شناسهٔ خبر: 31234337 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

پنس و پمپئو مستاصل تر از هميشه ورشو و مونيخ را ترک کردند

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران – ايرنا – تور اروپايي مقام هاي واشنگتن به ورشو و مونيخ کارناوالي به منظور جلب مشتري براي سياست هاي خاورميانه اي دولت آمريکا خصوصا رويکرد ضدايراني وي بود اما «مايک پنس» و «مايک پمپئو» در اروپا به چشم خود ديدند که «پرزيدنت» در ميان متحدان سنتي چقدر تنهاست.

به گزارش دوشنبه ايرنا، نه نشست ورشو به تشکيل ائتلاف ضدايراني منجر شد و نه دانه درشت هاي بين المللي در کنفرانس امنيتي مونيخ با سياست هاي تند دونالد ترامپ در خاورميانه همراه شدند.
رسانه هاي آمريکايي که طي دهه ها به عنوان تريبون دولت هاي متعدد کاخ سفيد عمل کرده و از يکه تازي ايالات متحده در سطح جهاني سخن مي گفتند، با تماشاي نمايش پنس و پمپئو در اروپا يقين يافتند که واشنگتن ديگر نه يار راستيني در دنيا دارد و نه ياراي يکه تازي.
**سخنران بي مخاطب
وال استريت ژورنال در گزارشي با عنوان «درخواست هاي پنس براي فشار بر ايران گوش شنوايي در اروپا پيدا نکرد» نوشت: برخي مقام هاي غربي در جلسات خصوصي گفته اند که اظهارات معاون رئيس جمهوري آمريکا تلاش ها براي تقويت همکاري ها با اروپا درخصوص نگراني هاي مشترک را تضعيف مي کند.
بنابراين گزارش، مقام هاي اروپايي درخواست پنس براي افزايش فشار بر ايران را رد کرده و گفتند که آنها به حمايت از توافق هسته اي برجام ادامه مي دهند و به همکاري با دولت ايران ادامه خواهند داد.
رهبران دنيا در کنفرانس امنيتي مونيخ گرد آمدند تا درباره طيفي از مسائل از جمله خاورميانه، تجارت، آينده اروپا و حملات سايبري بحث و تبادل نظر کنند. پنس در اين کنفرانس امنيتي گفت که اتحاديه اروپا بايد مثل آمريکا از توافق هسته اي با ايران خارج شود.
«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان که روز شنبه اندکي پيش از پنس سخنراني کرده بود، ديدگاه کاملا متفاوتي را مطرح کرده و خواستار همکاري هاي چندجانبه و گسترده تر اروپايي ها براي مقابله با چالش هاي بزرگ شد.
**اتحاد عليه ترامپ
رويترز در جمع بندي نتايج سفر اروپايي مقام هاي دولت آمريکا نوشت: سياست هاي ترامپ متحدانش را در کنفرانس امنيتي مونيخ عليه وي متحد کرد.
اين خبرگزاري در ابتداي گزارش خود نوشت: جو بايدن معاون وقت رئيس جمهوري آمريکا در سال 2209 به مونيخ رفت تا «دکمه احياي روابط با روسيه را فشار دهد.» يک دهه بعد او به همان شهر برگشت روابط بهتري را با دنيا پيشنهاد بدهد اما اين بار رابطه بهتر با کشورش را. او وعده داد وقتي ترامپ کاخ سفيد را ترک کند «آمريکا باز خواهد گشت» و حظار با شنيدن اين جمله به پاخاستند و او را تشويق کردند.
سياستمداران و ديپلمات هاي اروپايي حاضر در کنفرانس امنيتي مونيخ مي گويند شادي آنها از شنيدن اين سخن، ضعف ديپلماسي غربي ها در مقابل سياست هاي ترامپ را آشکار کرد.
در عين حال، مايک پنس روز جمعه در سخناني در آلمان گفت: «سلام و احترامات چهل و پنجمين رئيس جمهوري آمريکا، پرزيدنت ترامپ را براي شما آورده ام». اما اين جمله وي با سکوت حاضران روبرو شد.
به گفته ديپلمات ها و مقام ها، سفر چهار روزه پنس به اروپا تنها به عميق شدن اختلافات ميان متحدان سنتي در موضوعاتي مانند ايران ونزوئلا منجر شد بلکه اميد چنداني به مقابله با تهديدهايي همچون تسليحات هسته اي و تغييرات آب و هوايي ايجاد نکرد.
اين در حالي است که مردم عادي همانند کارشناسان حوزه سياست خارجي به نقش آمريکا در دنيا بي اعتماد هستند. طبق گزارش «مرکز تحقيقات پيو» که پيش از کنفرانس امنيتي مونيخ منتشر شد، نيمي از جمعيت فرانسه و آلمان قدرت آمريکا را يک تهديد به شمار مي آورند. 37 درصد از مردم انگليس نيز چنين ديدگاهي دارند.
به نوشته رويترز، اروپايي ها البته پاسخ هماهنگي به پيام ترامپ مبني «آمريکا اول» نداشتند. «امانوئل مکرون» رئيس جمهوري آمريکا در آخرين لحظات ، سفر به مونيخ را لغو کرد و مرکل تنها ماند.
پنس پنجشنبه گذشته در سخناني در ورشو، انگليس، فرانسه و آلمان را به تلاش براي تضعيف تحريم هاي آمريکا عليه ايران متهم کرد و سپس در کنفرانس مونيخ از اتحاديه اروپا خواست تا «خوان گوايدو» را به جاي «نيکولاس مادورو» به عنوان رئيس جمهوري ونزوئلا به رسميت بشناسند.
«جوزپ بورل» وزير خارجه اسپانيا واکنشي خشم آگين به اين درخواست داشت و گفت : اتحاديه فقط مي تواند تا زمان برگزاري انتخابات جديد، گوايدو را به عنوان رئيس جمهوري موقت به رسميت بشناسد.
مقام ها و ديپلمات هاي اروپايي همچنين به تاکيد پنس براي همکاري نکردن با شرکت هاي مخابراتي چيني واکنش نشان دادند. يک ديپلمات ارشد فرانسوي به رويترز گفت: فشار آمريکا اين احتمال را ايجاد مي کند که خلاف خواسته آن را انجام دهيم.
**فوران خشم
نيويورک تايمز نيز در گزارشي با اين عنوان که «شکاف ميان ترامپ و اروپا اينک باز و مملو از خشم است» به نقل از يک مقام ارشد آلماني که خواست نامش فاش نشود، نوشت: ديگر هيچ کسي شک ندارد که ترامپ به نظرات و منافع متحدانش اهميت نمي دهد.
اين روزنامه به نقل از ديپلمات ها و مقام هاي اطلاعاتي نوشت که فوري ترين خطر ناشي از شکاف ميان دو سوي اقيانوس اطلس به سود روسيه و چين خواهد بود. حتي سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه در اين باره گفت: شاهديم که شکاف هاي جديدي ايجاد شده و شکاف هاي قديمي در حال عميق تر شدن است.
اروپايي ها اعتقاد دارند تا زماني که ترامپ متحدان سنتي را به مثابه رقيب اقتصادي تلقي کرده و رهبري کردن را همچون ديکته کردن مي پندارد، واشنگتن تغيير نخواهد کرد.
شمار کساني که معتقدند روابط آمريکا و اروپا ديگر هرگز مثل سابق نخواهد شد، درحال فزوني است. «کارل کايزر» کارشناس روابط آمريکا و آلمان مي گويد: دو سال پس از روي کارآمدن ترامپ، اکثر فرانسوي ها و آلماني ها اينک اعتماد بيشتري به روسيه و چين دارند تا به آمريکا. «توماس کلاينه بروکهوف» مشاور سابق رئيس جمهوري آلمان اظهار داشت: اگر ائتلافي، يکجانبه شد ديگر ائتلاف نيست.
بيش از 50 قانونگذار آمريکايي اعم از جمهوريخواه و دموکرات براي آنکه همبستگي خود را با اروپا نشان دهند به کنفرانس مونيخ رفتند. «جين شاهين» سناتور دموکرات از ايالت نيوهمپشاير گفت: آنها آمده اند `تا به اروپايي ها نشان دهند که شاخه ديگري از حکومت در آمريکا وجود دارد که قويا از ناتو و ائتلاف دو سوي آتلانتيک حمايت مي کند`.
نيويورک تايمز نوشت که مرکل و «اورسولا فون در لين» وزير دفاع آلمان آشکارترين اقدام را براي پس زدن واشنگتن انجام دادند. آنها از خطرات يکجانبه گرايي شرکاي بزرگ بدون مشورت با متحدان سخن گفتند.
به گزارش اين روزنامه، پنس وقتي تلاش کرد تا متحدان را به خروج از توافق هسته اي با ايران تحت فشار قرار دهد، با «سکوتي سنگي» مواجه شد که اين نشانه خشم ادامه دار از تصميم واشنگتن براي خروج از اين توافق است. علاوه بر اين، اروپايي از اين بابت نيز خشمگين هستند که تحريم هاي تازه آمريکا عليه ايران به شرکت هاي اروپايي بيش از شرکت هاي آمريکايي لطمه مي زند.
«ماريتژه شاکه» عضو پارلمان اروپا از هلند گفت: «بسياري از اروپايي ها دولت ترامپ را عامل اصل تنش ها و تضعيف غرب مي دانند.» «ناتالي توچي» مشاور ارشد «فدريکا موگريني» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز اظهار داشت: اين شکاف «تا عمق نگاه ما به روابط بين الملل و منافع ملي ما» کشيده شده است.
«ويکتوريا نولاند» از مقام هاي ارشد آمريکايي نيز گفت: اروپايي ها نفس خود را حبس کرده و به اين فکر مي کنند که اين وضعيت شايد فقط دو سال ديگر ادامه داشته باشد. اما آنها نمي خواهند که بيش از اين چيزي خراب شود يا به شخص ترامپ توهين کرده و با پاسخ خشم آميزي روبرو شوند.
شماري از اروپايي ها هشدار مي دهند که اختلافات جاري دو سوي اقيانوس اطلس ريشه هاي بنيادين دارد و بازگشتي وجود نخواهد داشت.
«نوربرت روتگن» رئيس کميته روابط خارجي در پارلمان آلمان گفت که عامل تغييرات نيست بلکه نشانه اي از تغييرات ژئوپليتيک است که به ازسرگيري رقابت ميان قدرت هاي بزرگ منجر شده است. وي افزود: «در دوره پس از ترامپ بازگشتي به دوره پيش از ترامپ وجود نخواهد داشت.»
**سخنراني رياکارانه و چاپلوسانه
واشنگتن پست در تحليل سخنراني معاون ترامپ در مونيخ آن را «چاپلوسانه» و «رياکارانه» توصيف کرد. «آنا اپلباوم» ستون نويس اين روزنامه نوشت: سخنراني پنس خجالت آور بود. نگارش آن عجيب و غريب و نحوه ارائه آن خشک و بي روح بود. اين سخنراني چاپلوسانه بود. او بارها عبارت «تحت رهبري پرزيدنت ترامپ» را تکرار کرده و از رئيس جمهوري آمريکا به عنوان «قهرمان آزادي» و «رهبر دنياي آزاد» نام برد.
اين سخنراني رياکارانه بود. زيرا پنس وقتي از رنج مهاجران ونزوئلايي سخن مي گفت به نظر مي رسيد که صدايش مي لرزد، گويي که اين دولت او نبود که بسياري از سختي ها را بر کودکان مهاجران تحميل کرده و آنها را در مرز مکزيک از والدين شان جدا کرد. او درباره مهاجران ونزوئلايي گفت: ما کودکان آنها را در آغوش گرفتيم. ما درباره سختي ها و وضعيت آن را شنيده ايم.
اين روزنامه در تحليل نهايي روابط دوسوي آتلانتيک نوشت: اروپايي ها ديگر اقدامات دولت آمريکا را تاييد نمي کنند زيرا اين دولت نشان داده که دوستان اقتدارگرا را به متحدان قديمي ترجيح مي دهد.
واشنگتن پست تاکيد کرد: مرکل مانند ساير اروپايي ها به درخواست پنس براي اعمال مجدد تحريم ها عليه ايران اعتنايي نکرد. رهبران اروپا دريافته اند که تلاش براي رسيدن به توافق با ترامپ نتيجه اي نخواهد داشت زيرا او احترامي براي ديگران قائل نيست. به همين دليل سخنراني او دور از واقعيت بود.
به نوشته واشنگتن پست، اگر دنياي آزاد مورد اهانت رئيس جمهوري آمريکا قرار گرفته و از پيروي از آمريکا سر باز بزند، اين کشور نمي تواند قهرمان آزادي يا رهبر دنياي آزاد باشد.
شبک*9423**1392
انتهاي پيام /*

نظر شما