شناسهٔ خبر: 31234110 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رفع کاستی های مدیریت بحران در سمیرم نیازمند توجه بیشتر

اصفهان- ایرنا- شهرستان سمیرم واقع در جنوب استان اصفهان به تاکید کارشناسان و مسوولان نیازمند امکانات و تجهیزات امدادی مربوط در شرایط بحرانی و حوادث غیر مترقبه است.

صاحب‌خبر -

رییس جمعیت هلال احمر سمیرم درباره شرایط مدیریت بحران این شهرستان و این اداره گفت: در شرایط بحران اولین نگاه ها به سمت هلال احمر است.
سید نورمحمد موسوی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه همه نهادها و سازمان ها در مواقع بحران وظایفی بر عهده دارند و تنها وظیفه قانونی هلال احمر در این موارد اسکان اضطراری است حتی اسکان اولیه حادثه دیدگان با بنیاد مسکن است، افزود: همه در این شرایط مسوولیت هایی دارند و هر مسوول و سازمانی درست کار نکند یک جای کار لنگ می زند.
به گفته وی هنوز متولی خاصی در قانون برای اسکان موقت در شرایط بحران مشخص نشده اما بنیاد مسکن همچون زلزله کرمانشاه و سرپل ذهاب، این کار را انجام می دهد در حالی که وظیفه بنیاد اسکان دایم و ساخت و ساز است.
وی با اشاره به اینکه جمعیت های هلال احمر و صلیب سرخ جهانی استانداردهای مشخصی دارند، ادامه داد: هلال احمر در حد یک درصد جمعیت هر منطقه اقلام و امکاناتی دارد که در سمیرم بالاتر از متوسط جمعیت امکانات داریم.
موسوی خاطرنشان کرد: تنها در تامین چادر در زمان حاضر یک هزار چادر آماده داریم که از میانگین جمعیت 79 هزار نفری شهرستان بیشتر است.
رییس جمعیت هلال احمر سمیرم ادامه داد : 2 پد استقرار بالگرد در دو بخش سمیرم در حال ساخت داریم که در مواقع بحرانی کمک دهنده و موثر خواهند بود.
وی در رابطه با امکانات هلال احمر در حوادثی مانند سقوط هواپیما یا زلزله کرمانشاه، تصریح کرد: این سوانح ملی هستند و طبیعی است که در این شرایط همه امکانات برای امدادرسانی بسیج می شوند.
به گفته موسوی در همین سانحه هوایی سال گذشته، تجهیزات هوایی و امداد کوهستان نیاز فوری و اولیه بود اما در کرمانشاه مردم نیازمند وسایل گرمایشی، چادر، پتو، کانکس و غذا بودند.
شبکه بهداشت و درمان و مجموع پیش بیمارستانی از جمله بخش های مهم در زمان وقوع حوادث و شرایط بحرانی است.
مدیر شبکه بهداشت و درمان سمیرم به خبرنگار ایرنا گفت: شش پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی در شهرهای سمیرم و حنا و کُمه و روستاهای حاجی آباد، بیده و چهارراه مستقر هستند.
علی اصغر صبوحی افزود: تمام کدهای اورژانس سمیرم مجهز به تکنسین فوریت های پزشکی مجرب و آمبولانس های اسپرینتر هستند که در مواقع بحرانی با درخواست و هماهنگی مدیریت فوریت های پزشکی استان از پایگاه های اورژانس شهرهای همجوار همچون دهاقان، شهرضا و مبارکه بر حسب ضرورت استفاده می شود.
وی تصریح کرد: بسته به بزرگی حوادثی مانند سانحه سقوط هواپیمای تهران - یاسوج اتوبوس آمبولانس و بالگرد مرکز فوریت های استان به منطقه اعزام می شوند.
به گفته صبوحی، از سال 93 واحد مدیریت خطر بلایا، شهرستان سمیرم را بعنوان پایلوت انتخاب کرده و آموزش ها و دوره هایی در این رابطه برگزار شده است.
مدیر شبکه بهداشت سمیرم برگزاری مانورهای متعدد سالانه، تدوین برنامه پاسخ نظام شبکه در برابر بلایا(EOP)، قراردادن همه مراکز بهداشتی و درمانی و خانه های بهداشت زیر پوشش حوادث غیر مترقبه، اختصاص و تجهیز انبار مدیریت بحران در شبکه بهداشت و عقد تفاهم نامه همکاری با نهادهایی مانند نیروی انتظامی، دهیای ها، آب و فاضلاب و شبکه دامپزشکی را از جمله اقدام های این مجموعه در زمان های پیشگیری و پیش بینی بحران ذکر کرد.
مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سمیرم خاطرنشان کرد: این نهاد در همه حوادث و رویدادهایی که به تاسیسات مسکونی شهری و روستایی خسارتی وارد شود مسوول و متولی بازسازی است.
روح الله افشاریان گفت : عمده مسایل منطقه سمیرم در موضوع بحران مربوط به رانش زمین، سیل و بارندگی با پرداخت تسهیلات احداث و تعمیرات مسکن است که تنها در سال گذشته، 135 فقره تسهیلات روستایی پرداخت کرده ایم.
وی با یادآوری بارش برف سنگین سال 83 در سمیرم افزود: افزون بر 30 میلیارد ریال تسهیلات ساخت و تعمیر مسکن در همان سال به مردم خسارت دیده پرداخت شد.
کارشناس مسوول مدیریت بحران فرمانداری سمیرم هم در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: همیشه در مواقع بحران نگاه ها به جمعیت هلال احمر است و این در حالی است که بقیه دستگاه ها امکانات چندان مناسبی در شرایط بحرانی ندارند.
سیدحمید قایم مقامی اظهارداشت: وضعیت شهرداری هر چهار شهر سمیرم، حنا، ونک و کُمه از نظر امکانات و تجهیزات شرایط بحران خوب نیست که البته باید گفت شرایط درآمدی شهرداری های شهرهای کوچک در این قضیه علت اصلی است.
وی آموزش و آگاهی بخشی به مردم در زمان وقوع بحران را مهم ارزیابی کرد و ادامه داد : گاهی نا هماهنگی هایی در شرایط بحرانی دیده می شود که همین موضوع نیز ممکن است در کند شدن امداد رسانی یا تمرکز روی موضوع اصلی تاثیر داشته باشد.
وی درباره نیمه کاره رها شدن سوله مدیریت بحران شهر سمیرم اختلاف حقوقی بین شهرداری و هلال احمر را عامل این مهم دانست و گفت: قرار است این موضوع در جلسه ای بررسی و مشکلات حل و فصل شود.
سرپرست فرمانداری سمیرم با تایید این خبر و حل شدن مشکلات سوله مدیریت بحران سمیرم اظهار داشت: اعتباری برای ساخت سوله در سال 98 گذاشته خواهد شد.
محمدرضا عسگریان تاکید کرد: طبق قانون هر سازمان و دستگاهی باید یک پست سازمانی مدیریت بحران داشته باشد تا در مواقع ضروری کارها با هماهنگی و نظم بهتری انجام شود.
بر همین اساس، حسینعلی صادقی شهردار سمیرم ، اردیبهشت ماه امسال در حضور مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان امکانات و توان شهرداری این شهر را کافی ندانست و گفته بود: امکانات موجود تنها جوابگوی نیاز و مدیریت بحران برای سه هزار نفر از جمعیت 27 هزار نفری شهر است و این در حالی است که بیشتر خانه های دو بافت فرسوده زیربند و کوشک سمیرم در بحران ها خطر آفرین هستند.
علاوه بر این، 169 مدرسه آموزش و پرورش، راه، راهداری و آتش نشانی، نیروهای انتظامی و نظامی، شرکت توزیع فرآوردهای نفتی، اداره آب و برق و مخابرات و حتی سوله های ورزشی و تعاونی ها را باید به این مجموعه بزرگ و گسترده مدیریت در مواقع بحران و حوادث پیش بینی نشده افزود.
شهرستان کوهستانی و سردسیر سمیرم در جوار دنا و زاگرس میانی، با پنج هزار و 224 کیلومتر مربع مساحت، 150 روستا و آبادی، چهار بخش و چهار شهر در 160 کیلومتری جنوب اصفهان و 164 کیلومتری شمال یاسوج واقع شده است.
7147/6026/

نظر شما