است که بسته‌هایی با عنوان بسته حمایتی از طرف دولت توزیع می‌شود که همین اعانه نیز به برخی تعلق نگرفت و مردم را در این خلع و برزخ معلق نگه‌داشت. بعد از این پرداخت معلول، مسئولان امر شماره‌هایی را برای پیگیری اعلام کردند که آن‌ها نیز ناکارآمد بود و تا حدودی مردم را بازی داد. بعد از آن هر روز مسئولان ادعا می‌کردند که مشکل حل می‌شود ولی خبر خاصی مخابره نمی‌شد.

بسیاری از مردم هستند که نه غرور آن‌ها اجازه می‌دهد به سازمان‌های حمایتی رو بیاورند و نه به دلیل مشکلاتی که دارند نام‌شان در نهادهایی ثبت شده‌است و در این بین و زمانی که مسئولان طرح‌هایی مانند بسته حمایتی را اجرا می‌کنند حق آن‌ها پایمال می‌شود. بنابراین باید برنامه‌هایی وجود داشته باشد تا اگر تقسیم غنیمتی برای مردم صورت می‌گیرد، همه به صورت مساوی از آن استفاده کنند.

**کورس قیمت‌ها در بازار خودرو
روزنامه «شرق» در گزارشی با درج عنوان «کورس قیمت‌ها در بازار خودرو» نوشت: قیمت‌گذاری در بازار خودرو تابع هیچ قانون و قاعده‌ای نیست. دلال‌ها هر قیمتی که بخواهند روی ماشین‌ها می‌گذارند و نمایندگی‌های مجازی که قیمت خودرو را بر‌اساس نرخ‌های مصوب باید به فروش برسانند، محصولی برای عرضه ندارند. گاهی فاصله قیمت برخی خودروها در کارخانه و بازار، بیش از صد درصد است و کسی پاسخ‌گوی این بازار آشفته نیست. بازار خودرو به حال خود رها شده است و کسی نمی‌داند چه وقت این بازار بسامان می‌شود. بخش‌نامه‌های صادر‌شده در زمینه قیمت خودرو هم به سرعت برق و باد صادر و سپس لغو می‌شوند.

چندی پیش وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و خودروسازان پیشنهاد دادند که قیمت خودرو بر مبنای حاشیه بازار تعیین شود؛ به‌نحوی‌که قیمت در کارخانه پنج درصد کمتر از حاشیه بازار باشد. این مسئله نگرانی‌هایی را در میان افرادی که خودرو را پیش‌خرید کرده بودند، ایجاد کرد؛ بنابراین وزیر صمت به‌سرعت موافقت ضمنی خود را اصلاح و اعلام کرد این فرمول قیمت‌گذاری شامل حال قراردادهای قبلی خرید خودرو نمی‌شود. دیروز رضا رحمانی، وزیر صمت، در گفت‌وگو با خانه ملت اعلام کرد که گرانی خودرو ارتباطی با فرمول وزارت صمت ندارد. ولی ملکی، نماینده مجلس و عضو شورای رقابت، هم می‌گوید این شورا در قیمت‌گذاری خودرو کاره‌ای نیست. پس به‌راستی چه کسی مسئول قیمت‌های امروز بازار خودرو است؟

**مجالی فراخ برای انعکاس صدای زنانه
روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «مجالی فراخ برای انعکاس صدای زنانه» نوشت: در سی‌وهفتمین جشنواره تئاتر فجر که این روزها در حال برگزاری است، 25 کارگردان زن در بخش‌های مختلف، نمایش خود را روی صحنه می‌‌برند. از این تعداد پنج‌ زن در بخش مسابقه‌ «ایران -یک»، پنج نفر در بخش میهمان، دو نفر در بخش چهل سالگی، دو نفر در بخش رادیویی، پنج نفر در بخش خیابانی و شش کارگردان زن نیز در دیگر گونه‌های اجرایی حضور خواهند داشت. حضوری که برخی با استناد به کمیت آن، نقش زنان را در جشنواره امسال پررنگ توصیف می‌کنند و آن را به پای رشد زنان ایران در هنر نمایش می‌گذارند.

پری صابری، نویسنده و کارگردان پیشکسوت و صاحبنام تئاتر معتقد است که زنان هنرمند ایرانی در تمام سال‌هایی که او مشغول کار تئاتر بوده، همواره در کنار مردان در هنر نمایش فعالیت داشته‌اند. ایرج راد، تئاتر زنان ایران را هم در بخش بازیگری و هم در زمینه کارگردانـــی حائــــز موفقیت‌هـــــای درخشانی می‌داند. پیام دهکردی، کارگردان تئاتر اعتقاد دارد که زنان ایرانی بیش از 100سال است که به حقوق مسلم خود پی برده‌اند و این در تئاتر ما هم متبلور است.

**وعده های کاغذی
روزنامه «جهان صنعت» در گزارشی با عنوان «وعده های کاغذی» می نویسد: بی‌انگیزگی سرمایه‌گذاران مسکن به دنبال افزایش جذابیت بازارهای موازی بار دیگر کار بازار مسکن را به رکود کشانده است‌. در حال حاضر بازارهای سوداگرانه جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاران دارند و کمتر کسی حاضر است در بازار مسکن سرمایه‌گذاری کند‌. در عین حال آن دسته از سرمایه‌گذارانی که هنوز در بازار مسکن فعالیت می‌کنند برای ورود به ساخت «خانه‌های کم متراژ» که مهم‌ترین بازار هدف برای توسعه مسکن است متقاعد نشده‌اند‌. کارشناسان اقتصاد مسکن معتقدند در شرایط فعلی لازم است دولت در مورد 30 درصد از مخاطبان بازار مسکن که توانایی خرید خانه را به کلی از دست داده‌اند مداخله کند چرا که نظام بانکی دیگر قادر به حمایت از آن‌ها نخواهد بود‌.

حالا بازار مسکن پس از شوک قیمتی در سال‌جاری دچار افت شدید معاملات شده و وزارت راه‌وشهرسازی برای برون‌رفت از این وضعیت تنها به دادن وعده «مشوق‌های حمایتی» اکتفا می‌کند؛ مشوق‌هایی که مدت‌ها است از زبان وزیر تازه‌وارد و معاونان او اعلام می‌شود اما از جزئیات آن خبری نمی‌رسد‌.

**دلار صادراتی به بازار می آید؟
روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی با درج عنوان «دلار صادراتی به بازار می آید؟» نوشت: روز گذشته قیمت دلار با عبور از سطح 12 هزار و 400 تومانی به بالاترین قیمت در سه ماه گذشته رسید. افزایش قیمت دلار در حالی رقم خورد که در ابتدای روز بازار از مرز مهم 12 هزار و 500 تومانی نیز عبور کرده بود. با این حال، سیگنال رئیس کل مبنی‌بر مداخله در بازار در صورت بی‌ثباتی موجب شد که قیمت به سطح پایین‌تر بازگردد. همتی همچنین با توجه به مشوق‌های صادراتی داده شده از افزایش عرضه ارز در اسفندماه خبر داد. البته بازار در این ماه با 3 ریسک بالقوه نیز مواجه است. یکی از عواملی که موجب شد قیمت دلار از سقف ابتدای روز یعنی نقطه 12 هزار و 560 تومان عقب‌نشینی کند، اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی پیرامون افزایش عرضه در انتهای سال و ورود به بازار برای مقابله با بی‌ثباتی بود.

**نگرانی درباره سازه‌های برج میلاد؛ از شایعه تا واقعیت
روزنامه «مردم سالاری» در گزارشی با عنوان «نگرانی درباره سازه‌های برج میلاد؛ از شایعه تا واقعیت» آورد: برج میلاد با بلندای 435 متر در 16 مهرماه 1387 گشایش یافت تا بتواند با کنار زدن برج آزادی به نماد تهران بدل گردد. برجی که از همان آغاز جنجالهایی بسیار میان برخی کارشناسان به علت ساختار غیر ایرانی‌اش و نیز ساخته شدنش در نزدیک گسلی که تا شهرک غرب امتداد دارد برانگیخت. در 10 سالی که از گشایش برج میلاد می‌گذرد گاه و بی‌گاه شایعاتی از کج شدن یا ترک برداشتن یا شنیدن صداهای مهیب از آن در رسانه‌ها به گوش می‌رسد؛ شایعاتی که در چند هفته اخیر بیش از گذشته شنیده شده و سخنان برخی از کارشناسان و مسئولان این برج نیز بخشهایی از آن را تأیید کرده‌اند.

یکی از این شایعات که رنگ واقعیت به خود گرفته است ترک‌خوردگی دیوارهای پارکینگ برج میلاد است. معاون فنی و نگهداشت برج میلاد، علی درویش‌پور، با تأیید این ترک‌خوردگی، آنها را بی ارتباط با سازه برج میلاد دانسته که مقاوم‌سازی نیز شده‌اند.

**«اچ آی وی» در دروازه غار نمی ماند!
روزنامه «آفتاب یزد» در مطلبی با عنوان ««اچ آی وی» در دروازه غار نمی ماند!» در گفت وگو با لیلا ارشد مدیر موسسه خانه خورشید می نویسد: در چند سال اخیر ابتلا به ایدز از طریق رابطه های جنسی محافظت نشده بیشتر از ابتلا به این بیماری از طریق سوزن و تزریق غیربهداشتی بوده و امروز این موضوع ثابت شده است و متخصصان و کارشناسان وزارت بهداشت تاکید دارند که انتقال ویروس «اچ ای وی» از طریق رابطه جنسی ناسالم است. من در دهه پنجاه دروازه غار را دیده بودم و در آن زمان هم اینجا اعتیاد بود اما مدلی متفاوت از این که الان هست و در سطح خیابان و بیشتر در گودها و شیره کش خانه ها بود و دیده نمی شد اما وجود داشت. ما همچنان گشتمان را داریم و هر روز به محله ها می رویم و برای زنانی که درگیر سوء مصرف هستند وسایل بهداشتی می بریم.

پژوهشم9370**9131

نظر شما